Her er forklaringen: Derfor har Apple alle de populære apps

Hvorfor har iPhone og iPad alle de fede apps, når Android er langt mere udbredt?

Artikel top billede

Selv om Android har en større udbredelse end Apple blandt smartphone-brugerne, har Apples App Store stadigvæk førertrøjen, når det gælder udvalget af de mest populære apps. 

Eksempelvis lanceres mange populære apps stadigvæk først til iPhone og iPad, og selv Apples værste konkurrenter vælger at udgive deres apps til Apples platforme.

Det har netop fået techsiden AllThingsD's reporter Walt Mossberg til at påpege det paradoksale i, at alle Apples største konkurrenter udvikler apps til iOS, mens Apple ikke selv udvikler apps til andre platforme end sine egne.

Eksempelvis udvikler Google en lang række fremragende apps til iOS, heriblandt Google Maps, men også Microsoft tilbyder Skype og Skydrive til iOS, og Amazon har en Kindle ebogs-app, som er et glimrende alternativ til Apples iBooks-app.

Selv Apples største konkurrent på telefonmarkedet, Samsung, har ifølge AllThingsD udviklet en række apps til iOS, der eksempelvis gør det muligt at fjernbetjene nogle af virksomhedens elektronikprodukter

Derfor omfavner konkurrenter iOS

AllThingsD har henvendt sig til Amazon, Microsoft og Google for at høre, hvorfor de fortsætter med at udvikle apps til Apples platforme, når Apple ikke gengælder tjenesten.

Det samstemmende svar lyder ikke overraskende, at de ønsker at gøre deres produkter tilgængelige for flest mulige mennesker.

Microsoft oplyser, at virksomheden har en ambition om, at brugere af Windows og Windows Phone får virksomhedens programmer først og i de bedst fungerende udgaver, men tilføjer, at virksomheden samtidig bestræber sig på at være til stede på flere platforme.

Mens en repræsentant for Google oplyser: "Vi ønsker at gøre vores produkter tilgængelig for så mange mennesker som muligt. Vores målsætning er at tilbyde den bedst mulige Google-oplevelse på tværs af forskellige enheder og platforme."

Men det er ikke kun de store teknologi-giganter, der er flittige til at udvikle til iOS. Også blandt de mindre app-udviklere ses det ofte, at der først udvikles en app til iPhone, hvorefter Android-app'en kommer senere.

Det så vi eksempelvis med apps som Instragram og Flipboard, der i starten udelukkende fandtes til iOS.

IOS holder udgifterne nede

Som mindre app-udvikler er indtægterne ofte små i starten, men udgifterne kan til gengæld gå hen og blive store, hvis en app skal udvikles i alt for mange versioner.

Og ifølge teknologi-mediet Mashable skal en udvikler kode til 331 forskellige modeller, hvis udvikleren vil være sikker på, at appen virker på 90 procent af alle smartphones.

Det skyldes, at det især blandt Android-telefoner er et enormt stort udvalg af telefoner med vidt forskellige specifikationer og som kører et væld af forskellige versioner af Android.

Men hvis en udvikler i stedet vælger at kode til iOS, skal udvikleren blot sikre sig at app'en virker på 18 forskellige enheder, og alligevel vil app'en nå ud til omkring 50 procent af alle enheder. Derudover er det velkendt, at en meget stor del af iPhone og iPad-brugerne anvender den seneste udgave af iOS.

Læs også:

Her er 9 grunde til at dine apps bliver afvist af Apple

Android-udviklere kan også tjene millioner

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird