Adobe: Software skal sælges online

Software bliver snart kun solgt som downloads. Adobe stopper nu salget af sin store Creative Studio-pakke i butikkerne.

Artikel top billede

Stadig flere softwarefirmaer vælger at stoppe salget af deres programmer på fysiske datamedier i butikkerne. Nu er det Adobe, der stopper salget af sin Creative Studio-pakke som hyldeversion. Den kan skal fremover kun sælges som download eller i et abonnement, melder TechHive. Den 1. maj skulle være den sidste dato, hvor Creative Studio kan købes i butikkerne.

Det er ikke helt overraskende, at Adobe vælger at stoppe det fysiske salg. Adobe kom sidste år med sin Creative Cloud, hvor man betaler en fast abonnementsafgift for at få adgang til alle applikationer i Creative Studio-pakken. Det koster omkring 500 kroner om måneden. Prisen er lavere, hvis man allerede har et nyere CS-program.

Creative Cloud giver blandt andet adgang til Photoshop, Indesign, Illustrator, Lightroom, Dreamweaver, Premiere og Flash Professional. De forskellige tablet-apps som Photoshop Touch er også en del af Creative Cloud. Desuden er der online-lagerplads og adgang til træningsvideoer.

Æske uden indhold

Selv om nogle softwareprodukter fortsat kan købes i æsker i butikkerne, kan man ikke være sikker på, at pakken rent faktisk indeholder et lagermedie. Microsoft sælger således stadig en hyldeversion af sin kontorpakke Office 2013 ude i butikkerne, men der er ikke software i pakken. Den indeholder kun et Product Key Card, som bruges til at låse op for programmet, når det er hentet på nettet.

Man slipper altså ikke for en download, selv om man køber softwaren i en gadebutik. Det er kun licensen, der kan købes i en pæn æske.

Hvis man bestiller det nye Office hos Microsoft på nettet, er der også kun mulighed for at få programmet leveret som download.

Microsoft har tidligere solgt Office-æsker kun med Product Key Cards, men de gamle versioner kunne også fås på fysiske medier. Det er altså slut nu.

Farvel til optiske drev

Det passer med en anden tendens, nemlig at optiske drev forsvinder fra computerne. En stor del af computersalget er meget tynde og lette bærbare, og mange af dem har slet ikke mulighed for at læse cd'er eller dvd'er - medmindre man vælger at tilslutte et eksternt drev. Der er også mange nye kompakte minicomputere til skrivebordet, som mangler optiske drev.

For brugere med hurtige internet-forbindelser er det ikke noget problem at suge sin software ned fra nettet, men for alle dem, som stadig sidder på langsomme opkoblinger eller betaler for datatrafikken, kan det blive svært. Selv en tur ned i butikken for at købe softwaren hjælper ikke altid - den skal stadig downloades bagefter.

Det er ikke alle Microsoft-produkter, der kun bliver solgt som downloads. Windows 8 kan stadig købes på et fysisk datamedie.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S