George Lucas-firma sagsøger Apple

THX mener, at Apple har stjålet lyd-teknologi til sin iPhone og iPad.

Artikel top billede

Det berømte firma THX, der er stiftet af George Lucas, har sagsøgt Apple for patentkrænkelse. Det melder Bloomberg. THX mener, at Apple har stjålet en patenteret højtaler-teknologi, der bruges i iPhone, iPad og Mac-computere.

Det pågældende patent beskriver det, der kaldes for "Narrow Profile Speaker Configurations and Systems". Det dækker forskellige metoder til at lede lyd fra små højtalere frem til en lille åbning for at sikre den optimale lydkvalitet.

THX hævder, at Apple bruger den pågældende teknologi i sine produkter og dermed har forvoldt selskabet et "økonomisk tab og uoprettelig skade", som det hedder i dokumenterne fra retten i San Jose i Californien.

Nu kræver THX, at Apple skal betale licens og erstatning eller stoppe med at bruge teknologien. Det sidste kan tvinge Apple til at ændre sine produkter.

THX blev stiftet som uafhængigt selskab i 2001 og har fået sit navn fra George Lucas' første film, THX 1138. Den berømte filmskaber startede firmaet, fordi han var utilfreds med biograflyden til sine Star Wars-film. Det har tidligere været en del af Lucasfilms.

En del af selskabet beskæftiger sig med at udvikle standarder og certificeringer for lydsystemer. THX har også en mobil app, THX Tune-up, der tilbydes i Apples App Store. Den kan bruges til at justere lyden fra fjernsyn og højtalere.

Det fungerer ved at overføre et testsignal til fjernsynet eller anlægget over HDMI eller Airplay. Fjernsynets farvegengivelse kan så testes ved at tage et billede af skærmen med kameraet i iPhone eller iPad.

Hverken Apple eller THX har ønsket at kommentere patent-sagen. THX sælger ikke selv hardware.Det kendte lydkort-firma Creative Labs ejer i dag 60 pct. af THX.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil