Klar til skraldespanden: Derfor holder it-produkter ikke længe

Mange elektroniske produkter er født med en meget begrænset levetid. Tyske politikere forlanger nye regler.

En ny rapport fra det tyske parti "De Grønne" sætter fokus på elektroniske produkter, som har en kortere levetid end de burde have, det såkaldte "planned obsolence". De er altså bygget til at gå i stykker - eller bygget sådan, at det er umuligt at reparere dem. Det er ikke kun et problem for forbrugerne, som bliver tvunget til at købe et nyt produkt. Det skaber også bjerge af elektronisk affald, og meget af det indeholder giftige stoffer.

Der er mange eksempler, og problemet bliver kun værre, efterhånden som it-produkterne bliver tyndere og lettere. For det betyder samtidig, at de typisk er limet sammen eller bygget sådan, at de er stort set umulige at åbne. Senest har iFixit undersøgt det nye smartwatch Pebble og konstaterer, at det er umuligt at reparere. Brug det, indtil det går i stykker - og smid det væk.

Dyrt batteriskifte
Den tyske rapport nævner også den aktuelle MacBook Pro, hvor komponenterne er klæbet sammen, så det er meget svært at åbne computeren. Det bliver bekræftet hos iFixit, som aldrig tidligere har set en computer, der er så svær at reparere.  

På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er det nemmeste at reparere, kunne MacBook-Retina ikke score mere end 1. Apple har brugt masser af lim og særlige skruer. Hvis man alligevel har held til at få adgang til maskinens indre, bliver man formentlig skuffet.

Ligesom i MacBook Air er RAM-modulerne loddet fast til bundkortet, så glem alt om at opgradere med yderligere hukommelse. Batteriet er også limet fast og meget svært at fjerne.

Det er kun Apple selv, der kan skifte batteriet, og det koster omkring 200 euro. I denne tabel man kan se, hvor længe batterierne i de forskellige MacBook-modeller holder. I de gamle modeller kunne batteriet kun klare 300 opladninger, mens de nye batterier er normeret til 1.000 opladninger. Når denne grænse er nået, bør man skifte batteriet, lyder anbefalingen.

Surface Pro er limet sammen
Nu er det ikke kun Apple, der bygger sine produkter sammen så de er svære at reparere. Den nye Surface Pro tablet-pc fra Microsoft har også fået en score på 1 ud af 10 hos iFixit. En kombination af lim og skruer gør det meget svært at komme ind til computerens indre.

Et andet eksempel, der nævnes i rapporten, er printere, som indeholder en intern tæller, der sørger for at apparatet svigter efter et bestemt antal print. Det er meget svært at komme på sporet af denne form for manipulation, som typisk kun kommer frem, fordi en insider har videregivet oplysninger fra den pågældende producent.

Desuden nævnes de såkaldte elektrolytkondensatorer i fjernsyn, skærme, computere og strømforsyninger, som ofte er anbragt i nærheden af varmeafgivende komponenter. Hvis temperaturen stiger med blot 10 grader, bliver kondensatorens levetid halveret.

Det mest berømte historiske eksempel er nok glødepære-kartellet fra 1924, hvor General Electric, Osram og Philips gik sammen om at forkorte pærens levetid fra 2.500 til 1.000 timer.

Det tyske parti "De Grønne" vil nu bruge rapporten til at kræve en ændring af de eksisterende garantiregler, som skal beskytte forbrugerne mod denne form for "planlagt produktdød". Et af partiets parlamentsmedlemmer, Dorthea Steiner, mener, at der er tale om et "svineri", som skaber "gigantiske affaldsbjerge".


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

29. august 2018 | Læs mere





Premium
Sådan afgør Lyngby Taarbæk Kommune valget mellem Schultz og KMD: "Der er ingen tvivl om, at det vil være allernemmest bare at blive hos KMD"
Interview: Kampen om at levere det nye fagsystem til Lyngby Taarbæk Kommunes jobcenter står mellem Schultz og KMD, efter KMD har opsagt den nuværende kontrakt tre måneder før tid. Læs her hvordan Lyngby Taarbæk Kommune beslutter sig for, hvilket af de to nye systemer kommunen skal bruge fra årsskiftet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
It-fagforbund rasler med sablerne over for IBM: Kræver overenskomst til 300 fyringstruede KMD-medarbejdere
It-fagforbundene Prosa og HK kræver nu, at de 300 fyringstruede KMD-medarbejdere, der den 1. oktober bliver virksomhedsoverdraget til IBM, bliver sikret med en overenskomst. Hvis kravene ikke bliver efterkommet, kan det ende med en faglig tvist, lyder det fra Prosa.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.