Artikel top billede

Smartphones får supermarkedskunder til at glemme impulskøb

Nedtur for chokoladesælgere og bladproducenter: Vi har mobile skyklapper på i supermarkedet.

I gamle dage var hylderne ved supermarkedets kasse den bedste placering, når der skulle sælges slik, sodavand og magasiner.

Men ifølge det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg er smartphone-udstyrede kunder i gang med at ændre på det.

Den moderne kunde har angiveligt fået mobile skyklapper på, og i stedet for at blive fristet af impulskøb ved kassen bliver vores ventetid fordrevet med mails og Facebook.

Ifølge Blooomberg oplever bladforlaget Hearst, sodavandsproducenten Coca-Cola og slikproducenten Hershey Co alle problemet, og konsekvensen kan være, at producenterne flytter deres varer til andre steder i butikken. 

Helt konkret overvejer Coca-Cola at flytte sine køleskabe med sodavand fra kasseområdet til supermarkedernes delikatesseområder.

"Problemet med mobile-skyklapper er betydeligt, og virksomheder bliver derfor nød til at gentænke deres butiksoplevelse," siger Marshall Cohen, analytiker i forbrugeradfærd hos marketingvirksomheden NPD Group, til Bloomberg. 

Coop: Ikke en dansk tendens
Herhjemme kan supermarkedsgiganten Coop, der blandt andet driver Superbrugsen, Kvickly og Fakta, dog ikke genkende tendensen.

"Vi har ikke kunne registrere nogen ændring. Vi har ganske vist oplevet et faldende bladsalg, men det lader til at være en generel tendens," siger Jens Juul Nielsen, der er kommunikationschef hos Coop.

Ifølge Bloomberg kan smartphonen dog også åbne muligheder for supermarkederne, der i fremtiden vil kunne promovere produkter for forbrugerne, mens de går rundt i supermarkedet. Putter kunden en bøf i indkøbskurven, så kan supermarkedet samtidig sende et tilbud på en flaske vin til kundens smartphone.

En mulighed som de også er opmærksomme på hos Coop.

"Vores kæder har alle deres egne apps, hvor det er muligt at se aktuelle tilbud, men vi har visioner om, at det på længere sigt også skal være muligt at få særlige tilbud og oplysninger om varerne sendt til sin app, mens man befinder sig i butikkerne," siger Jens Juul Nielsen.

ComON har også henvendt sig til Dansk Supermarked, der blandt andet står bag Bilka, Føtex og Netto, for at høre om kædens butikker mærker den amerikanske tendens. Dansk Supermarked har dog ikke besvaret vores henvendelse.

Læs også: 
Supermarkeder siger "Nej tak" til mobil-betaling

Google vil uddele NFC-kasseapparater i USA 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis