Artikel top billede

Smartphones får supermarkedskunder til at glemme impulskøb

Nedtur for chokoladesælgere og bladproducenter: Vi har mobile skyklapper på i supermarkedet.

I gamle dage var hylderne ved supermarkedets kasse den bedste placering, når der skulle sælges slik, sodavand og magasiner.

Men ifølge det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg er smartphone-udstyrede kunder i gang med at ændre på det.

Den moderne kunde har angiveligt fået mobile skyklapper på, og i stedet for at blive fristet af impulskøb ved kassen bliver vores ventetid fordrevet med mails og Facebook.

Ifølge Blooomberg oplever bladforlaget Hearst, sodavandsproducenten Coca-Cola og slikproducenten Hershey Co alle problemet, og konsekvensen kan være, at producenterne flytter deres varer til andre steder i butikken. 

Helt konkret overvejer Coca-Cola at flytte sine køleskabe med sodavand fra kasseområdet til supermarkedernes delikatesseområder.

"Problemet med mobile-skyklapper er betydeligt, og virksomheder bliver derfor nød til at gentænke deres butiksoplevelse," siger Marshall Cohen, analytiker i forbrugeradfærd hos marketingvirksomheden NPD Group, til Bloomberg. 

Coop: Ikke en dansk tendens
Herhjemme kan supermarkedsgiganten Coop, der blandt andet driver Superbrugsen, Kvickly og Fakta, dog ikke genkende tendensen.

"Vi har ikke kunne registrere nogen ændring. Vi har ganske vist oplevet et faldende bladsalg, men det lader til at være en generel tendens," siger Jens Juul Nielsen, der er kommunikationschef hos Coop.

Ifølge Bloomberg kan smartphonen dog også åbne muligheder for supermarkederne, der i fremtiden vil kunne promovere produkter for forbrugerne, mens de går rundt i supermarkedet. Putter kunden en bøf i indkøbskurven, så kan supermarkedet samtidig sende et tilbud på en flaske vin til kundens smartphone.

En mulighed som de også er opmærksomme på hos Coop.

"Vores kæder har alle deres egne apps, hvor det er muligt at se aktuelle tilbud, men vi har visioner om, at det på længere sigt også skal være muligt at få særlige tilbud og oplysninger om varerne sendt til sin app, mens man befinder sig i butikkerne," siger Jens Juul Nielsen.

ComON har også henvendt sig til Dansk Supermarked, der blandt andet står bag Bilka, Føtex og Netto, for at høre om kædens butikker mærker den amerikanske tendens. Dansk Supermarked har dog ikke besvaret vores henvendelse.

Læs også: 
Supermarkeder siger "Nej tak" til mobil-betaling

Google vil uddele NFC-kasseapparater i USA 




IT-JOB

Unik System Design A/S

IT-compliance medarbejder

Aalborg Universitet

IT-supporter

T. Hansen Gruppen A/S

IT Netværksadministrator
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

31. maj 2022 | Læs mere


Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

31. maj 2022 | Læs mere


AI & machine learning i praksis: Sådan får du gevinst i din dagligdag

Kunstig intelligens, machine learning og algoritmer er i fuld gang med at forandre måden, vi arbejder og driver virksomhed på. På seminaret kan du møde førende eksperter på området, leverandører, beslutningstagere og praktikere, der fokuserer på best practise på området.

02. juni 2022 | Læs mere






CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?