Smartphones får supermarkedskunder til at glemme impulskøb

Nedtur for chokoladesælgere og bladproducenter: Vi har mobile skyklapper på i supermarkedet.

Artikel top billede

I gamle dage var hylderne ved supermarkedets kasse den bedste placering, når der skulle sælges slik, sodavand og magasiner.

Men ifølge det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg er smartphone-udstyrede kunder i gang med at ændre på det.

Den moderne kunde har angiveligt fået mobile skyklapper på, og i stedet for at blive fristet af impulskøb ved kassen bliver vores ventetid fordrevet med mails og Facebook.

Ifølge Blooomberg oplever bladforlaget Hearst, sodavandsproducenten Coca-Cola og slikproducenten Hershey Co alle problemet, og konsekvensen kan være, at producenterne flytter deres varer til andre steder i butikken. 

Helt konkret overvejer Coca-Cola at flytte sine køleskabe med sodavand fra kasseområdet til supermarkedernes delikatesseområder.

"Problemet med mobile-skyklapper er betydeligt, og virksomheder bliver derfor nød til at gentænke deres butiksoplevelse," siger Marshall Cohen, analytiker i forbrugeradfærd hos marketingvirksomheden NPD Group, til Bloomberg. 

Coop: Ikke en dansk tendens
Herhjemme kan supermarkedsgiganten Coop, der blandt andet driver Superbrugsen, Kvickly og Fakta, dog ikke genkende tendensen.

"Vi har ikke kunne registrere nogen ændring. Vi har ganske vist oplevet et faldende bladsalg, men det lader til at være en generel tendens," siger Jens Juul Nielsen, der er kommunikationschef hos Coop.

Ifølge Bloomberg kan smartphonen dog også åbne muligheder for supermarkederne, der i fremtiden vil kunne promovere produkter for forbrugerne, mens de går rundt i supermarkedet. Putter kunden en bøf i indkøbskurven, så kan supermarkedet samtidig sende et tilbud på en flaske vin til kundens smartphone.

En mulighed som de også er opmærksomme på hos Coop.

"Vores kæder har alle deres egne apps, hvor det er muligt at se aktuelle tilbud, men vi har visioner om, at det på længere sigt også skal være muligt at få særlige tilbud og oplysninger om varerne sendt til sin app, mens man befinder sig i butikkerne," siger Jens Juul Nielsen.

ComON har også henvendt sig til Dansk Supermarked, der blandt andet står bag Bilka, Føtex og Netto, for at høre om kædens butikker mærker den amerikanske tendens. Dansk Supermarked har dog ikke besvaret vores henvendelse.

Læs også: 
Supermarkeder siger "Nej tak" til mobil-betaling

Google vil uddele NFC-kasseapparater i USA 

Læses lige nu

    KMD A/S

    AI Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Impact Fund Denmark

    Head of IT – lead our digital transformation

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse