Smartphones får supermarkedskunder til at glemme impulskøb

Nedtur for chokoladesælgere og bladproducenter: Vi har mobile skyklapper på i supermarkedet.

Artikel top billede

I gamle dage var hylderne ved supermarkedets kasse den bedste placering, når der skulle sælges slik, sodavand og magasiner.

Men ifølge det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg er smartphone-udstyrede kunder i gang med at ændre på det.

Den moderne kunde har angiveligt fået mobile skyklapper på, og i stedet for at blive fristet af impulskøb ved kassen bliver vores ventetid fordrevet med mails og Facebook.

Ifølge Blooomberg oplever bladforlaget Hearst, sodavandsproducenten Coca-Cola og slikproducenten Hershey Co alle problemet, og konsekvensen kan være, at producenterne flytter deres varer til andre steder i butikken. 

Helt konkret overvejer Coca-Cola at flytte sine køleskabe med sodavand fra kasseområdet til supermarkedernes delikatesseområder.

"Problemet med mobile-skyklapper er betydeligt, og virksomheder bliver derfor nød til at gentænke deres butiksoplevelse," siger Marshall Cohen, analytiker i forbrugeradfærd hos marketingvirksomheden NPD Group, til Bloomberg. 

Coop: Ikke en dansk tendens
Herhjemme kan supermarkedsgiganten Coop, der blandt andet driver Superbrugsen, Kvickly og Fakta, dog ikke genkende tendensen.

"Vi har ikke kunne registrere nogen ændring. Vi har ganske vist oplevet et faldende bladsalg, men det lader til at være en generel tendens," siger Jens Juul Nielsen, der er kommunikationschef hos Coop.

Ifølge Bloomberg kan smartphonen dog også åbne muligheder for supermarkederne, der i fremtiden vil kunne promovere produkter for forbrugerne, mens de går rundt i supermarkedet. Putter kunden en bøf i indkøbskurven, så kan supermarkedet samtidig sende et tilbud på en flaske vin til kundens smartphone.

En mulighed som de også er opmærksomme på hos Coop.

"Vores kæder har alle deres egne apps, hvor det er muligt at se aktuelle tilbud, men vi har visioner om, at det på længere sigt også skal være muligt at få særlige tilbud og oplysninger om varerne sendt til sin app, mens man befinder sig i butikkerne," siger Jens Juul Nielsen.

ComON har også henvendt sig til Dansk Supermarked, der blandt andet står bag Bilka, Føtex og Netto, for at høre om kædens butikker mærker den amerikanske tendens. Dansk Supermarked har dog ikke besvaret vores henvendelse.

Læs også: 
Supermarkeder siger "Nej tak" til mobil-betaling

Google vil uddele NFC-kasseapparater i USA 

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S