Artikel top billede

Hver fjerde bruger mobil enhed uden kode

Mange glemmer at beskytte deres smartphone eller tablet-pc og kobler sig til åbne trådløse netværk uden at tænke over risikoen, viser ny undersøgelse.

En stor del af de europæiske mobil-brugere har en meget lemfældig omgang med sikkerheden på deres enheder. Det viser en ny international undersøgelse fra Symantec, der også ser nærmere på danskernes forhold til mobiltelefoner.

Blandt de danske adspurgte i undersøgelsen er det hver fjerde, der ikke bruger en kode på sin mobile enhed, og to ud af tre ser ikke noget problem i at koble sig på åbne trådløse netværk, hvor man ellers kan risikere, at andre lytter med.

Men der ligger efterhånden mange værdifulde informationer på de mobile enheder. Det er syv ud af ti af de adspurgte danske mobilbrugere, der har personlig information liggende på den mobile enhed, og mere en tredjedel fortæller, at de aldrig ville give afkald på deres mobil.

Det kan ske alligevel. Hver femte fortæller, at de har mistet eller fået stjålet deres mobile enhed på et tidspunkt.

Når en mobil enhed forsvinder, fortæller danske forbrugere, at de er særligt bekymrede for dyre regninger på grund af telefonsamtaler (48 pct.), at personer i deres adressebog bliver kontaktet (18 pct.), eller at der foretages indkøb gennem deres tabte eller stjålne telefoner (33 pct.).

Faktisk er danskerne så afhængige af mobilen, at en fjerdedel af de adspurgte oplyste, at mobilen ville være en af de to personlige genstande, som de ville redde, hvis deres hus brændte.

Bankdata på mobilen

Den nye undersøgelse viser også, at danskerne er mere tilbøjelige til at gemme bankoplysninger på mobilen end andre befolkninger. I Danmark er det 13 pct., der har bankoplysninger liggende, mens det kun er 4 pct. af tyskerne. Det afspejler også, at mobile netbanker er mere udbredte i Danmark.

Der er også stor forskel i, hvorvidt forbrugerne føler sig sikre når de handler med mobile enheder. I Polen er det 32 pct., der føler sig sikre, mens det kun er 13 pct. af tyskerne og 15 pct. af russerne.

En anden undersøgelse viser da også, at data på mobiltelefoner kan genskabes selv efter et "factory reset". Typisk bliver de kun markeret som slettet, men ikke overskrevet med nye data. Hvis man sælger sin brugte telefon, kan man altså risikere, at den nye ejer kan genskabe de gamle data.

Ifølge Symantec-undersøgelsen indrømmer to ud af fem brugere, at de ikke altid downloader applikationer fra pålidelige kilder, og mere end en tredjedel angiver, at de ikke bruger sikre betalings-metoder til at handle mobilt.

Det anbefales generelt at sørge for, at telefonen altid er pinkode-beskyttet og forsikret. Desuden bør man være forsigtig med at besvare opkald eller tekstbeskeder fra overtakserede numre eller klikke på links i meddelelser fra ukendte personer.

Et andet råd er, at man kun bør shoppe hos HTTPS-beskyttede hjemmesider og downloade applikationer fra sikre app-markedspladser.

Læs mere her om, hvordan du får styr på dine kodeord.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Skyder gammelt sikkerhedsråd i sænk: Derfor kan du trygt koble dig på åbne wifi-netværk
Du behøver ikke længere frygte, at blive udsat for digitalt misbrug, hvis du logger på et åbent wifi-netværk, lyder det fra en norsk sikkerhedsekspert. En dansk ekspert mener dog endnu ikke, at tiden er inde til at droppe sikkerhedsrådet.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.