Butiks-ejer: "Nå, du kigger bare? Det bliver lige 30 kroner"

Butik opkræver penge fra de kunder, der kun oser i fysiske butikker - og handler på nettet.

Artikel top billede

Når du træder ind i butikken Celiac Supplies i australske Brisbane, skal du aflevere, hvad der svarer til 30-40 kroner - inden du overhovedet har købt noget.

Gebyret skal blandt andet stoppe begrebet "showrooming", hvor kunder undersøger produkter i fysiske butikker, hvorefter de går hjem til computeren og bestiller nøjagtig den samme vare - blot billigere. På dansk er det oversat til "servicesnyltere".

Hos Celiac Supplies, der sælger helsekost og andet specialkost, er man træt af at give kunderne vejledning og råd - for derefter at lade dem gå til billigere konkurrenter, skriver The Verge. Hvis kunden køber varerne i butikken, refunderes det oprindelige gebyr dog.

Danske fotohandlere har prøvet at opkræve penge

Danske butiksindehavere har også oplevet, at deres butikker bliver brugt som udstillingslokaler for netbutikker.

Der er lavet ganske få forsøg i Danmark med at opkræve service-gebyr, blandt andet hos fotohandlere. Men ifølge Dansk Erhverv er det ikke eksperimenter, der er faldet heldigt ud. Næstformanden for de danske fotohandlere bakker op.

"Jeg mener også, at det er fuldstændig skingrende sindssygt at opkræve gebyrer. Det kan man ikke tillade sig," siger Lars Lindebjerg, indehaver af Click Hillerød og næstformand i Danmarks Fotohandler Forening.

Han vil gerne stille skarpt på, hvad der så skal til, for at fysiske butikker kan gøre sig mere eftertragtede end onlineshops.

"Man må sørge for at have en fornuftig prissætning. Man må godt være fem procent dyrere end på internettet. Det er 250 kroner ud af 5000 kroner. Det vil folk gerne betale. Men hvis forskellen er 20 procent, så er det for meget. Så ja, det handler om en fornuftig prissætning, god service og rådgivning - og så skal man sørge for at have varerne på lager," siger Lars Lindebjerg.

Han er ikke bekymret for sin egen butik eller branche, så længe man er bevidst om konkurrencen fra internettets prispressere.

Det anbefaler vi

Hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv kender man alt til udfordringen fra "showrooming" og servicenassere.

Dansk Erhverv erkender, at der ikke er nogen nemme løsninger, men peger umiddelbart på tre midler til at imødegå udfordringen.

For det første kan de fysiske butikker selv etablere onlinebutikker, så de kan servicere kunder på begge kanaler. Noget Coolshop.dk, Platan Foto og Morfars.dk gør med succes.

Derudover handler det om oplysning. Til forbrugerne og politikerne.

"Danskerne skal vide, at de har en stor magt som forbrugere. Hvis de gør brug af servicen i butikker, men lægger deres penge andre steder, så skal de bare vide, at butikker i deres nærområder næppe kommer til at ligge der i lang tid. Det skal ikke opfattes som klynk. Men sådan hænger tingene nu en gang sammen," siger Lone Rasmussen, markedschef på forbrugerområdet hos Dansk Erhverv.

Hendes organisation forsøger også at påvirke landets politikere på området.

"Det er en problemstilling, som vi har italesat flere gange over for politikerne. Når de snakker forbrugervilkår, har de meget stor fokus på lave priser. Men god forbrugerbeskyttelse er meget andet end lave priser. Det handler om god kvalitet og god rådgivning," siger Lone Rasmussen.

LÆS OGSÅ:

Sådan bruger Morfars.dk fysiske butikker som en fordel

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly