Artikel top billede

Av-av: Ny Android-konsol dumper med et brag i de første tests

Android-konsollen Ouya samlede 50 millioner kroner på Kickstarter. Men det er ikke en garanti for kvaliteten af det færdige produkt.

Der er meget store forventninger til Android-konsollen Ouya, der er et af de mest succesfulde projekter på Kickstarter nogensinde. Konsollen samlede omkring 50 millioner kroner på crowdfunding-platformen sidste år. Nu har The Verge og Engadget fået fat i de første eksemplarer af konsollen, og deres dom er meget hård. Begge har en meget skarp kritik af den nye konsol.

The Verge mener, at den aktuelle model af Ouya bør betegnes som en alphaversion. Ouya har kun fået 3,5 ud af 10 mulige point. Brugerfladen er kaotisk, og controlleren er for langsom og skrøbelig. Desuden mangler der spil til Android-konsollen.

Engadget kritiserer også konsollens manglende kvalitet og gamepad'ens latens-tider. En af de analoge styrepinde har en tendens til at sætte sig fast, og de to frontplader sidder så løst, at de nemt kan falde af. Derfor konstaterer Engadget, at Ouya ikke er klar til markedet endnu.

Nu har selskabet bag konsollen meldt sig til orde. Ouya mener ganske enkelt, at det er alt for tidligt at anmelde produktet. De aktuelle tests er baseret på ufærdige versioner, som er sendt til nogle af Kickstarter-bidragyderne. Først til juni kommer den færdige konsol, og Ouya mener ikke, at det er fair at anmelde produktet før dette tidspunkt.

Det er også rigtigt, at Ouya har lovet 1.000 bidragydere på Kickstarter, at de vil modtage en "early bird" version. Men selskabet fortalte ikke, at der er tale om en halvfærdig maskine. Det fremgår heller ikke, om de 1.000 brugere senere vil modtage en rigtig Ouya-konsol.

I sin blog henviser Ouya til, at konsollen stadig er i en tidlig fase, og der kommer hele tiden nye forbedringer. Helt konkret vil Ouya nu anbringe flere magneter på controlleren for at holde frontpladerne på plads, optimere konsollens software for at reducere reaktionstiderne og ændre brugerfladen, så det bliver lettere at installere spil.

Flere nye konsoller på vej

Der er omkring 60.000 brugere på Kickstarter, der har bidraget til projektet, og de kan regne med at modtage konsollen i de kommende måneder. Prisen for Oyua bliver på 100 dollar eller omkring 550 kroner i handlen, og man kan købe en ekstra controller med touch-pad (men uden skærm) for omtrent det halve.

Den nye konsol kobles direkte til fjernsynet og kører med Android 4.0. Alle kan udvikle spil til konsollen med det gratis SDK (Software Developer Kit), og Ouya forlanger kun, at i det mindste en del af spillet skal være gratis.

Maskinen indeholder en Tegra-3-processor, 1 GB RAM, 8 GB intern lager og understøtter HDMI, WLAN, Bluetooth og USB 2.0.

Firmaet Ouya i Californien lægger også vægt på konsollens design, der er skabt af Yves Behar, som tidligere har arbejdet for OLPC (One Laptop Per Child) og Jambox.

Android-konsollen understøtter ikke Google Play Store, hvor der ellers er mere end en halv million apps. Alle spil til Ouya skal distribueres over firmaets egen platform, hvor 30 pct. af omsætningen går til selskabet bag.

Til gengæld skulle der være understøttelse for mediecenter-programmer som XBMC og Plex, og firmaet har også lovet, at konsollen kan bruges sammen med den populære streaming-tjeneste Onlive.

Der er mange nyheder på konsol-fronten i år. Sony har præsenteret sin nye PlayStation 4, der kommer til november, og Microsoft ventes også at vise sin nye Xbox i næste måned.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere