USA: Hver fjerde solgte bog er elektronisk

E-bøger udgør allerede en fjerdedel af bogmarkedet i USA. Forlagene kæmper for at tilpasse sig.

Artikel top billede

Ifølge de seneste tal fra det amerikanske forlagsforbund repræsenterer e-bøger nu 22,55 procent af det samlede bogsalg i USA. Amazon har længe solgt flere e-bøger end papirbøger, men netbutikkens onlinesalg tegner et lidt misvisende billede af markedet. Det er oplagt at købe e-bøger hos Amazon - der kan hentes og læses med det samme - mens traditionelle boghandlere fortsat sælger flest papirbøger. Det vil muligvis ændre sig over de kommende år.

Hvis man kigger nogle år tilbage, så har e-bøgerne haft en dramatisk vækst. De udgjorde kun 0,5 pct. af bogsalget i USA i 2006, og det steg til 3,17 pct. i 2009, 16,98 pct. i 2011 og nu er det altså næsten en fjerdedel af salget, der sker elektronisk.

Det er godt nyt for forlagsbranchen, som har set sin samlede omsætning vokse med 6 procent i 2012. Det ser altså ud til, at e-bøger har fået folk til at læse mere, eller at de bruger flere penge på bøger. Der er dog tegn på, at væksten bliver mindre i år - december var en af de værste måneder for bogsalget i 2012.

Korte noveller er fremtiden

Den aktuelle trend med elektroniske bøger kan også ændre hele bogoplevelsen. E-bøger kommer til at ligne apps med lyd, video og interaktive funktioner. Teksterne bliver kortere og mere episodiske. Tim Waterstone, der står bag en af de mest kendte boghandler-kæder i Storbritannien, har annonceret et nyt projekt med titlen Read Petite.

Her skal brugerne betale en fast månedlig afgift på et par britiske pund og får så adgang til korte historier på mindre end 9.000 ord. Det bliver allerede sammenlignet med Spotify, men Tim Waterstone understreger at man vil sørge for kvalitetskontrol af indholdet. Der kommer kun historier fra kendte, etablerede forfattere.

New York Times bekræfter også, at den korte fortælling har fået en renæssance. Mange læser e-bøger i toget, bussen eller andre steder, hvor man lige kan nå en hurtig historie.

Mange af de mest succesfulde e-bogsforfattere har skrevet episodiske fortællinger. Det gælder blandt andet Hugh Howey, der er forfatter til Wool-serien. Hans første historier er nu samlet og udgivet i bogform på papir - men forfatteren har beholdt de digitale rettigheder til sine tekster, der er solgt eksklusivt i Kindle-format.

Ulovlige prisaftaler på e-bøger

Samtidig er priserne for e-bøger under pres. I dag er det stadig helt almindeligt at betale næsten samme pris for en e-bog som for en fysisk bog - selvom der hverken er udgifter til tryk, materialer eller distribution. Det bliver anderledes fremover.

EU-kommissionen tvang sidste år Apple og fire forlag til at ophæve deres eksisterende prisaftaler på e-bøger. Forlagene var gået sammen med Apple for at holde priserne for e-bøger på et kunstigt højt niveau på iOS-platformen.

I USA har landets justitsministerium og 16 forbundsstater også sagsøgt Apple og fem forlag for ulovlige prisaftaler på elektroniske bøger.

Den amerikanske justitsminister Eric Holden sagde i april sidste år, at forbrugerne har betalt "millioner af dollar" i overpris for e-bøgerne som følge af de hemmelige prisaftaler.

En digital kopi er aldrig slidt

Amazon kan blive den store vinder i priskrigen. Amazon har tidligere haft en meget aggressiv prisstrategi på markedet for e-bøger og sælger sin egen læseenhed til bøgerne, Kindle. Samtidig har Amazon fået patent på salg af brugte e-bøger og det kan også blive en bombe under priserne.

Kindle-ejere har allerede mulighed for at "udlåne" e-bøger til deres venner. Den pågældende bog er så ikke tilgængelig på den oprindelige enhed, så længe den er "lånt ud".

Denne lånefunktion kunne nemt udbygges til et rigtigt salg af brugte e-bøger, hvor Amazon så kan håndtere transaktionen og sørge for, at den oprindelige bog bliver helt slettet.

Det er dog ikke sikkert, om det overhovedet er lovligt. Der er afgørende forskelle mellem fysiske og digitale produkter. Et digitalt produkt kan i princippet kopieres et uendeligt antal gange. Hver kopi er perfekt. Der er ingen kvalitetstab. Der er ingen fedtpletter eller knækkede sider eller tobakslugt. Det er fuldstændig det samme produkt.

Det er altså ingen grund til at købe en ny e-bog, hvis man kan vælge en billigere brugt. Det kan få priserne til at styrtdykke, hvis der bliver åbnet for salg af brugte e-bøger.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job