Ny luksus-ultrabook med Retina-opløsning angriber Apple

Med denne nye serie af luksus-bærbare går Toshiba direkte til angreb på Apple.

Artikel top billede

Toshiba har lanceret en ny produktserie i luksus-klassen med navnet Kira. Det første produkt under det nye navn er en high-end-ultrabook, der har en 13,3-tommers skærm med 2.560 x 1.400 pixel. Det minder om Apples Retina-skærm, men Toshiba har sit eget navn for teknologien: PixelPure.

Skærmen i den nye ultrabook har en pixel-tæthed på 220 ppi (pixel per tomme), og det er lidt mindre end MacBook Pro Retina (226 ppi) og Chromebook Pixel (240 ppi).

Men det er ikke kun skærmopløsningen, der minder om Apples top-modeller. Den nye Kirabook har et stærkt Apple-inspireret design med et magnesium-aluminium-kabinet og sorte taster.

Ifølge Toshiba er denne særlige legering i en bikube-struktur op til ti gange hårdere end almindelig aluminium.

Med en tykkelse på 19 millimeter og en vægt på 1,17 kilo er den nye Kirabook en smule tyndere og lettere end MacBook Pro.

Kirabook skal både sælges med og uden touch-skærm. I touch-modellerne er der anvendt Cornings Concore Glass, der skal beskytte skærmen mod ridser.

Toshiba har indbygget Harman Kardon-højtalere, 8 GB hukommelse, 256 GB SSD og en tredje-generations Intel-Core-processor.

Ligesom i Apples MacBook Pro Retina er batteriet fast integreret og kan ikke uden videre skiftes ud. Toshiba fortæller, at det holder i omkring seks timer mellem opladninger.

Windows 8 Pro er installeret på computeren, og der er to års såkaldt platin-support.

I USA skal den nye luksus-ultrabook koste 1.599 dollar i en version med Core i5 og uden touch-skærm, mens den dyreste model med Core i7 og touch koster 1.999 dollar.

Til sammenligning koster MacBook Pro Retina 1.699 dollar med 13-tommers skærm og 2,6 GHz processor på det amerikanske marked (13.200 kr. i Danmark).

Kirabook kan købes fra begyndelsen af maj i USA, men Toshiba har ikke afsløret, hvornår den kommer til Europa.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job