Sms-beskeden er ved at dø: Så meget koster det teleselskaberne

Sms-beskeden er netop blevet af overhalet af de gratis besked-apps.

Artikel top billede

For knap halvandet år siden skrev vi her i spalterne, at sms-beskedens storhedstid formodentligt er ved at rinde ud.

Og mere og mere tyder nu på, at det ser ud til at holde stik.

Ifølge britiske BBC viser en ny undersøgelse, at der i dag bliver afsendt flere beskeder fra besked-apps som What's App, Snapchat og iMessage end via traditionelle sms-beskeder.

Det er analysefirmaet Informa, der står bag undersøgelsen, som viser, at der i øjeblikket bliver afsendt 19 milliarder beskeder hver dag fra besked-apps, mens der til sammenligning bliver sendt 17,6 milliarder sms-beskeder.

Teleselskaber taber kassen

Informa vurderer ifølge BBC, at visse teleselskaber i øjeblikket er ramt af en nedgang i sms-indtjeningen som følge af udviklingen. Det understøttes af en anden undersøgelse foretaget af analysevirksomheden Ovum, som ifølge BBC viser at verdens teleselskaber i 2012 mistede en omsætning på cirka 130 milliarder kroner (23 milliarder dollar) som følge af de nye chat-apps.

Ifølge BBC forventes det, at besked-apps vil vinde endnu større udbredelse i de kommende år, hvor det vurderes, at der i 2014 vil blive afsendt 50 milliarder beskeder hver dag fra besked-apps, men der til sammenligning forventes dagligt at blive afsendt 21 milliarder sms-beskeder.

Der vil dog sandsynligvis gå længe før sms-beskeden helt uddør. Det skyldes at den stadigvæk står utroligt stærkt i udviklingslandende, hvor smartphones og data-abonnementer endnu ikke er særligt udbredte.

En ny udvikling er i gang

I de kommende år vil vi formodentlig se en tendens, hvor de traditionelle tele-tjenester bliver flytter væk fra teleselskaberne og over i særlige apps.

Senest har vi eksempelvis set Facebook lancere en såkaldt Ring-gratis-tjeneste.

I stedet bliver det teleselskabernes opgave at sikre stabile og hurtige data-forbindelser, der gør det muligt at bruge tjenester.

"Det er en udvikling, som vi gennem længere tid har forventet at se, og i fremtiden forventer vi, at data overtager forbruget fra de klassiske tjenester. Derfor hilser vi også teletjenester som Facebooks velkommen, hvis det ellers er noget, kunderne ønsker at benytte sig af," sagde Christoph Nørgaard, privatkunde-direktør hos teleselskabet Telia, til ComON tidligere på året.

Læs også:
Teleselskaber: Vi frygter ikke ny ring-gratis-tjeneste fra Facebook

Farvel til sms-beskeden: Her er de gratis afløsere

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S