Artikel top billede

Nu sker det: Streamingtjenester begynder at stjæle tv-kunder

I USA er antallet af betalings-tv-kunder faldet for første gang. Vil vi opleve samme tendens i Danmark?

Spåkonerne har længe forudset, at streamingtjenester som Netflix og HBO vil dræbe de traditionelle kabel-tv-pakker.

Men først nu ser det ud til, at tendensen er mulig at spore.

Amerikanerne, der har haft adgang til streamingtjenester betydeligt længere end os danskere, har i de seneste 12 måneder for første gang oplevet en nedgang i antallet af abonnenter på betalings-tv.

Netmediet GigaOM skriver, at en undersøgelse foretaget af analysebureauet Leichtman Research Group viser, at amerikanske kabel-tv-udbydere alene i det første kvartal af 2013 mistede 263.735 abonnenter. 

Og i hele perioden fra april 2012 til marts 2013 mistede betalings-tv-udbyderne samlet set 80.000 abonnenter. 

Ifølge Bruce Leichtman, chef for Leichtman Research, kan faldet tilskrives et mættet marked, et øget fokus på at hente abonnenter fra snævre, men mere attraktive, målgrupper samt den øgede konkurrence fra streamingtjenester som Netflix.

YouSee: Kunder køber mindre tv-pakker 
Hos Danmarks største kabel-tv udbyder, YouSee, kan man dog ikke genkende tendensen.

Ifølge Ib Konrad Jensen, der er pressechef for YouSee, er streamingtjenester primært en trussel mod dvd-markedet.

"Det er dvd-salget og udlejningsmarkedet, der bliver ramt først. Det ser vi Danmark, og det er også det, som vi har set i USA. Men på længere sigt kan jeg naturligvis ikke udelukke, at vi også vil opleve et pres på det traditionelle tv-marked," siger han.

Uden at sætte tal på forklarer Ib Konrad Jensen dog, at YouSee har oplevet et lille fald i antallet af kunder. Men ifølge YouSee er små udsving i antallet af kunder ikke unormalt og skyldes ofte, at enkelte antenneforeninger har skiftet fra YouSee til Stofa - eller omvendt.

Men tidligere på året kunne brancheorganisationen for forbruger-elektronik (BFE) berette, at danske børnefamilier ser mindre tv end tidligere, og at de yngre seere mellem 15 og 34 år langsomt er begyndt at erstatte traditionelt tv-kiggeri med 'on demand-tv' og streamingtjenester.

Ifølge Ib Konrad Jensen har YouSee dog også oplevet en mindre tendens til, at flere kunder vælger de små tv-pakker fremfor YouSees dyreste tv-pakke, fuldpakken.

En tendens som YouSee afviser skal ses i sammenhæng med streamingtjenester som Netflix og HBO, der blot har været på det danske marked i mindre end et år. 

"Det er nogle bevægelser, som vi har kunnet spore gennem flere år, og som vi vurderer skyldes den økonomiske krise, hvor folk forsøger at spare lidt penge i budgettet," siger han.

Cable-cutter fænomen mødes med skepsis

I USA er det såkaldte cable cutter-fænomen, hvor folk erstatter traditionelt tv med streamingtjenester, også hidtil blevet mødt med skepsis fra flere sider.

Paradoksalt nok har netop Leichman Research Group, virksomheden bag den nye undersøgelse, tidligere afskrevet cable-cutter-fænomenet.

Det skete i en artikel fra 2010 i New York Times, hvor Bruce Leichtman kaldte det for et hipt storbyfænomen, der kun trives hos et snævert segment af befolkningen, der alligevel ikke gider se tv.

Læs også:
 

Test: Netflix, HBO Nordic, YouBio og ViaPlay - hvem vinder? 

10 ting du skal vide om Netflix




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere