Nu sker det: Streamingtjenester begynder at stjæle tv-kunder

I USA er antallet af betalings-tv-kunder faldet for første gang. Vil vi opleve samme tendens i Danmark?

Artikel top billede

(Foto: Janice Chan)

Spåkonerne har længe forudset, at streamingtjenester som Netflix og HBO vil dræbe de traditionelle kabel-tv-pakker.

Men først nu ser det ud til, at tendensen er mulig at spore.

Amerikanerne, der har haft adgang til streamingtjenester betydeligt længere end os danskere, har i de seneste 12 måneder for første gang oplevet en nedgang i antallet af abonnenter på betalings-tv.

Netmediet GigaOM skriver, at en undersøgelse foretaget af analysebureauet Leichtman Research Group viser, at amerikanske kabel-tv-udbydere alene i det første kvartal af 2013 mistede 263.735 abonnenter. 

Og i hele perioden fra april 2012 til marts 2013 mistede betalings-tv-udbyderne samlet set 80.000 abonnenter. 

Ifølge Bruce Leichtman, chef for Leichtman Research, kan faldet tilskrives et mættet marked, et øget fokus på at hente abonnenter fra snævre, men mere attraktive, målgrupper samt den øgede konkurrence fra streamingtjenester som Netflix.

YouSee: Kunder køber mindre tv-pakker 
Hos Danmarks største kabel-tv udbyder, YouSee, kan man dog ikke genkende tendensen.

Ifølge Ib Konrad Jensen, der er pressechef for YouSee, er streamingtjenester primært en trussel mod dvd-markedet.

"Det er dvd-salget og udlejningsmarkedet, der bliver ramt først. Det ser vi Danmark, og det er også det, som vi har set i USA. Men på længere sigt kan jeg naturligvis ikke udelukke, at vi også vil opleve et pres på det traditionelle tv-marked," siger han.

Uden at sætte tal på forklarer Ib Konrad Jensen dog, at YouSee har oplevet et lille fald i antallet af kunder. Men ifølge YouSee er små udsving i antallet af kunder ikke unormalt og skyldes ofte, at enkelte antenneforeninger har skiftet fra YouSee til Stofa - eller omvendt.

Men tidligere på året kunne brancheorganisationen for forbruger-elektronik (BFE) berette, at danske børnefamilier ser mindre tv end tidligere, og at de yngre seere mellem 15 og 34 år langsomt er begyndt at erstatte traditionelt tv-kiggeri med 'on demand-tv' og streamingtjenester.

Ifølge Ib Konrad Jensen har YouSee dog også oplevet en mindre tendens til, at flere kunder vælger de små tv-pakker fremfor YouSees dyreste tv-pakke, fuldpakken.

En tendens som YouSee afviser skal ses i sammenhæng med streamingtjenester som Netflix og HBO, der blot har været på det danske marked i mindre end et år. 

"Det er nogle bevægelser, som vi har kunnet spore gennem flere år, og som vi vurderer skyldes den økonomiske krise, hvor folk forsøger at spare lidt penge i budgettet," siger han.

Cable-cutter fænomen mødes med skepsis

I USA er det såkaldte cable cutter-fænomen, hvor folk erstatter traditionelt tv med streamingtjenester, også hidtil blevet mødt med skepsis fra flere sider.

Paradoksalt nok har netop Leichman Research Group, virksomheden bag den nye undersøgelse, tidligere afskrevet cable-cutter-fænomenet.

Det skete i en artikel fra 2010 i New York Times, hvor Bruce Leichtman kaldte det for et hipt storbyfænomen, der kun trives hos et snævert segment af befolkningen, der alligevel ikke gider se tv.

Læs også:
 

Test: Netflix, HBO Nordic, YouBio og ViaPlay - hvem vinder? 

10 ting du skal vide om Netflix

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS