Italienske brille-designere udfordrer mægtige Google

Hvis du ikke lige synes, at Google Glass passer til din stil, står et hold italienske designere nu klar til at hjælpe dig.

Artikel top billede

En gruppe italienske designere er i gang med at udvikle, hvad de selv kalder et mere enkelt, billigt og stilfuldt alternativ til Googles Glass-briller. Det skriver Computerworlds amerikanske søstermedie PC World.

De italienske designere har valgt at lave to forskellige brillestel, der er kaldt henholdsvis Sporty Look og Classic Look, der angiveligt kommer til at koste omkring 1.700 danske kroner. Det er langt under Googles alternativ, der rygtes at komme til at koste omkring 8.500 danske kroner.

"I stedet for projektering af information på kanten af den ene side af glasset med en projektor, vil GlassUp i stedet bruge en dedikeret linse indlejret i selve glasset," siger Francesco Giartosio, der er administrerende direktør for GlassUp-projektet, om forskellen på GlassUp og Google Glass.

Sådan adskiller GlassUp sig fra Google Glass
Produktet skal dog indeholde næsten identisk funktionalitet med Google-produktet.

Men modsat Google Glass er GlassUp brillen kun i stand til at modtage data, hvilke ifølge producenten sikrer, at brugerne ikke behøver at bekymre sig de samme privacy-spørgsmål, der i øjeblikket forfølger Google Glass' billede og optage-funktionalitet.

Vægten på brillerne bliver 65 gram, og udviklerne har valgt at bygge brillens styresystem op omkring Googles Android.

Her vil alt data, der bliver vist i glasset, blive leveret direkte fra din smartphone.

Investorerne er på plads
Holdet bag den alternative Google-brille forsøger i øjeblikket at skrabe 850.000 danske kroner sammen til produktionen via crowdfunding-siden IndieGogo, hvoraf omkring 230.000 danske kroner allerede er tikket ind.

Producenten lover samtidig, at brillerne kommer på markedet uanset, hvad der sker. Det er nemlig lykkedes at finde investorer, som er villige til at spytte penge i kassen.

Tilbage i januar demonstrerede holdet bag GlassUp en prototype af brillen, og en endelig model skal angiveligt være klar til kunderne februar 2014.

Læs også:

Anmeldernes dom over Google Glass: Kæmpe potentiale ligesom iPhone 1

Komikere gør grin med Google Glass

Se Googles mystiske computer-briller i aktion her

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job