Apple iPhone 5s splittet i atomer: Så svær er den at reparere

Er det sværere at reparere Phone 5s i forhold til tidligere iPhone-modeller? De fingerfærdige gutter fra Ifixit.com har splittet Apples nye mobil ad og giver svaret.

Artikel top billede

Det er efterhånden blevet en tradition, at folkene bag hjemmesiden Ifixit.com nænsomt skiller nye mobiltelefoner ad for at se, hvilke komponenter som er brugt. 

Samtidig gives et bud på, hvor svært det vil være at reparere telefonen, hvis der opstår et problem med hardwaren i maskinrummet.

Senest har Ifixit.com haft fingre i iPhone 5s, som har fået et it-kirurgisk indgreb.

På en skala fra 1 til 10, hvor 1 er sværest eller nærmest umuligt at reparere telefonen, tildeles Apples nye model karakteren 6.

Pas på kablet til fingeraftrykslæseren

Det er forholdsvis nemt at få adgang til batteriet, hvis det skal skiftes, men det vil formentlig kræve professionel assistance at få operationen til at foregå succesfuldt.

Ligesom med iPhone 5 er skærmen den første komponent, der går løs, når telefonen åbnes. Det er naturligvis en fordel i forhold til skærmreparationer.

Til gengæld vurderer Ifixit.com, at det er blevet sværere at fjerne batteriet på iPhone 5s i forhold til version 5. Det kræver nu varme og ihærdighed at få løs.

Desuden kan kablet til fingeraftrykslæseren meget let blive revet ud af sit stik, hvis man ikke passer på, når telefonen åbnes. Ligesom sine forgængere bruges der specielle Pentalobe-skruer, der gør det vanskeligt at åbne telefonen, medmindre man har det rette værktøj.

I øvrigt er det forreste stykke glas, den trykfølsomme plade og LCD én komponent, og derved øges omkostningerne for reparation.

Nemmere at reparere iPhone 5

Folkene bag Ifixit.com når frem til, at det er vanskeligere at reparere iPhone 5s end iPhone 5.

Den ældre iPhone fik en score med 7, mens iPhone 5s må nøjes med 6. Det er i øvrigt samme niveau som iPhone 4s.

Du kan se masser af nærbilleder af indmaden af iPhone 5s her.
Og her følger en video, der kort gennemgår, hvordan iPhone 5s ser ud på indersiden:

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S