It-firma vil slås - med dansker i spidsen

Belkin udfordrer nu konkurrenterne på erhvervsmarkedet. Dansk veteran skal styre offensiven.

Artikel top billede

Netværksproducenten Belkin satser nu stort på at gøre det nyindkøbte Linksys til et hit på SMB-markedet.

Belkin overtog i januar Linksys fra Cisco, som i nogle år havde behandlet det populære consumerbrand som en slags stedbarn ved siden af Ciscos skarpslebne enterprise-produkter.

Men allerede nu knap et år efter overtagelsen af Linksys er Belkin klar med en plan for at gøre Linksys til et populært brand blandt SMB-kunder på verdensplan. Produktkataloget spænder fra switches og trådløse routere til også at omfatte ip-teknologi og diverse softwareløsninger.

Da Belkin købte Linksys, fulgte danske Jesper Dauw, der hos Cisco havde det europæiske ansvar for consumer-markedet, med over i det nye regi hos Belkin, hvor han har fået jobbet som salgs- og markedsføringsansvarlig for enterprise og SMB i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA).

Han fortæller, at Belkin/Linksys med den nye satsning helt bevidst udfordrer en række konkurrenter som HP, D-Link, Zyxel, Net-gear og ikke mindst den tidligere ejer Cisco.

"Da handelen med Cisco blev indgået, var stemningen helt klart, at nu måtte den bedste mand vinde. Men vi samarbejder stadig med Cisco på en række områder. I det hele taget er det et meget åbent marked, men med den historik og den placering, vi har, mener vi bestemt, at vi har noget at byde på i forhold til SMB-kunderne," siger Jesper Dauw.

Han ser også muligheder i, at SMB-kunder er mindre bundet af deres leverandører og derfor måske kan omvendes til at vælge en Linksys-løsning.

"Denne her ende af markedet er lidt hårdere, og der er nok ikke så meget, der binder," siger han og peger samtidig på, at det netop er i SMB-markedet, man ser de bedste vækstrater for netværksudstyr.

Det skulle ifølge Jesper Dauw gerne føre til, at business-delen af Belkins samlede forretning kommer til at fylde lige så meget som salget til consumer-markedet.

Herhjemme går Belkins business-satsning til markedet gennem et salgskontor med fire ansatte. Distributionen bliver som hidtil overladt til Also og Noblelink, og ambitionen er at øge forretningen gennem både store spillere og mere specialiserede forhandlere og systemintegratorer, slutter Jesper Dauw.

Læs også:

Cisco sælger Linksys til kendt konkurrent

Jesper Dauw er nu chef for Cisco privatsalg i det halve Europa

Dansk Linksys-chef: Belkin-opkøb gør os store - også i Danmark

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S