It-firma vil slås - med dansker i spidsen

Belkin udfordrer nu konkurrenterne på erhvervsmarkedet. Dansk veteran skal styre offensiven.

Artikel top billede

Netværksproducenten Belkin satser nu stort på at gøre det nyindkøbte Linksys til et hit på SMB-markedet.

Belkin overtog i januar Linksys fra Cisco, som i nogle år havde behandlet det populære consumerbrand som en slags stedbarn ved siden af Ciscos skarpslebne enterprise-produkter.

Men allerede nu knap et år efter overtagelsen af Linksys er Belkin klar med en plan for at gøre Linksys til et populært brand blandt SMB-kunder på verdensplan. Produktkataloget spænder fra switches og trådløse routere til også at omfatte ip-teknologi og diverse softwareløsninger.

Da Belkin købte Linksys, fulgte danske Jesper Dauw, der hos Cisco havde det europæiske ansvar for consumer-markedet, med over i det nye regi hos Belkin, hvor han har fået jobbet som salgs- og markedsføringsansvarlig for enterprise og SMB i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA).

Han fortæller, at Belkin/Linksys med den nye satsning helt bevidst udfordrer en række konkurrenter som HP, D-Link, Zyxel, Net-gear og ikke mindst den tidligere ejer Cisco.

"Da handelen med Cisco blev indgået, var stemningen helt klart, at nu måtte den bedste mand vinde. Men vi samarbejder stadig med Cisco på en række områder. I det hele taget er det et meget åbent marked, men med den historik og den placering, vi har, mener vi bestemt, at vi har noget at byde på i forhold til SMB-kunderne," siger Jesper Dauw.

Han ser også muligheder i, at SMB-kunder er mindre bundet af deres leverandører og derfor måske kan omvendes til at vælge en Linksys-løsning.

"Denne her ende af markedet er lidt hårdere, og der er nok ikke så meget, der binder," siger han og peger samtidig på, at det netop er i SMB-markedet, man ser de bedste vækstrater for netværksudstyr.

Det skulle ifølge Jesper Dauw gerne føre til, at business-delen af Belkins samlede forretning kommer til at fylde lige så meget som salget til consumer-markedet.

Herhjemme går Belkins business-satsning til markedet gennem et salgskontor med fire ansatte. Distributionen bliver som hidtil overladt til Also og Noblelink, og ambitionen er at øge forretningen gennem både store spillere og mere specialiserede forhandlere og systemintegratorer, slutter Jesper Dauw.

Læs også:

Cisco sælger Linksys til kendt konkurrent

Jesper Dauw er nu chef for Cisco privatsalg i det halve Europa

Dansk Linksys-chef: Belkin-opkøb gør os store - også i Danmark

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S