Virksomheder glemmer den gode brugeroplevelse

It-outsourcing er blevet udbredt på løftet om at levere billigere løsninger. Men evnen til at levere dansk brugersupport kan være udslagsgivende for at vinde ordrer. Læs klummen her.

Artikel top billede

Klumme: Gennem en årrække har et stigende antal danske virksomheder valgt at outsource it-funktionen eller dele af den til udlandet for at styrke konkurrenceevnen. Den økonomiske krise har kun forstærket ønsket om at hente besparelser ved at outsource udvikling, drift og support til Centraleuropa eller Asien.

Men bølgen har medført, at også helpdesk-funktionen bliver outsourcet. Konsekvenserne, når helpdesken følger med til udlandet, er desværre meget uhensigtsmæssige, for it-support via helpdesk lykkes bedst, når den foregår tæt på brugerne.

Mange kan nok nikke genkendende til de negative historier om helpdesk, der foregår fra udlandet. Som it-bruger føler man sig alt andet end hjulpet, når supporten eksempelvis leveres af en medarbejder, der taler uforståeligt engelsk og befinder sig så langt væk fra ens it-problem, at udfordringen ikke bliver taget alvorligt.

"Som it-bruger føler man sig alt andet end hjulpet, når supporten eksempelvis leveres af en medarbejder, der taler uforståeligt engelsk"

Derfor kan det både undre og bekymre, at nogle danske virksomheder alligevel insisterer på at placere helpdesken i udlandet og dermed give deres medarbejdere en dårlig brugeroplevelse, der smitter af på produktiviteten og de ansattes oplevelse.

Tag brugeroplevelsen alvorligt

Set fra et forretningssynspunkt er succeskriterierne for vellykket helpdesk en effektiv eksekvering og en positiv brugeroplevelse. It-outsourcing er blevet udbredt på løftet om at levere billigere løsninger. Men virksomhederne bør ikke kun måle på økonomiske tal men i højere grad også kigge på brugeroplevelsen.

For mange kunne det derfor give mening også at lave eksempelvis brugerundersøgelser, som nogle få virksomheder heldigvis vælger at gøre. Det kunne give et billede af, hvor vellykket brugerne oplever, at supporten fra it-helpdesken er. For hvis brugerne ikke oplever at blive hjulpet, kan man vel næppe sige, at missionen er lykkedes?

Kvalitet, sprog, kultur - og BYOD

Nogle virksomheder tager heldigvis konsekvensen. Blandt årsagerne til, at danske virksomheder på tværs af funktionsområder har trukket aktiviteter tilbage fra udlandet, pegede Danmarks Statistik tidligere i år på problemer med kvaliteten, sproglige og kulturelle forskelle samt at det viste sig at være dyrere end forventet. Problemerne er helt de samme, når det gælder helpdesk. Dem, der skal hjælpe, er nødt til at være tæt på brugerne.

En anden grund til, at det fremover bliver endnu mere vigtigt at være tæt på brugerne, er udbredelsen af Bring Your Own Device (BYOD), hvor medarbejdere fx bruger deres private iPad eller smartphone til eksempelvis sin arbejds-mail.

Det betyder, at helpdesken skal supportere en mere uhomogen sammensætning af udstyr og programmer og derfor bedre kan løse sin opgave ved at være tæt på brugeren.

It-helpdesk kritisk for succes

Uanset om man sidder som medarbejder i en kommune, en statslig styrelse eller en privat virksomhed, så kan ens brugeroplevelse med helpdesk være kritisk for, at man kan bidrage til virksomhedens succes. I InfoCare kan vi konstatere, at evnen til at levere dansk brugersupport endda er udslagsgivende for at vinde ordrer.

Her har vi flere eksempler på, at virksomheder har haft det som en vigtig beslutningsparameter, at deres leverandør kan levere dansksproget helpdesk med lokale ressourcer.  

Man kan derfor kun opfordre til, at de ansvarlige i virksomhederne nøje overvejer, om helpdesk placeret i lavtlønslande nu også resulterer i den brugeroplevelse, der er nødvendig for, at danske virksomheder kan klare sig i konkurrencen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S