Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Stop nu det vrøvl om "slam" på sociale medier

Klumme: Der er stadig masser af myter om de "slamforurenende" sociale medier. Men kritikerne har ikke forstået grundsubstansen i de nye medier.

Da jeg for nylig deltog i et arrangement med en af de førende personer i den danske medieverden, blev jeg stærkt bekymret for den holdning, der mødte mig.

Det var ikke kun, fordi man skelnede mellem "professionelle medier" (som aviser) og "de slamforurenende sociale medier" - der antyder et elitært syn, jeg ikke troede fandtes mere.

Nej, det, der bekymrede mig, var, at ovenstående blev 'dokumenteret' ved hjælp af nogle af myterne om sociale medier.

Her er tre af dem.

Sociale medier dræber andre sociale omgangs- og kommunika­tionsformer

Det er en myte, at sociale medier får brugerne til at droppe fysiske netværk, andre sociale omgangsformer og anden kommunikation.

Analyser fra for eksempel Pew Internet viser tværtimod, at der er en positiv sammenhæng mellem at bruge sociale medier og aktiv social deltagelse i den fysiske verden.

"Sociale medier er med til at supplere og styrke engagementet"

Ligesom fly ikke gjorde togene overflødige - de skabte i stedet større mobilitet og øgede blot den totale transportvolumen.

Da jeg var barn, var Facebook vores naboers få børn, og Google var min mor. I dag lærer man i langt højere grad at netværke og knytte sociale relationer på tværs af tid og sted.

De sociale medier undergraver ikke vores demokrati, fordi de nu styrer, for det er OGSÅ dér, diskussionerne finder sted. Igen viser analyser en sammenhæng mellem at bruge sociale medier til samfundsdebat og deltagelse i andre former for samfundsdebat.

Så sociale medier er med til at supplere og styrke engagementet - og er ikke en erstatningsteknologi.

"Sociale medier bedrager folk og er overfladiske"

Sociale medier er overfladiske og ukritiske

Næste argument er, at de sociale medier er fyldt med 'slam', og Facebook bliver anvendt som eksempel. 

Men Facebook er ikke alle sociale medier, og der er masser af udbredte sociale medier, der er faglige og seriøse. Tag for eksempel LinkedIn.

Eller tag Wikipedia, der er stjerneeksemplet på, hvordan seriøsitet i de sociale medier opstår gennem selvregulering og crowd-sourcing - er det i virkeligheden ikke mere betryggende end et medie, hvor en redaktion bestemmer, hvad der er sandhed?

Faktisk er det ikke anderledes, end det altid har været. Diskussionen om finkultur kontra populærkultur er tidløs, og har altid fået kultureliten op af stolen.

Man har altid sladret hen over hækken.

Det, der til gengæld er vigtigt, er, at den nye digitale verden med de sociale medier kræver nye former for kritisk sans - som det er afgørende at lære gennem vores skolesystem og vores opdragelse.

"Dårlige sites, der snyder folk, vil med tiden blive utroværdige og dø"

Sociale medier bedrager folk
De sociale medier bedrager folk ved at opsamle information om brugerne, gøre brugen af medierne kontekstbaserede, og ved at indgå i en global, forbundet informationsverden, lyder argumentet.

Men så har man ikke forstået de nye forretningsmodeller i den digitale verden - især princippet om, at hvis noget er gratis, er det dig, der er varen.

Det er en meget stor kamel at sluge, hvis man er opdraget i den 'gamle' verden, hvor kvalitet og objektivitet er noget, man absolut skal betale penge for.

Det kan man begræde, men det bliver næppe anderledes, og nye generationer vil vænne sig til, at sådan er forretningsmodellen.

Kritikerne har imidlertid ikke forstået selve grundsubstansen i de sociale medier: De er selvregulerende.

Dårlige sites, der snyder folk, vil med tiden blive utroværdige og dø - og andre vil opstå i stedet.

Ligesom folk, der køber sig til "followers" på Twitter eller "likes" på Facebook, vil blive gennemskuet og miste omverdenens interesse.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

UI-designer med flair for apps

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Senior Test Engineer

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Udviklere til Internationalt samarbejde
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere