Artikel top billede

Stop nu det vrøvl om "slam" på sociale medier

Klumme: Der er stadig masser af myter om de "slamforurenende" sociale medier. Men kritikerne har ikke forstået grundsubstansen i de nye medier.

Da jeg for nylig deltog i et arrangement med en af de førende personer i den danske medieverden, blev jeg stærkt bekymret for den holdning, der mødte mig.

Det var ikke kun, fordi man skelnede mellem "professionelle medier" (som aviser) og "de slamforurenende sociale medier" - der antyder et elitært syn, jeg ikke troede fandtes mere.

Nej, det, der bekymrede mig, var, at ovenstående blev 'dokumenteret' ved hjælp af nogle af myterne om sociale medier.

Her er tre af dem.

Sociale medier dræber andre sociale omgangs- og kommunika­tionsformer

Det er en myte, at sociale medier får brugerne til at droppe fysiske netværk, andre sociale omgangsformer og anden kommunikation.

Analyser fra for eksempel Pew Internet viser tværtimod, at der er en positiv sammenhæng mellem at bruge sociale medier og aktiv social deltagelse i den fysiske verden.

"Sociale medier er med til at supplere og styrke engagementet"

Ligesom fly ikke gjorde togene overflødige - de skabte i stedet større mobilitet og øgede blot den totale transportvolumen.

Da jeg var barn, var Facebook vores naboers få børn, og Google var min mor. I dag lærer man i langt højere grad at netværke og knytte sociale relationer på tværs af tid og sted.

De sociale medier undergraver ikke vores demokrati, fordi de nu styrer, for det er OGSÅ dér, diskussionerne finder sted. Igen viser analyser en sammenhæng mellem at bruge sociale medier til samfundsdebat og deltagelse i andre former for samfundsdebat.

Så sociale medier er med til at supplere og styrke engagementet - og er ikke en erstatningsteknologi.

"Sociale medier bedrager folk og er overfladiske"

Sociale medier er overfladiske og ukritiske

Næste argument er, at de sociale medier er fyldt med 'slam', og Facebook bliver anvendt som eksempel. 

Men Facebook er ikke alle sociale medier, og der er masser af udbredte sociale medier, der er faglige og seriøse. Tag for eksempel LinkedIn.

Eller tag Wikipedia, der er stjerneeksemplet på, hvordan seriøsitet i de sociale medier opstår gennem selvregulering og crowd-sourcing - er det i virkeligheden ikke mere betryggende end et medie, hvor en redaktion bestemmer, hvad der er sandhed?

Faktisk er det ikke anderledes, end det altid har været. Diskussionen om finkultur kontra populærkultur er tidløs, og har altid fået kultureliten op af stolen.

Man har altid sladret hen over hækken.

Det, der til gengæld er vigtigt, er, at den nye digitale verden med de sociale medier kræver nye former for kritisk sans - som det er afgørende at lære gennem vores skolesystem og vores opdragelse.

"Dårlige sites, der snyder folk, vil med tiden blive utroværdige og dø"

Sociale medier bedrager folk
De sociale medier bedrager folk ved at opsamle information om brugerne, gøre brugen af medierne kontekstbaserede, og ved at indgå i en global, forbundet informationsverden, lyder argumentet.

Men så har man ikke forstået de nye forretningsmodeller i den digitale verden - især princippet om, at hvis noget er gratis, er det dig, der er varen.

Det er en meget stor kamel at sluge, hvis man er opdraget i den 'gamle' verden, hvor kvalitet og objektivitet er noget, man absolut skal betale penge for.

Det kan man begræde, men det bliver næppe anderledes, og nye generationer vil vænne sig til, at sådan er forretningsmodellen.

Kritikerne har imidlertid ikke forstået selve grundsubstansen i de sociale medier: De er selvregulerende.

Dårlige sites, der snyder folk, vil med tiden blive utroværdige og dø - og andre vil opstå i stedet.

Ligesom folk, der køber sig til "followers" på Twitter eller "likes" på Facebook, vil blive gennemskuet og miste omverdenens interesse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






Premium
Test: Duer Samsungs første Pro-pc'er til noget?
Samsung Galaxy Book Pro serien er et bevis på, at de etablerede pc-producenter får sig en formidabel udfordrer i den sydkoreanske supersværvægter.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.