Så stor en salgssucces er cloud computing

Sort på hvidt: Med nye IDC-tal er der ingen tvivl om, at cloud computing er inde i en rivende vækst både ude i verden og hjemme i Danmark. Se her, hvor hurtigt det er gået.

Artikel top billede

Begrebet cloud computing var stadig en eksotisk ret i slutningen af sidste årti

Men i de seneste år er it-fænomenet og -udtrykket gledet ganske gelinde ned og har vundet stor genklang i folks bevidsthed.

Med alt lige fra billed-uploads i Apples iCloud til store virksomhedsløsninger hos IBM, Microsoft og Amazon er cloud hamret ind i bevidstheden hos både privatforbrugere og it-professionelle.

Selv it-giganten Oracle er faldet til patten, efter at selskabets karismatiske topboss Larry Ellison for få år siden hånede begrebet 'cloud' som et erstatningsord for 'internet' til i dag, hvor orakel-selskabet selv sælger cloud-produkter i stor stil.

Her er salgstallene

Nye tal fra it-analysehuset IDC viser sort på hvidt, at cloud-teknologien i sin korte levetid har været en dundrende salgssucces.

I de seneste fire år er salgstallene på alle tre cloudområder, SaaS, PaaS og IaaS, således mere end fordoblet, som du kan se i nedenstående figur.

Rykker i Danmark 
Også i Danmark har cloud computing bidt sig fast som en salgssucces med kraftigt stigende vækstrater.

Her er der dog ikke tale om en fordobling på fire år - men derimod næsten en tredobling alene på SaaS, som altså både herhjemme og internationalt er det klart største cloud-område.

Et eksempel på en SaaS-løsning er Microsofts Office 365, hvor man lejer kontorsoftware til slutbrugere.

Her kan du se udviklingen på salget af SaaS, PaaS og IaaS i Danmark:

Hvis du hellere vil kigge på IDC's rå data, er de her:

Giv din mening til kende i debatten: Ud over de økonomiske aspekter, hvad mener du så om cloud computing? Har det været en sikkerhedsmæssig succes? Brugervenligt? Godt for din egen forretning? 

Læs også: 
Ingen særlige besparelser i cloud: Her hopper kæden af

Bruger du Dropbox, SkyDrive, Google Drive - eller noget helt andet?

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S