Sådan jagter de eftertragtede it-folk i Silicon Valley

Flere af de hotteste Silicon Valley-virksomheder tager alternative metoder i brug, når de skal ansætte.

Artikel top billede

I Silicon Valley er dygtige teknologi-folk jaget vildt.

I Silicon Valley udkæmpes der i disse år en krig. En krig som mange danske jobsøgere kun kan drømme om.

I Californien kæmper verdens største it-virksomheder nemlig om at få fingre i de mest talentfulde medarbejdere på den amerikanske teknologi-scene.

Krigen omtales ofte som en "talent war", og slagene i krigen er så benhårde, at flere firmaer tager utraditionelle metoder i brug, når der skal rekrutteres nye medarbejdere.

Virksomheder som Facebook, Dropbox og angiveligt også Twitter anvender et koncept, der ofte bliver omtalt som "searchlight meetings".

Det skriver den amerikanske erhvervsblog Business Insider.

Et typisk "searchlight møde", som folk som regel deltager i frivilligt, forløber ofte ved, at grupper af medarbejdere samles om et bord og brainstormer over mulige kandidater i deres netværk.

I et blogindlæg fortæller virksomheden YesGraph, der selv har udviklet en digital rekrutteringsplatform, at virksomhederne i nogle tilfælde forsøger at lokke de ansatte til at deltage i møderne ved at stille dem gratis iPads i udsigt.

Møder omdannes til fest

Nogle virksomheder forsøger angiveligt også at lave rekrutteringsprocessen om til en konkurrence, hvor der løbende føres statistik over, hvilke medarbejdere, der kan bidrage med flest mulige kandidater, mens andre virksomheder forsøger at skabe en afslappet og skabe en fest-agtig atmosfære ved at servere alkohol og spille musik til "searchlight møderne".

Selv om atmosfæren kan være lystig til møderne, anbefaler YesGraph dog, at virksomheder, der overvejer at anvende metoden, ikke lader processen blive alt for tilbagelænet.

Hvis møderne skal være effektive, er det ifølge YesGraph afgørende, at virksomheden forklarer sine ansatte, hvad indholdet i de stillinger, der skal besættes præcist er. På denne måde er det lettere for medarbejderne at gennemskue, om der er nogen i deres netværk, som kan være oplagte kandidater.

Derudover anbefales det også, at virksomheden er præcis, når den definerer, hvilket niveau ønskekandidaten skal være på.

Det kan eksempelvis gøres ved at beskrive kandidaten som "bedre end den gennemsnitlige ansøger," "bedre end dig selv" eller "en du gerne selv vil arbejde for".

YesGraph anbefaler desuden, at du i din virksomhed opbygger "en anbefalingskultur", hvor de ansatte bliver gjort opmærksomme på, at tip om mulige jobkandidater modtages med kyshånd.

Samtidig er det vigtigt, at folk der kommer med tip bliver takket og gerne holdes opdateret om ansættelsesprocessen, hvis en kandidat, som de har anbefalet, bliver kaldt til samtale.

Læs også:
It-virksomheder til jobsøgere: Sådan tjekker vi dig på nettet 

Sådan køber jobsøgere sig til et bedre image på nettet

 

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S