Masser af nyheder i gratis kontorpakke

Det behøver ikke være dyrt for at være godt. Den gratis open source-kontorpakke LibreOffice er kommet i en ny version med masser af nyheder. Her er de største.

LibreOffice er én af to knopskydninger fra OpenOffice.

Den anden gren, der konkurrerer med LibreOffice om opmærksomheden, er Apache OpenOffice, men denne gang er det altså LibreOffice, der løber med rampelyset i form af en ny udgivelse.

Der er mange nyheder, men specielt to springer i øjnene i version 4.2.

To store ændringer
For det først er det blevet muligt at redigere docx-dokumenter og gemme dem igen, uden at formateringen ændres.

I praksis betyder det, at LibreOffice er anvendelig i alle de sammenhænge, hvor Microsofts filformat tidligere har haft monopol. Ligeledes er Windows 7 og 8 bedre understøttet i version 4.2.

Den anden store nyhed er, at Calc, der er Libre-kontorets regnearkprogram, har fået en ny motor.

Dels er hukommelsesudnyttelsen blevet forbedret, dels kan man benytte et grafikkort til opdatering af celler, så processen går hurtigere.

Sidstnævnte er blandt andet et resultat af, at AMD har besluttet sig for at sponsere LibreOffice-projektet.

Styring via active directory
Der er også nyheder, der er rettet mod virksomheder, som vil bruge den åbne kontorpakke.

Den største ændring i forhold til de tidligere udgaver er nok, at man kan styre installationen via de såkaldte 'Group policy objects' i active directory.

Ligeledes er selve installationsprocessen blevet optimeret for at undgå fejl fra begyndelsen.

Der er kommet en importmulighed for en stribe formater eksempelvis Apples Keynote og en stribe e-bogs-formater, dog ikke ePub.

Sprogpakken er også blevet udvidet med flere eksotiske modersmål som eksempelvis kurdisk. Lidt mere vedrørende for os er en finpudset stavekontrol til det danske sprog.

Læs også:
To gratis kontorpakker er testet: Den skal du vælge

Ingen i nærheden: Kontorprogram smadrer alle rivalerne

Apple har (måske) placeret en bombe under Microsofts Office


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

26. april 2019 | Læs mere


Microsoft Dynamics 365 – det næste skridt mod den digitale transformation

Hvordan kommer virksomheder i gang med en digital transformation? - Og hvilke værktøjer kan bringe virksomheden bedst muligt igennem forandringerne? Microsoft bud er Microsoft Dynamics 365. Her er samlet alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af apps og en fælles datamodel.

02. maj 2019 | Læs mere


Fremtidens kundeservice – kom godt i gang med chatbots og kunstig intelligens

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - hvis altså de bliver sat rigtigt op. Lige rundt om hjørnet venter de stemmestyrede chatbots til eksempelvis Alexa og Google Home. Kom og hør, hvordan du kommer hurtigt i gang med chatbots.

07. maj 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
En skærmrevolution er på vej: Her er alt du bør vide om fremtidens mini-LED og micro-LED-skærme
En mindre skærmrevolution er nu under opsejling. Tre nye skærmteknologier kommer med hver deres løfte om vild kontrast, flottere farver og modulære egenskaber.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
The Digital Edge: Claus H. Andersen står i spidsen for at gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker
Podcast: Salling Groups digitale chef, Claus H. Andersen, er på en digital mission: Det skal være nemmere at handle, nemmere at være kunde og nemmere være forbruger - i alle kædens 1.500 butikker. Hør hvordan den digitale chef arbejder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Markedsanalyse: Sådan forbedrer EDI din samhandel
I en markedsundersøgelse fra august 2018 blev 300 retailers og producenter spurgt til, hvordan EDI og supply chain-teknologi hjælper dem med at forbedre deres samhandel. Det er ikke nogen hemmelighed, at konkurrenceforholdene er blevet skærpet i det seneste årti, og specielt priserne er udsat for øget pres. Dette betyder, at virksomheder hele tiden skal arbejde for at implementere mere effektive handelsprocesser. Heldigvis er der stadig forretningsområder, som er nemme at strømline ved hjælp af intelligente outsourcede løsninger. Ét af disse er den elektroniske udveksling af ordrer og fakturaer (EDI). I dette whitepaper kigger vi nærmere på de fem vigtigste områder, hvor EDI ifølge de 300 respondenter spiller en stor rolle i at forbedre virksomhedernes samhandel.