TDC's masterplan: Derfor er medarbejderne i farezonen

ComputerViews: Der er en klar, rød tråd i TDC's konstante beskæringer af medarbejderstaben. Og det er ikke slut endnu.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

ComputerViews: Det har vakt opsigt, at TDC er på vej til at skille sig af med driften af selskabets kabel-baserede telenet - måske det mest klassiske af TDC-forretningen med rødder langt tilbage i Tele Danmark/Jysk Telefon-tiden.

Manøvren kan betyde, at TDC vil skille sig af med op mod 3.000 ansatte - heriblandt mandskabet i de kendte TDC-biler, der kører rundt og (blandt andet) reparerer kabel-brud og rumsterer i lednings-virvaret i de grå plastickasser, der er spredt ud over det danske landskab.

I stedet skal opgaverne outsources til en underleverandør, så TDC slipper for at skulle håndtere den praktiske og fysiske del af opgaven, men i stedet kan koncentrere sig om at udvikle og drive sin kerneforretning: Salg af teleydelser.

Hviler på arven

TDC er fortsat dominerende på det danske telemarked, hvor selskabet på mange måder stadig hviler på arven som Danmarks store, statsejede tele-organisation, der engang på bedste etats-vis var præget af massevis af tjenestemands- og livstidsansatte medarbejdere, bureaukrati og gumpetunghed.

Sådan er det ikke længere, for TDC er blevet trimmet og effektiviseret meget kraftigt i de senere år, og det er ikke slut endnu.

Der er i dag blot omkring 7.600 ansatte tilbage i TDC, hvilket er blot omkring halvt så mange, som da det dengang fuldfede TDC i 2006 blev solgt til fem kapitalfonde, der straks igangsatte arbejdet med at trimme og optimere selskabets værdi.

Siden da har TDC konsekvent skåret 400-1.000 stillinger om året, og store dele af selskabet er blevet oursourcet til nær og fjern.

Udviklingen skal ses som et udtryk for, at TDC over en årrække har skiftet sit fokus fra 'stakeholder' til 'shareholder.'

Som tidligere (semi)-offentlig organisation er TDC på klassisk europæisk vis oprindeligt bygget op omkring en stakeholder-tankegang, hvor selskabet har haft til opgave at varetage mange forskellige 'stakeholderes' interesser.

De har talt medarbejderne, underleverandører, de danske telekunder, teleudviklingen, fagforbund, direktion, ejere og mange andre, der alle har spillet en rolle, når TDC har defineret sin kurs.

I dag har TDC alene fokus på sine shareholdere - altså aktionærerne, der jo ejer selskabet. Alt handler om bundlinie, afkast, aktiekurs og at sikre sig den størst mulige vækst på både kort og langt sigt.

Så lidt betyder de ansatte for TDC

Det betyder, at topchef Carsten Dilling ikke skænker sine medarbejdere og de øvrige traditionelle stakeholdere de store overvejelser, når organisations-planerne udtænkes. Her handler det alene om at optimere selskabet ud fra aktionærernes synspunkt: Altså at skaffe vækst og høj(ere) indtjening.

Som Carsten Dilling lakonisk sagde for nogle måneder siden til Computerworld:

"Det er altid skidt, når medarbejdere bliver involveret og bliver ramt, men man kan altså glæde sig over, at vi på den måde mange steder bygger nye arbejdspladser op, og at vi med underleverandører - der mange gange er danske - bygger nye virksomheder op, der nogle gange bliver specialiseret inden for deres felt og faktisk bliver større end det, vi selv havde."

Afdækker systematisk alle opgaver

Og her spiller outsourcingen af også TDC's klassiske opgaver en rolle.

TDC opererer i et stærkt konkurrenceudsat marked, der udvikler sig hurtigt og brutalt, og her er hver eneste sparet krone helt bogstaveligt talt en tjent krone.

Derfor arbejder TDC helt systematisk på at afdække alle opgaver, der kan udføres billigere af eksterne leverandører end af TDC's egne folk.

Seneste eksempel er beslutningen om at flytte TDC's callcenter til Tyskland.

I dag står indiske Tata desuden for drift og udvikling af TDC's it, efter at inderne i 2012 slog den hidtidige leverandør, CSC, af banen: Dansk kæmpeselskab sætter CSC på porten.

Og i efteråret indgik TDC en fire milliarder kroners-ordre med kinesiske Huawei, der i de kommende seks år skal levere udstyr og drift af Danmarks største mobilnetværk: TDC indgår milliard-kontrakt med omstridt it-firma.

Tjener 5.900 kroner i minuttet

At effektiviseringerne kan betale sig er tydeligt. TDC skovler nemlig fortsat penge ind, selv om omsætningen faktisk falder.

Overskuddet efter skat landede i 2013 på 3,1 milliarder kroner, hvilket svarer til knap 5.900 klingende kroner direkte ned i TDC-pengetanken hvert eneste minut året igennem - primært i kraft af massive besparelser og effektiviseringer.

Set ud fra et klassisk 'stakeholder'-perspektiv en utænkelig tanke, men et flot resultat for et 'shareholder'-orienteret selskab.

For enhver topleder gælder det, at han skal forstå, hvor selskabet skaber sine værdier, og hvad det skal (og kan) tjene penge - og hvad det ikke tjener penge på.

Og så skal han forstå at tage konsekvenserne af disse erkendelser - også selv om det gør nas og kræver løbende opgør med selskabets arv og virksomheds-kultur.

Den hurdle er topchef Carsten Dilling forlængst kommer over.

For ham er udfordringen nu mere at finde ud af, hvad TDC skal gøre, når selskabet ikke længere kan effektivisere eller outsource sig ud af de udfordringer, som den faldende omsætning skaber.

Indtil det sker, vil vi se outsourcing af endnu flere TDC-opgaver, og det er højst sandsynligt, at i hvert fald nogle af opgaverne vil gå til udlandet.

Det er omkostningerne og regnearket, der i sidste ende afgør, hvad der skal gøres, og hvordan TDC kommer til at se ud i fremtiden.

Læs også:

Tusindvis af TDC-job i farezonen: TDC langt med planer om at reducere

Her er TDC's plan med Carsten Dilling som topchef

TDC's Carsten Dilling: Derfor er vi gode til at effektivisere

Sådan vil TDC bevare tronen i dansk tele-krig

Intern besked afslører uro: TDC-ansatte bekymrede

Dillings første år ved TDC-roret: Sådan har han klaret det

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S