Artikel top billede

TDC's masterplan: Derfor er medarbejderne i farezonen

ComputerViews: Der er en klar, rød tråd i TDC's konstante beskæringer af medarbejderstaben. Og det er ikke slut endnu.

ComputerViews: Det har vakt opsigt, at TDC er på vej til at skille sig af med driften af selskabets kabel-baserede telenet - måske det mest klassiske af TDC-forretningen med rødder langt tilbage i Tele Danmark/Jysk Telefon-tiden.

Manøvren kan betyde, at TDC vil skille sig af med op mod 3.000 ansatte - heriblandt mandskabet i de kendte TDC-biler, der kører rundt og (blandt andet) reparerer kabel-brud og rumsterer i lednings-virvaret i de grå plastickasser, der er spredt ud over det danske landskab.

I stedet skal opgaverne outsources til en underleverandør, så TDC slipper for at skulle håndtere den praktiske og fysiske del af opgaven, men i stedet kan koncentrere sig om at udvikle og drive sin kerneforretning: Salg af teleydelser.

Hviler på arven

TDC er fortsat dominerende på det danske telemarked, hvor selskabet på mange måder stadig hviler på arven som Danmarks store, statsejede tele-organisation, der engang på bedste etats-vis var præget af massevis af tjenestemands- og livstidsansatte medarbejdere, bureaukrati og gumpetunghed.

Sådan er det ikke længere, for TDC er blevet trimmet og effektiviseret meget kraftigt i de senere år, og det er ikke slut endnu.

Der er i dag blot omkring 7.600 ansatte tilbage i TDC, hvilket er blot omkring halvt så mange, som da det dengang fuldfede TDC i 2006 blev solgt til fem kapitalfonde, der straks igangsatte arbejdet med at trimme og optimere selskabets værdi.

Siden da har TDC konsekvent skåret 400-1.000 stillinger om året, og store dele af selskabet er blevet oursourcet til nær og fjern.

Udviklingen skal ses som et udtryk for, at TDC over en årrække har skiftet sit fokus fra 'stakeholder' til 'shareholder.'

Som tidligere (semi)-offentlig organisation er TDC på klassisk europæisk vis oprindeligt bygget op omkring en stakeholder-tankegang, hvor selskabet har haft til opgave at varetage mange forskellige 'stakeholderes' interesser.

De har talt medarbejderne, underleverandører, de danske telekunder, teleudviklingen, fagforbund, direktion, ejere og mange andre, der alle har spillet en rolle, når TDC har defineret sin kurs.

I dag har TDC alene fokus på sine shareholdere - altså aktionærerne, der jo ejer selskabet. Alt handler om bundlinie, afkast, aktiekurs og at sikre sig den størst mulige vækst på både kort og langt sigt.

Så lidt betyder de ansatte for TDC

Det betyder, at topchef Carsten Dilling ikke skænker sine medarbejdere og de øvrige traditionelle stakeholdere de store overvejelser, når organisations-planerne udtænkes. Her handler det alene om at optimere selskabet ud fra aktionærernes synspunkt: Altså at skaffe vækst og høj(ere) indtjening.

Som Carsten Dilling lakonisk sagde for nogle måneder siden til Computerworld:

"Det er altid skidt, når medarbejdere bliver involveret og bliver ramt, men man kan altså glæde sig over, at vi på den måde mange steder bygger nye arbejdspladser op, og at vi med underleverandører - der mange gange er danske - bygger nye virksomheder op, der nogle gange bliver specialiseret inden for deres felt og faktisk bliver større end det, vi selv havde."

Afdækker systematisk alle opgaver

Og her spiller outsourcingen af også TDC's klassiske opgaver en rolle.

TDC opererer i et stærkt konkurrenceudsat marked, der udvikler sig hurtigt og brutalt, og her er hver eneste sparet krone helt bogstaveligt talt en tjent krone.

Derfor arbejder TDC helt systematisk på at afdække alle opgaver, der kan udføres billigere af eksterne leverandører end af TDC's egne folk.

Seneste eksempel er beslutningen om at flytte TDC's callcenter til Tyskland.

I dag står indiske Tata desuden for drift og udvikling af TDC's it, efter at inderne i 2012 slog den hidtidige leverandør, CSC, af banen: Dansk kæmpeselskab sætter CSC på porten.

Og i efteråret indgik TDC en fire milliarder kroners-ordre med kinesiske Huawei, der i de kommende seks år skal levere udstyr og drift af Danmarks største mobilnetværk: TDC indgår milliard-kontrakt med omstridt it-firma.

Tjener 5.900 kroner i minuttet

At effektiviseringerne kan betale sig er tydeligt. TDC skovler nemlig fortsat penge ind, selv om omsætningen faktisk falder.

Overskuddet efter skat landede i 2013 på 3,1 milliarder kroner, hvilket svarer til knap 5.900 klingende kroner direkte ned i TDC-pengetanken hvert eneste minut året igennem - primært i kraft af massive besparelser og effektiviseringer.

Set ud fra et klassisk 'stakeholder'-perspektiv en utænkelig tanke, men et flot resultat for et 'shareholder'-orienteret selskab.

For enhver topleder gælder det, at han skal forstå, hvor selskabet skaber sine værdier, og hvad det skal (og kan) tjene penge - og hvad det ikke tjener penge på.

Og så skal han forstå at tage konsekvenserne af disse erkendelser - også selv om det gør nas og kræver løbende opgør med selskabets arv og virksomheds-kultur.

Den hurdle er topchef Carsten Dilling forlængst kommer over.

For ham er udfordringen nu mere at finde ud af, hvad TDC skal gøre, når selskabet ikke længere kan effektivisere eller outsource sig ud af de udfordringer, som den faldende omsætning skaber.

Indtil det sker, vil vi se outsourcing af endnu flere TDC-opgaver, og det er højst sandsynligt, at i hvert fald nogle af opgaverne vil gå til udlandet.

Det er omkostningerne og regnearket, der i sidste ende afgør, hvad der skal gøres, og hvordan TDC kommer til at se ud i fremtiden.

Læs også:

Tusindvis af TDC-job i farezonen: TDC langt med planer om at reducere

Her er TDC's plan med Carsten Dilling som topchef

TDC's Carsten Dilling: Derfor er vi gode til at effektivisere

Sådan vil TDC bevare tronen i dansk tele-krig

Intern besked afslører uro: TDC-ansatte bekymrede

Dillings første år ved TDC-roret: Sådan har han klaret det




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Sikkerhedsekspert: Derfor har Colonial været nødt til at betale hackere ransomware på 30 millioner kroner - vil sagtens kunne ske i Danmark
Interview: Hvorfor har mægtige Colonial Pipeline valgt at betale ransomware til hackere trods anbefalinger fra myndigheder og sikkerhedsmiljøet? "Det er ikke helt sort og hvidt," siger sikkerheds-ekspert Leif Jensen fra Eset.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.