Salget falder - er tabletfesten slut?

Den stejlt stigende salgskurve for tablet-computere ser ud til at være knækket.

Artikel top billede

(Foto: Mikkel William Nielsen /)

For første gang i flere år er der tegn på, at salget af tablet-computere er på retur.

Nye tal fra IDC viser, at der i årets første kvartal blev langet 205.000 tablets over disken i de danske it-butikker. Det er hele 11 procent færre end i samme kvartal året før.

Det faldende salg af tablets kommer, samtidig med at den traditionelle pc i samme periode fik et salgsmæssigt comeback - blandt andet på grund af, at Microsoft har stoppet support og opdateringer på det meget udbredte styresystem Windows XP.

Vækstraterne for tablet-salget har været nedadgående gennem hele 2013, men det er først her i de første tre måneder af 2014, at tallene er lavere end på samme tidspunkt i fjor.

Senioranalytiker i IDC Anders Elbak siger, at det faldende tablet-salg kan være tegn på, at tablet-markedet efter nogle år med voldsom vækst nu har nået et foreløbigt mætningspunkt.

"Ud over at pc-markedet har fået lidt af et comeback, ser vi, at salget af tablets er fladet kraftigt ud," siger Anders Elbak.

Han understreger dog, at man skal være varsom med at konkludere ud fra tal fra et enkelt kvartal.

"Men det ser ud til, at vi er ved nå et mætningspunkt i forhold til, hvor mange tablets der bliver solgt," siger han.

Han ser desuden tegn på, at især de mindre tablets med skærmstørrelser på syv til ti tommer er udsat for en kannibalisering fra en ny generation af smartphones med skærme på seks tommer.

"Når kunderne har mulighed for at få en større telefon, bliver de helt små tablets måske mindre interessante, og især for de her syv til ti tommers tablets ser markedet ud til at være fladet lidt ud," siger Anders Elbak.

Læs også:

Nye Samsung-tablets med tårnhøj opløsning

Helt tæt på Microsofts nye tablet-computer - så lækker er den

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil