Salget falder - er tabletfesten slut?

Den stejlt stigende salgskurve for tablet-computere ser ud til at være knækket.

Artikel top billede

(Foto: Mikkel William Nielsen /)

For første gang i flere år er der tegn på, at salget af tablet-computere er på retur.

Nye tal fra IDC viser, at der i årets første kvartal blev langet 205.000 tablets over disken i de danske it-butikker. Det er hele 11 procent færre end i samme kvartal året før.

Det faldende salg af tablets kommer, samtidig med at den traditionelle pc i samme periode fik et salgsmæssigt comeback - blandt andet på grund af, at Microsoft har stoppet support og opdateringer på det meget udbredte styresystem Windows XP.

Vækstraterne for tablet-salget har været nedadgående gennem hele 2013, men det er først her i de første tre måneder af 2014, at tallene er lavere end på samme tidspunkt i fjor.

Senioranalytiker i IDC Anders Elbak siger, at det faldende tablet-salg kan være tegn på, at tablet-markedet efter nogle år med voldsom vækst nu har nået et foreløbigt mætningspunkt.

"Ud over at pc-markedet har fået lidt af et comeback, ser vi, at salget af tablets er fladet kraftigt ud," siger Anders Elbak.

Han understreger dog, at man skal være varsom med at konkludere ud fra tal fra et enkelt kvartal.

"Men det ser ud til, at vi er ved nå et mætningspunkt i forhold til, hvor mange tablets der bliver solgt," siger han.

Han ser desuden tegn på, at især de mindre tablets med skærmstørrelser på syv til ti tommer er udsat for en kannibalisering fra en ny generation af smartphones med skærme på seks tommer.

"Når kunderne har mulighed for at få en større telefon, bliver de helt små tablets måske mindre interessante, og især for de her syv til ti tommers tablets ser markedet ud til at være fladet lidt ud," siger Anders Elbak.

Læs også:

Nye Samsung-tablets med tårnhøj opløsning

Helt tæt på Microsofts nye tablet-computer - så lækker er den

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S