10 gode råd: Sådan bliver dine it-indkøb billigere

Med en ganske lille indsats kan mange virksomheder nemt spare mellem 15 og 30 procent på deres it-indkøb. Her de 10 ting, du bør have styr på, før du løfter røret for at bestille nyt it-udstyr.

Artikel top billede

Mange små og mellemstore virksomheder har ikke styr på deres it-indkøb, og det koster dem penge - mange penge.

Jens Brøndberg er indkøbsekspert og medstifter af rådgivningsfirmaet Mutonic. Firmaet lever at af at rådgive små og mellemstore virksomheder om, hvordan de kan spare penge på deres indkøb indenfor en bred vifte af varegrupper.

"Min erfaring siger mig, at en virksomhed typisk kan spare mellem 15 og 30 procent på sine it-indkøb," siger Jens Brøndberg, der tidligere i ni år har arbejdet som indkøbschef hos DSB.

Han har også sin egen blog på Mutonics hjemmeside, hvor han skriver om sine holdninger til, hvordan en virksomhed kan købe mere effektivt ind.

I nogle tilfælde kan besparelsen endda blive endnu større, og især blandt mindre og mellemstore virksomheder er besparelsespotentialet stort, siger han.

"Mange har overhovedet ikke dyrket denne her disciplin. Der sidder typisk en ganske udmærket it-medarbejder, der har travlt med den daglige drift, men som bare ikke har fokus på det her område."

"Han er jo en it-nørd med nogle specialiserede it-kompetencer, hvor indkøb ikke er det, han fokuserer mest på, så potentialet er stort hos rigtig mange små og mellemstore virksomheder," siger Jens  Brøndberg.

Her giver han 10 gode råd om, hvad du skal have tænkt igennem, allerede før du sender din bestilling afsted til din it-leverandør.

1. Hav styr på standarderne

Selvom dine kolleger helst vil have noget andet, er det en god ide at have en overordnet standard for teknologi, systemer, platforme, hardware og software.

På den måde kan du slippe for ubehagelige overraskelser, når det viser sig, at dyrt indkøbte varer eller ydelser ikke kan fungere sammen med resten af dit it-setup.

Jens Brøndberg nævner et eksempel fra hans tidligere arbejdsgiver DSB, som havde købt et stort antal nye mobiltelefoner. Der var bare et problem.

"Der blev købt flere tusind styk af en god billig folkevognsmodel, som vi måtte smide i skraldespanden, fordi man inden man gik på indkøb lige havde glemt at undersøge, om telefonen understøttede det bagvedliggende telesystem og mailserver, der blev benyttet. Meget banalt, men dyrt fordi man ikke havde en ordentlig beskrevet intern standard."

2. Følg med i teknologiudviklingen

I teknologiens verden kan ting, du køber i dag fås billigere eller måske ligefrem gratis i morgen. Eller omvendt: En ældre model kan måske løse opgaven lige så godt som det nyeste nye.

"Der kan spares rigtige mange penge på nogle felter. Indenfor teleområdet er det for eksempel en fordel at køre med korte kontrakter, fordi udviklingen går så hurtigt. Jeg har set eksempler på, at årlige udbud kan give besparelser på op til 40-50 procent," siger Jens Brøndberg.

3. Få din egen indkøbspolitik

Få nedskrevet en en-sides it-indkøbspolitik til kollegaerne og sørg for, at al it bliver købt og administreret af it-afdelingen (især hvis der ikke er en indkøbsafdeling), og sørg for at kommunikere det ud til resten af virksomheden.

Det gør det også nemmere at opnå større samlet volumen i dine indkøb. Det giver et godt udgangspunkt, når du skal forhandle pris med din leverandør.

"Hvis man ikke holder fast i, at indkøb foregår gennem it-afdelingen, risikerer man, at der et eller andet sted i organisationen bliver købt noget, hvor platform eller hardware ikke spiller sammen med hinanden."

"Det kan give problemer både med, at det bliver dyrt at administrere eller med at være i strid med virksomhedens it-sikkerhed," siger Jens Brøndberg.

4. Skab overblik over leverandører

Hold styr på dine leverandører, sørg for at de, der køber ind, ved hos hvem og hvordan de skal købe ind. Ellers ender man med at handle hos engangsleverandører i stedet for der, hvor man i forvejen har rabataftaler.

"Så er det jo spildt arbejde, at man har lavet en aftale, hvis man så ikke konsekvent bruger den leverandør. Selv i meget små virksomheder har mange mistet overblikket over hvilke leverandører, man handler med. Bare administrationen af det koster ekstra mange penge."

"En faktura på 600 kroner kan nemt komme til at koste flere tusind kroner i intern administration, fordi det tager tid at oprette det i bogføringssystemet med kreditoroplysninger, bankoplysninger og så videre," siger Jens Brønberg, som nævner et eksempel på en erhvervsskole med 150 ansatte, som havde 8.000 leverandører og størstedelen var engangsleverandører.

5. Overblik over indkøb

For at kunne optimere sine indkøb skal man have overblik over, hvad man rent faktisk køber.

"Nogle gang minder virkeligheden lidt om 'Luksusfælden'. Mange indkøb af licenser og software ligger skjult rundt om i afdelingerne, mens der er meget skarpere fokus og synlighed på hardware og tilbehør."

"For nylig talte jeg med en it-chef for en stor dansk virksomhed. Han mente, at han købte software for omkring 150-200.000 kroner årligt. Efter at han er begyndt bruge vores indkøbssystem, har virksomheden på tre-fire måneder lagt ordrer ind for omkring to millioner kroner."

6. Drop de hellige køer

Gode og tætte relationer til en leverandør har mange fordele. Akutte problemer bliver løst hurtigere. Leveringstiden på reservedele kan kortes ned, når man kan få en sælger til at trykke på de rigtige knapper. Men tit er det gode forhold til en leverandør lig med større udgifter, mener Jens Brøndberg.

"Valget af en dyrere leverandør skal ske med åbne øjne, så det står klart, hvad man betaler for den gode service. Ofte støder man som indkøbsansvarlig ind i det argument, at netop denne leverandør er den eneste, der kan levere eller har viden om et bestemt produkt."

"Det er en helt naturlig modstand, og nogle gange er det også rigtigt. Men den kan jo også hænge sammen med, at kollegaen har en frygt for, at det giver ham merarbejde med en ny leverandør eller i værste fald, at leverandøren er god til at smøre lidt med julegaver og lidt rødvin. Men skal man hente gevinster, må man også udfordre de hellige køer. Der ligger mange penge i det."

7. Udnyt volumen

Jo større ordrer, jo bedre chancer for at få en god rabataftale. Så få et overblik over, hvor meget der købes ind hos en leverandør, og om man skal samle flere indkøb hos den leverandør.

"Du skal tale med dine kolleger om, hvilke behov de har for indkøb og investeringer. Så kan du proaktivt gå til leverandøren og få en bedre aftale. Når planlægningen skal være på plads, kan du få volumen og på den måde spare penge," siger Jens Brøndberg.

8. Få et lager af kritiske komponenter

Et system, der går ned, eller en pc, der går i stykker, kan give en masse spildtid for kolleger, der ikke kan passe deres opgaver i en eller flere dage. Så få et lille lager af de vigtigste komponenter. Det giver også glade og tilfredse kolleger. Men husk at opveje udgiften i forhold til de serviceaftaler, du eventuelt har med en leverandør

"Indkøbere er normalt ikke glade for at have et lager. Men når det gælder it, er jeg ikke enig. Hvis dit it ikke virker, så er din medarbejder totalt uproduktiv. Det er alt lige fra en mobiltelefon, en pc, der ikke virker, eller et helt system, der bryder ned. Så gør dig de overvejelser, og sørg for at have det mest nødvendig på lager," siger Jens Brøndberg.

9. Brug et indkøbssystem

"Vores erfaring i Mutonic er, at selv helt små virksomheder på helt ned til 10 ansatte kan få god gavn af at bruge et indkøbssystem, som du kan få helt ned til 3-400 kroner om måneden. Der er nogle værktøjer, som er tilgængelige for helt almindelige virksomheder, som gør det nemt at få overblik over leverandører, kontrakter, daglige småindkøb, sammenligne tilbud og ikke mindst planlægning."

10. Lyt til dine kolleger

God dialog med dine it-brugere gør det både nemmere og mere behageligt at arbejde med styring af indkøb.

"Der er ikke noget værre end en it-afdeling, der er et rent diktatur. Det har man som medarbejder ikke lyst til at samarbejde med. Det skaber modstand."

"Så tal med dine kolleger og fortæl åbent om, hvordan du ser på verden. Ellers er fristelsen for stor til at lave sine egne indkøb uden om vedtagne procedurer," slutter Jens Brøndberg.

Mere om samme emne

KMD A/S

Client Manager

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job