Danskerne: Telebranchen er den mest utroværdige i Danmark - tilliden er helt i bund

Den danske telebranche har et seriøst image-problem: Danskerne sender teleindustrien helt i bund i en tillids-måling blandt 50 brancher. Direktør i Teleindustrien er forundret over branchens blakkede image.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Igen-igen ligger danske teleselskaber helt i bund i danskernes bedømmelse af 50 udvalgte forbrugerområder.

Faktisk ligger services som 'Internet', 'Mobiltelefoni' og 'TV-abonnementer' ikke bare i nærheden af bunden på listen over de 50 produkter og services, men helt nederst som henholdsvis nummer 48, 49 og 50.

Og det er langt fra første gang, at det er tilfældet.

Brancher som eksempelvis brugtvognsforhandlere og solcentre er i mere end en håndfuld år blevet vurderet som værende mere troværdige end telebranchens udbud.

Og denne gang er der heller ikke sket det helt store.

"Markederne for 'internet', 'mobiltelefoni', 'TV-abonnementer' samt 'fastnettelefoni' vurderes signifikant dårligere end de øvrige markeder på både gennemsigtighed, tillid og opfyldelse
af forventning," skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sin nyligt publicerede rapport.

Fastnettelefoni klarer sig en anelse bedre end de andre teleservices, da dette service-område ligger på en 45. plads klemt inde mellem 'Brugte biler' og 'Banker'.

En international udfordring

Det er langt fra kun danskere forbrugere, der ser ned på teleprodukterne.

I lande som Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Finland, Holland, Frankrig, Italien og Norge ligger disse tre produktkategorier blandt de fire dårligst scorende markeder på tværs af alle lande, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sin rapport.

I de enkelte lysglimt i rapporten er blandt andet skiftemuligheder inden for mobiltelefoni blevet forbedret.

Samtidig har fremtidens forbrugere i aldersgruppen 18-34 årige større tillid til internetmarkedet end de ældre over 55.

"(Det kan) muligvis tilskrives, at de unge er vokset op med internettet og har nemmere ved at gennemskue markedet," vurderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sin rapport.

Alligevel er målingen dårligt 'nyt' for den danske telebranche, som altså må tage til takke med de absolutte jumboplaceringer trods af flere års løfter om bod og bedring.

"Vi har strammet op"

Jakob Willer, som direktør for brancheforeningen Teleindustrien har du og din forgænger på posten flere gange lovet, at skuden nok skal vende ved at indføre større ærlighed og gennemsigtighed i jeres markedsføring.

Hvad er din kommentar til, at telebranchen igen er bundskrabere?

"Jeg er rigtig ærgerlig over forbrugerindekset, da vi er en branche, der repræsenterer fremskridt og vækst. Og så er jeg faktisk også en smule forundret over undersøgelsen."

Hvorfor er du forundret?

"Når jeg kigger på udviklingen, så er telepriserne faldet rigtig meget, mens hastigheder og tilgængelighed derimod er steget markant igennem en årrække. Samtidig har flere teleselskaber indført eksempelvis mobilpakker, der gør det nemt at gennemskue prisen for produktet."

Og alligevel ligger teleselskabernes produkter og roder helt nede i bunden endnu en gang. Kan forbrugerne overhovedet forvente, at det nogensinde bliver bedre?

"Jeg mener faktisk, at vi har strammet op. Vores egne undersøgelser viser, at 75 procent er tilfredse med deres teleselskab, mens der aldrig har været så få klager som nu."

Frygter regulering

Ja, ja, det er jo jeres egen undersøgelse. Forbrugerindekset viser jo, at I ligger i bund igen-igen efter utallige løfter om at gøre det bedre. Er sandheden, at I reelt er ligeglade, da danskerne jo alligevel nok skal købe både mobiltelefoner og internet?

"Nej, for hvis vi ikke bringer vores omdømme i orden, så kan vi jo blive truet med mere regulering, og det er vi naturligvis ikke interesserede i."

Føler du, at danskerne er ude i en heksejagt, hvor de har set sig sure på teleselskaberne og deres produkter?

"Nej, slet ikke, men internet og mobiltelefoni er trods alt mere komplekst end områder som 'Mælkeprodukter' og 'Kød'. Vi må bare erkende, at rette op på vores image bliver en endnu længere proces, end vi havde forudset for nogle år siden."

Ok, så prøver vi igen i år: Hvad skal der til for, at telebranchen kan få et bedre ry i danske forbrugeres øjne?

"Først og fremmest skal vi slå til lyd for endnu mere gennemsigtighed over dækning og priser, og så forsøge at gøre det på nogenlunde ens måde fra selskab til selskab, så forbrugerne bedre kan sammenligne på tværs af selskaberne."

Læs også:
Telebranchens opråb: Giv os længere bindingsperioder og drop gratis wifi

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    AP Pension

    AP Pension søger BI Developers

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird