Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne: Telebranchen er den mest utroværdige i Danmark - tilliden er helt i bund

Den danske telebranche har et seriøst image-problem: Danskerne sender teleindustrien helt i bund i en tillids-måling blandt 50 brancher. Direktør i Teleindustrien er forundret over branchens blakkede image.

Igen-igen ligger danske teleselskaber helt i bund i danskernes bedømmelse af 50 udvalgte forbrugerområder.

Faktisk ligger services som 'Internet', 'Mobiltelefoni' og 'TV-abonnementer' ikke bare i nærheden af bunden på listen over de 50 produkter og services, men helt nederst som henholdsvis nummer 48, 49 og 50.

Og det er langt fra første gang, at det er tilfældet.

Brancher som eksempelvis brugtvognsforhandlere og solcentre er i mere end en håndfuld år blevet vurderet som værende mere troværdige end telebranchens udbud.

Og denne gang er der heller ikke sket det helt store.

"Markederne for 'internet', 'mobiltelefoni', 'TV-abonnementer' samt 'fastnettelefoni' vurderes signifikant dårligere end de øvrige markeder på både gennemsigtighed, tillid og opfyldelse
af forventning," skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sin nyligt publicerede rapport.

Fastnettelefoni klarer sig en anelse bedre end de andre teleservices, da dette service-område ligger på en 45. plads klemt inde mellem 'Brugte biler' og 'Banker'.

En international udfordring

Det er langt fra kun danskere forbrugere, der ser ned på teleprodukterne.

I lande som Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Finland, Holland, Frankrig, Italien og Norge ligger disse tre produktkategorier blandt de fire dårligst scorende markeder på tværs af alle lande, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sin rapport.

I de enkelte lysglimt i rapporten er blandt andet skiftemuligheder inden for mobiltelefoni blevet forbedret.

Samtidig har fremtidens forbrugere i aldersgruppen 18-34 årige større tillid til internetmarkedet end de ældre over 55.

"(Det kan) muligvis tilskrives, at de unge er vokset op med internettet og har nemmere ved at gennemskue markedet," vurderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sin rapport.

Alligevel er målingen dårligt 'nyt' for den danske telebranche, som altså må tage til takke med de absolutte jumboplaceringer trods af flere års løfter om bod og bedring.

"Vi har strammet op"

Jakob Willer, som direktør for brancheforeningen Teleindustrien har du og din forgænger på posten flere gange lovet, at skuden nok skal vende ved at indføre større ærlighed og gennemsigtighed i jeres markedsføring.

Hvad er din kommentar til, at telebranchen igen er bundskrabere?

"Jeg er rigtig ærgerlig over forbrugerindekset, da vi er en branche, der repræsenterer fremskridt og vækst. Og så er jeg faktisk også en smule forundret over undersøgelsen."

Hvorfor er du forundret?

"Når jeg kigger på udviklingen, så er telepriserne faldet rigtig meget, mens hastigheder og tilgængelighed derimod er steget markant igennem en årrække. Samtidig har flere teleselskaber indført eksempelvis mobilpakker, der gør det nemt at gennemskue prisen for produktet."

Og alligevel ligger teleselskabernes produkter og roder helt nede i bunden endnu en gang. Kan forbrugerne overhovedet forvente, at det nogensinde bliver bedre?

"Jeg mener faktisk, at vi har strammet op. Vores egne undersøgelser viser, at 75 procent er tilfredse med deres teleselskab, mens der aldrig har været så få klager som nu."

Frygter regulering

Ja, ja, det er jo jeres egen undersøgelse. Forbrugerindekset viser jo, at I ligger i bund igen-igen efter utallige løfter om at gøre det bedre. Er sandheden, at I reelt er ligeglade, da danskerne jo alligevel nok skal købe både mobiltelefoner og internet?

"Nej, for hvis vi ikke bringer vores omdømme i orden, så kan vi jo blive truet med mere regulering, og det er vi naturligvis ikke interesserede i."

Føler du, at danskerne er ude i en heksejagt, hvor de har set sig sure på teleselskaberne og deres produkter?

"Nej, slet ikke, men internet og mobiltelefoni er trods alt mere komplekst end områder som 'Mælkeprodukter' og 'Kød'. Vi må bare erkende, at rette op på vores image bliver en endnu længere proces, end vi havde forudset for nogle år siden."

Ok, så prøver vi igen i år: Hvad skal der til for, at telebranchen kan få et bedre ry i danske forbrugeres øjne?

"Først og fremmest skal vi slå til lyd for endnu mere gennemsigtighed over dækning og priser, og så forsøge at gøre det på nogenlunde ens måde fra selskab til selskab, så forbrugerne bedre kan sammenligne på tværs af selskaberne."

Læs også:
Telebranchens opråb: Giv os længere bindingsperioder og drop gratis wifi




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere