Dansk spille-firma ramt af gigantisk spam-kampagne

Spam-beskeder med løfte om en gratis mobiltelefon har lokket forbrugere i titusindvis ind på danskejet hjemmeside. Vi står ikke bag kampagnen, bedyrer firmaets direktør.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

En storstilet spam-kampagne på WhatsApp med løfter om at få en gratis Samsung Galaxy Pro har lokket titusindvis af skandinaviske forbrugere ind på den finske version af det danske spillesite lotto24.

De tvivlsomme chat-beskeder kommer øjensynligt fra en kinesisk afsender.

Ifølge Computerworlds søstermedie i Sverige har en sikkerhedsekspert fra F-Secure undersøgt de tvivlsomme chat-beskeder og har konstateret, at mindst 22.000 finske forbrugere har ladet sig lokke til at klikke på et link i chatbeskeden, og på den måde er blevet ledt videre til spillesitet.

I sidste uge ramte en lignende bølge af spam-beskeder i Norge, ligesom flere af det svenske Computerworlds læsere fortæller, at de har modtaget de samme chat-beskeder, som i øvrigt er afsendt fra et kinesisk telefonnummer.

Direktør: Vi står ikke bag spam
Direktør i Lotto24 danske moderselskab, Kim Bengtsen, bekræfter over for Computerworld, at man er fuldt opmærksom på de tvivlsomme chat-beskeder.

Han afviser samtidig, at det er Lotto24, der står bag spamkampagnen.

"Vi har fået nys om det gennem vores support-afdeling, som har fået et voldsomt antal henvendelser ind på det her. Jeg kan afvise, at det har noget med lotto24 at gøre. Vi undersøger lige nu sagen og er ved at finde ud af, hvor det stammer fra," siger Kim Bengtsen.

Udover spil på elektronisk lotterier tilbyder Lotto24 typisk varer, som brugere kan få meget billigt.

Betingelsen er så, at de skal tegne abonnement eller medlemskab til Lotto24 i en kortere eller længere periode.

Kim Bengtsen forklarer, at Lotto24 markedsfører sig gennem en række partnere, som skaffer trafik til Lotto24's sites via eksempelvis Facebook og email-kampagner.

Partnerne bliver betalt efter, hvor meget trafik, de kan generere til firmaets forskellige hjemmesider, som udover Danmark, Finland, Sverige og Norge også findes i Irland, Frankrig og England.

"Vi er ved at finde ud af, om det er en partner vi kan lukke ned. Men det er ret svært, for vi kan ikke rigtig spore, hvor trafikken kommer fra," siger Kim Bengtsen.

Lotto 24 er ejet af den nordjyske iværksætter Magnus Borgen Kjøller. Selskabet har tidligere været i Forbrugerombudsmandens søgelys.

I fjor betalte firmaet en bøde på 400.000 kroner for vildledende markedsføring af abonnementer på nettet.

Bøden faldt fordi Lotto24 havde tilbudt forbrugerne en gave plus deltagelse i en konkurrence om 25.000 kroner, hvis man til gengæld for en krone tegnede et prøveabonnement på lotto24.dk.

Men selskabet skrev samtidig - med meget små bogstaver - at forbrugerne efter prøveperiodens udløb blev tilmeldt et løbende medlemskab af lotto24.dk til 299 kroner pr. måned.

Det vurderede Forbrugerombudsmanden var vildledende markedsføring.

Firmaet er tidligere i 2012 blevet idømt en bøde på 60.000 kroner i en tilsvarende sag.

Læs også:

Fona får bøde sendt i nakken efter spam-udsendelser

Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde

Amerikanske servere fylder din indboks med spam

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S