Aftenens iPhone-præsentation bliver (nok) gabende kedelig: Presset på Apple stiger

ComputerViews: Apple udfordres fra alle sider, og det kræver klare svar fra den amerikanske it-gigant.

Artikel top billede

ComputerViews:  Det har rutinens skær over sig.  I aften præsenterer Apple en opdateret udgave af den aldrende iPhone 5s samt en opdateret iPad.

Små opdateringer til velkendte produkter. En historie, som vi har hørt mange gange før.

Ja, det virker ærligt talt en smule kedsommeligt, og på den baggrund kan det være fristende at konkludere, at Apple er blevet en kedelig virksomhed, der er ved at gå i stå. 

Fokus på efteråret

Vi skal dog være forsigtige med at drage forhastede konklusioner på baggrund af aftenens præsentation.

Apple har altid - ligesom alle andre tech-virksomheder - holdt produktpræsentationer med varierende tyngde.

Den Apple-præsentation, som vi for alvor skal holde øje med, er derfor den, der ventes at komme til september.

Her vil Apple formodentligt præsentere to produkter, der giver os langt bedre forudsætninger for at konkludere på Apples fremtid. 

Det første af de to produkter er den næste generation af iPhonen, iPhone 7. 

iPhonen er Apples kerneprodukt. Den er for Apple, hvad søgemaskineforretningen er for Google, og hvad Windows i tidligere tider var for Microsoft.

Derfor er det helt afgørende for Apple, at den næste generation gør det muligt for Apple at fastholde iPhonens momentum. 

Det andet produkt, som Apple vil præsentere til efteråret, er formodentligt den næste generation af Apple Watch, som lige nu er noget nær betydningsløs i økonomisk forstand.

Men Apple Watch har stor symbolsk værdi for virksomheden og kan bruges som pejlemærke for, hvor Apple er på vej hen. 

Med den næste generation af Apple Watch skal Apple demonstrere, at virksomheden kan føre uret til en mainstream succes på samme måde, som det er sket med produkter som iPod, iPad og iPhone. 

Det er især afgørende, fordi Apple Watch er den første nye produktkategori efter Steve Jobs død.

Derfor skal Apple med den næste generation af Apple Watch bevise, at virksomheden også uden Steve Jobs kan udvikle banebrydende produkter.

Stigende pres kræver klare svar

Apple står over for en udfordring, hvor selskabet skal overbevise omverden om, at den også i fremtiden vil være verdens førende teknologivirksomhed. 

For at gøre det, skal Apple både formå at fastholde den vanvittigt lukrative iPhone-forretning og samtidig give et klart bud på fremtidens teknologi. 

Men på begge områder udfordres Apple i stadig højere grad af konkurrenter, der er med til at øge forventningspresset på Apple.

Kerneforretning presses af Samsung

På den ene side presses Apple på kerneforretningen af Samsung, der netop har præsenteret sin smartphone, Galaxy S7 Edge. 

På alle måder et imponerende stykke hardware, der i byggekvalitet fuldt ud kan måle sig med iPhonen, som hidtil ellers har udgjort guldstandarden inde for smartphone-design.


Apple kundebase er traditionelt set ganske loyal, og det er sjældent helt problemfrit at skifte platform.

Derfor er det formodentligt begrænset, hvor mange kunder Samsung på den korte bane kan hive over hegnet fra iOS til Android.  

Men på lidt længere sigt har Apple god grund til at være bekymret, hvis iPhone mister sin status, som den mest velbyggede og veldesignede telefon på markedet.

Fremtidens udfordringer 
I disse år leder tech-virksomheder over hele verden efter den næste store produktkategori, og alle virksomheder frygter at komme for sent ind i den kamp.

Det gælder også Apple, der her bliver udfordret af virksomheder som Facebook, Google, Microsoft og Amazon. 

Her er det især virtual reality og argumented-reality løsninger som Oculus Rift og HoloLens, som giganterne satser på. 

Men gennem de seneste måneder har et andet nyt produkt fået stor opmærksomhed.

Amazons Echo-højtaler med den dertilhørende personlige assistent Alexa. Det lyder umiddelbart ikke særligt banebrydende. For Apple, Google og Microsoft har allerede gennem mange år haft deres egne bud på personlige assistenter. 

Forskellen er blot, at de ikke har været videre velfungerende. Men med Alexa - der endnu ikke er tilgængelig i Europa - ser det ud til, at Amazon har knækket koden. 

"Sammenlignet med Siri, så føles det naturligt at tale med Alexa. Det føles ikke som at tale med en maskine. Oplevelsen er tættere på den, du får, når du taler med et menneske," skriver New York Times tech-skribent Farhad Manjoo. 

Dermed kan Amazon have åbnet døren for et helt nyt interface: den stemmestyrede brugerflade.

Det kan vise sig at være et alternativ til de grafiske brugerflade, som virksomheder som Apple, Microsoft og Google har domineret med gennem sidste mange årtier.

Læs også:
Stor Apple-præsentation i aften - men du skal nok skrue forventningerne lidt ned 

Her er Apples store problem - og det er ikke faldet i iPhone-salget

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

KMD A/S

SAP-arkitekt

Nordjylland

KMD A/S

SAP-arkitekt

Midtjylland

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S