TCS er nordisk mester i outsourcing: Derfor lander inderne i toppen igen i år

Indiske TCS tager endnu et år i toppen af outsourcing-listen, som måler de nordiske kunders tilfredshed. Her forklarer den danske direktør, hvordan det kan lade sig gøre.

Artikel top billede

Ruchikar Delela, direktør for TCS Danmark

Outsourcingmarkedet er drevet af jagten på kompetencer, besparelser og kvalitet. Men hvordan oplever kunderne den jagt? Og hvem er bedst?

De spørgsmål stiller PA Consulting Group og Whitelane Research i rapporten "Outsourcing Study 2016 Nordics", som er baseret på interview med over 300 nordiske virksomheder og gennemsyn af cirka 1.000 outsourcing-kontrakter.

Rapporten, som du kan læse mere om i Computerworld-artiklen "Her strammer det til, og her giver vi den gas: Sådan outsourcer danske virksomheder", viser et billede af stort set tilfredse kunder.

Men det tal dækker også over en stor udskiftning i top-fem af de virksomheder, som kunderne er mest tilfredse med, fra 2015 til 2016.

Firmaer som HCL, Cognizant og L&T Infotech, som var med på top-fem i 2015, er i 2016 erstattet af Tech Mahindra, Basefarm og Infosys.

Artiklen fortsætter under grafen...

Som det fremgår af listen, så er det kun Accenture og Tata Consultancy Services (TCS), som holder skansen - og TCS tager endnu et år som nummer ét på listen, på trods af et fald på hele seks procentpoint fra året før.  

Ruchikar Dalela, du er direktør for TCS i Danmark. Hvad er det, TCS gør, siden I kan beholde førertrøjen på igen i år?

"Det generelle billede er, at der er tre ting, som vi skal forholde os til.

For det første ser vi de længere kontrakter bliver erstattet med kortere og kortere aftaler. Det er et stort pres. For hvis ikke man kan bevise sit værd på tredje år, så er man ude.

Derfor kommer det hurtigt til at handle om kulturen, at folk ikke ser en opgave som deres pligt, men som en opgave, som skal løses for kunden. For målet er, at vi også har kunden om fire eller fem år.

For det andet er prisen selvfølgelig en faktor. Men folk køber ikke længere ind kun på prisen. Der skal mere til.  

For det tredje, så er det sådan at de fleste store kunder ikke køber på samme måde mere. Så du kan ikke sælge dem et produkt. I stedet så er de fokuserede på, hvordan de skal hente værdi ud af partnerskabet med en leverandør som os. Hvad har vi af erfaringer og ideer fra andre regioner og måske andre brancher, som kan overføres?"

Selvom I holder førstepladsen i 2016, så tager TCS lidt en rutchetur i årets undersøgelse. Hvad er der sket?

"Vi er vokset rigtigt meget de sidste par år og håndterer samtidig mange flere krævende transformationsprogrammer i regionen. Og når man er større, så eksponerer man sig for mere kritik og for flere problemer. Så det, jeg måske er mest stolt af, er, at vi er vokset, uden at det har kostet voldsomt på kundetilfredsheden.

Det var ellers, hvad man forudså allerede for 8-10 år siden, da vores vækst for alvor tog af.

Derfor har vi globalt arbejdet med at være agile. Blandt andet ved at lave mindre enheder som har et større selvstændigt ansvar for kunderne."

Når vi taler om selvstændigt ansvar og kultur, så er det jo en fordom, at den indiske arbejdskultur kan være ret uselvstændig. Er det en holdning, du møder?

"Det er en opfattelse, som nogle har. Så ja, jeg møder fordommen. Men ser du på Forbes' liste over de mest innovative firmaer, så er vi med der helt oppe i toppen.

Det, som nogle gange driller, er, at det opfattes som uhøfligt i Indien at sige en kunde imod. Derfor er det noget, vi arbejder med internationalt, blandet andet ved at sætte miksede teams med medlemmer med både lokal og international baggrund.

I mine øjne handler dog også om kunden. Vores smarteste kunder kommer til os for at høre, hvad der sker af spændende ting på markedet - og om vi kan gøre noget af det samme for dem."

Læs også interviewet med Ruchikar Dalela: Her er vores planer for den danske forretning

Mere om samme emne

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Backup-/Restore-specialist søges til at sikre vores kritiske data

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S