Er du ved at blive en it-kustode? Sådan rebooter du dig selv som CIO

Klumme: Rollen som it-ansvarlig/CIO er under massivt pres. Her er en gennemprøvet opskrift på, hvordan man som chef foretager en gennemgribende karrieremæssig forandring.

For et halvt års tid siden havde jeg første gang fornøjelsen af at opleve indersiden af en Tesla.

Ud over den frygtindgydende kraft slog det mig, at Tesla er meget mere end en konventionel bil. Den er først og fremmest it.

Tesla har revolutioneret bilbranchen og genopfundet bilen i digitaliseringens æra. Den er som en pc.

Er der problemer med styresystemerne, for eksempel som følge af en programopdatering som sker over internettet, rebooter man.

Det, Tesla har gjort med bilen, kommer med stor sikkerhed til at ske med en lang række produkter og services de næste år. Alt bliver pakket ind i smuk, kraftfuld og intuitiv teknologi.

Tiden er derfor kommet til, at CIO'en rebooter og genopfinder sig selv. It er ikke længere en støttefunktion, men en strategisk ressource, der skal levere konkurrencekraft til virksomheden.

Gør CIO'en ikke det i tide - det vil sige nu - bliver han eller hun disrupted og henvist til en kustodeagtig driftsrolle i fremtiden.

Personlig reboot - hvordan?
I Harvard Business Reviews novembernummer i 2015 var der en interessant artikel med INSEAD-professor Linda Brimm om, hvordan topledere gennemfører store karrieremæssige skift.

Efter at have undervist hundredevis af MBA'er og coachet bundter af topledere gennem afgørende karrieremæssige transitioner, er hun klar til at udlede formlen for succesfuld personlig transformation.

I bedste McKinsey-stil kommer hun ud med syv C'er:

Complexity - vurdér alle forhold, som spiller ind på forandringen.

Clarity - forstå og prioriter de vigtigste faktorer.

Confidence - tro på, at forandringen kan gennemføres med succes.

Creativity - find innovative løsninger på de problemer, der opstår.

Commitment - gå "beyond the point of no return" med forandringen.

Consolidation - opgiv den tidligere identitet for at påtage en ny.

Change - udlev forandringen og dens konsekvenser.

Så hvordan ser transformationen for en CIO ud? Vi tager de syv C'er et for et.

1. Complexity
Forstå alle aspekter af den forandring, du står overfor.

Her er der to grøfter at falde i: Enten at analysere så meget og så længe, at man bliver overvældet og paralyseret. Eller at kigge for snævert på forandringen og så overse vigtige forhold.

Begge dele er kontraproduktive.

Det vigtigste for CIO'en må være at "omfavne" de forandringer, som sker i virksomhedens omgivelser for at kunne give et bud på, hvordan de digitale muligheder gribes bedst muligt.

Kig på, hvad konkurrenterne gør. Kig på, hvad kunderne gør - hvor går de kunder hen, virksomheden mister/ikke vinder?

Kig på andre brancher, som er længere fremme. Forstå hvilke interne kræfter, der påvirker virksomhedens strategiske retning. Forstå strategiprocessen.

2. Clarity
Det er her, du begynder at udvikle dine idéer og formulere dine argumenter i forhold til at føre virksomheden dybere ind i digitaliseringens æra.

Du har brug for nogle allierede at vende dine tanker med. Brug dit eksterne netværk, og siden dit interne.

Tal med nogen, der vil sige dig imod, og tør sige deres ærlige mening. Også om, hvad du mangler at udvikle af nye kompetencer og indsigt i forretningen.

3. Confidence
Enhver topleder har brug for at føle sig komfortabel med forandringer. Også selv om man ikke kan kontrollere dem, endsige forudse hvad der kommer til at ske.

Igen er det en balancegang at have den fornødne tiltro til egne evner og dømmekraft.

Er du for selvsikker, overser du vigtige informationer og signaler.

Og for lidt tro på sig selv skaber handlingslammelse, når udfordringerne for alvor melder sig.

Dette er måske det vigtigste C - for det er denne optimisme og en stædig tro på, at det nok skal lykkes, som giver energien til at gennemføre de næste C'er.

4. Creativity
Nytænkning er nøglen til succes i enhver vidtgående forandring.

Det behøver dog ikke kun være dine egne ideer og kreativitet, som skal føre dig sikkert frem mod målet.

Træk på andres erfaringer og se, hvad der har virket godt før i virksomheden eller andre steder.

Og vær ikke bange for at spørge om hjælp og søge input fra alle kanter.

Det er sådan, man opbygger en forandringsdagsorden og mobiliserer sine omgivelser til at gå i nye retninger.

5. Commitment
Nu bliver det alvor. Det er her, kursen bliver lagt fast, og du træder i karakter som ny forandringsskabende faktor i virksomheden.

Topledere beretter, at det er i denne fase, at man ikke længere overvejer for og imod, men simpelthen begynder at arbejde stenhårdt på, at hele forehavendet bliver en succes.

Alle andre muligheder udelukkes - også en plan B - og man begynder at bevæge sig fremad og opad.

6. Consolidation
Her begynder du at mærke forandringen i dig selv.

Gamle vaner og tankemønstre bliver afløst af nye. Du opgiver en del af din gamle CIO-identitet, og du lægger nye alen til dit personlige brand i virksomheden.

Omgivelserne begynder at se anderledes på dig, og du mærker at forandringerne får en selvforstærkende kraft.

Erfarne ledere siger, at i denne fase er det faktisk nyttigt bevidst at holde fast i nogle af de gamle vaner, fordi det giver en øget risikovillighed i forhold til at eksperimentere med nye måder at gøre tingene på.

7. Change
Sidste fase er, at du har gennemlevet så meget af forandringen, at den er blevet "den nye normal", hvor du nyder frugterne af dine anstrengelser, men selvfølgelig stadig håndterer de udfordringer og problemer, der løbende dukker op.

Der er også her, man skal sørge for at holde sig på tæerne og lejlighedsvist begynde at pejle på de svage signaler, som varsler den næste store forandring.

For selvfølgelig kommer der noget efter digitaliseringens æra, som forandrer verden, som vi kender den én gang til.

Og så er det tid til en ny reboot. Men først: god fornøjelse med denne!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.