Kæmpe under forandring: Sådan er VMware gået fra nørdvirksomhed til big business

På 18 år har VMware vokset fra grundforskning i i virtualisering til at være et mere mainstream-softwareselskab med masser af varer på hylderne og stor milliardomsætning. Læs her, hvad selskabet har udviklet sig til i dag.

Virtualiseringsvirksomheden VMware har på sin VMworld 2016-konference i denne uge rundet sine første 18 år og træder dermed for alvor ind i de voksnes rækker.

Selskabet har været på lidt af en rejse, siden det i slutningen af 1990'erne tog patent på sin virtualiseringsplatform til x86-platformen, efter IBM havde taget de indledende spadestik med virtualisering/emulering på mainframes tilbage i 1960'erne.

Økonomien har fuldt med stort set hele vejen, hvor VMware i sine første 10 leveår kunne bryste sig af store, tocifrede vækstrater år for år.

I de seneste 10 år er omsætningen gået fra knap ni milliarder kroner til i dag at omsætte for godt 44 milliarder kroner.

Fra servervirtualisering til skyens AirBNB
Servervirtualisering har været VMwares hovedvej ind i datacentrene, men siden starten af årtusindet er der sket store omvæltninger med selskabet.

Løbende er der blevet introduceret automatiserede services og teknologier som netværksvirtualisering og storagevirtualisering som de næste naturlige skridt.

I 2011 introducerede VMware så begrebet 'det softwarebaserede datacenter', hvor smart software har skullet erstatte åbenbart undværligt hardware. Senest har VMware annonceret sin cloud foundation-platform, der kan ses som en måde at integrere private og public clouds i hybride skyer.

Læs også: Sådan vil VMware jonglere rundt med dine data i private og public clouds

Men hvad er selskabet egentlig i dag? En virtualiseringsvirksomhed? En cloud-integrator? Noget helt tredje?

"Jeg har hørt, at nogen kalder VMware for cloudservicens svar på AirBNB, og det passer egentlig meget godt. For jeg tror, at VMware prøver at blive fundamentet til at bygge hybride cloud services på," siger analytiker Bernt Stubbe Østergaard fra it-analysefirmaet Quocirca til Computerworld.

Samtidig tilføjer han, at modsat en konkurrent som open source-selskabet Red Hat arbejder VMware ikke med åbne API'er, hvilket gør, at kunderne ikke bare kan flytte data fra cloud til cloud uden bøvl.
"Jeg spurgte på VMworld 2016 Pat (Gelsing, VMwares administrerende direktør, red) om de åbne API'er, og der snakkede han en del uden om," fortæller Bernt Stubbe Østergaard.

Hvordan uberificerer jeg min virksomhed?
It-analytikeren peger også på, at VMwares spredning over flere forretningsområder har sendt selskabet op i ligaerne til nu at høre til blandt de større it-selskaber, der selvsagt tiltrækker flere forretningsfolk.

Allerede tilbage i 2011 kunne Computerworld rapportere, at der løbende er kommet flere jakkesæt i kontakt med selskabet, efter virksomheden i de første mange fortrinsvis havde tiltrukket hestehaler og hawaiiskjorter.

Det kan du læse mere om her: Jakkesættene overtager virtualiserings-miljøet

Spørger man virksomheden selv, peger VMwares chef for det softwarebaserede datacenter John Gilmartin på, at publikum på VMworld-konferencerne tidligere ofte tiltrak it-folk som administratorer, mens der nu er kommet mange tunge forretningsfolk med på de årlige virtualiseringsshow.

"Det betyder, at vi også på vores konferencer må adressere større trends inden for it-industrien, og hvordan det påvirker vores kunders forretninger. Men vi er altså stadig en teknologivirksomhed med meget stor fokus på forskning og udvikling," forklarer John Gilmartin til Computerworld.
Han peger på, at VMware som alle andre it-virksomheder løbende må udvikle tidsvarende produkter for at følge med kundernes efterspørgsel.

"I de sidste fem år har den digitale transformation stået helt centralt for mange virksomheder, hvor de spørger sig selv, hvordan de får uberificeret deres forretning. Den slags skal vi kunne hjælpe vores kunder med," fortæller John Gilmartin med henvisning til den stærkt populære taxa-app Uber.

Virtualisering ligger i DNA'et
VMwares danske landedirektør Lars-Bo Klausen nikker genkendende til billedet om, at VMware har bevæget sig fra at være et rent virtualiseringsselskab til i dag at være en hel del mere.

"Tidligere har vi været på et meget teknisk niveau, mens vi i dag taler med it-direktørerne om forretningen, hvor vi mere indtager en konsulentrolle. Men vi glemmer på ingen måde vores rødder, for virtualisering ligger i vores DNA," forklarer Lars-Bo Klausen.

Han fortæller, at danske kunder i stigende grad efterspørger de nyeste cloud-management-løsninger, men det er stadig vSphere-platformen, der er det mest sælgende produkt i Danmark.

Denne platform har haft voldsomt vokseværk siden selskabets etablering i 1998, selvom det er her, at VMwares servervirtualisering blev født for 18 år siden.

Læs også:
VMware bliver med et trylleslag cloud-gigant med stor Amazon-aftale

Microsoft i struben på VMware med slagtilbud: Lokker med gratis datacenter-licenser



mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.