IBM-boss har høstet store gevinster ved at tilbyde Mac-computere til de ansatte: "Jeg finder hele tiden skjulte omkostninger i vores pc-miljø"

Interview: Fletcher Previn har med en stab på blot fem personer udrullet 90.000 Macs til de ansatte hos IBM. Det har udløst meget store besparelser.

Gennem de seneste år har IBM udrullet 90.000 Macs til sine ansatte. Ved flere lejligheder har IBM fremhævet at Mac-udrulnings-programmet betyder, at virksomheden har hentet ganske betydelige besparelser, når de ansatte har valgt en Mac fremfor en Windows-pc.

Men besparelserne er ikke det afgørende for programmet, lyder det fra Fletcher Previn.

Han er vicedirektør iIBM og ansvarlig for Mac-udrulningen, og da han for nylig var i København mødte Computerworld ham til en samtale.

Her forklarer han, at motivationen bag programmet tværtimod er, at gøre IBM til en mere attraktiv arbejdsplads, der er i stand til at tiltrække de bedste software-udviklere i verden.

"I IBM ser vi it som noget, der skal være med til at drive kulturelle forandringer. For os handler om at kunne skabe det bedste, mest kreative og produktive miljø for IBM-ansatte over hele verden. I kampen om at tiltrække de bedste og mest talentfulde software-ingeniører er det en ulempe, hvis vi ikke har et program, der tillader at vores ansatte selv kan vælge, hvilken platform de foretrækker," siger han

Hvorfor er det så vigtigt i denne sammenhæng? Masser af ansatte i firmaer over hele verden bruger Windows-computere og har det hele fint med det.

"Mange der arbejder med it professionelt kan vælge og vrage mellem jobtilbud, og de har samtidig et meget passioneret forhold til de værktøjer, som de bruger. Det er lidt som hvis du hyrer en musiker, der har brugt hele sit liv på at spille klaver, og du så pludselig beder ham om at spille på en trompet," siger han.

Besparelser blot en appelsin i turbanen
Ganske vist har Fletcher Previn gennem det seneste år turneret med budskabet om, at IBM har hentet store besparelser, når de ansatte har valgt en Mac frem for en Windows-pc.

Det skete senest ved konferencen Jamf User Conference, hvor han fortalte, at det er IBM's erfaring, at en Mac set over hele enhedens levetid er op til 3.600 kroner billigere end en Windows-computer.

Min ifølge Fletcher Previn er besparelserne blot en kærkommen appelsin i turbanen. Besparelsen har aldrig været målet.

"Hvis dette program handlede om besparelser, så havde vi truffet nogle helt andre beslutninger undervejs." siger han.

Læs også: Så meget billigere er en Mac: IBM sparer tusindvis af kroner, når de ansatte dropper Windows

Ikke diktere af indkøbspris
Det kan være fristende for virksomheder at lade valg af hardware til de ansatte diktere at indkøbsprisen.

Men ifølge Fletcher Previn har strategien hos IBM stedet været, at give hver enkelt medarbejder mulighed for at vælge den enhed, der fungerer bedst for dem.

Samtidig har målet været, at administrationen og opsætningen af enheder skal være lige så simpel, som opsætningen af en ny telefon.

Det er noget, som det er muligt at gøre med en Mac, men som ikke har været muligt med de Windows 7-computere, som IBM hidtil har anvendt.

Fletcher Previn forklarer, at de IBM-ansatte, der vælger en Mac-computer, modtager deres computere direkte fra Apple uden at have været i kontakt med IBM's it-afdeling først.

"Når du modtager din Mac, er der ingen IBM-folk, der har rørt computeren, før du modtager den. Det er helt anderledes end den måde, som vi håndterer Windows-computere på i dag og har gjort det gennem de seneste mange år. Her lægger it-afdelingen et image ind på hver enkelt maskine, før de sender dem videre ud til brugerne," siger han

Fletcher Previn forklarer, at det betyder, at det er med til at lette byrden på IBMs it-afdelingen.

"Lad mig sige det sådan. Hos IBM har vi i dag 90.000 Mac-computere, men min Mac-stab består af blot fem personer. Vi har langt flere personer, der arbejder med vores pc-miljø," siger han.

Mange vil nok sige, at du tegner et meget rosenrødt billede af jeres Mac-udrulning. Nogle af vores læsere vil måske påstå, at det lyder næsten for godt til at være sandt. Er der nogle skjulte omkostninger, som du ikke fortæller os om?

"Skjule omkostninger? Nej, men jeg finder hele tiden skjulte omkostninger i vores pc-miljø. Der finder jeg dem nærmest under hver eneste sten, som jeg vender," siger han.

Derfor er det ikke for godt til at være sandt
Når folk mener, at IBM's erfaringer lyder for gode til at være sandt, så vurderer han, at det er, fordi de tror at det er nødvendigt at løse alle opgaver på præcis samme måde, som de gør i et Windows-miljø.

"Lad mig give et eksempel: Hvad gør Active Directory for din organisation? De opgaver, som Active Directory løser, kan du allerede i dag udføre med Mac-computere uden at du behøver et stort Active Directory-setup"

"Der er ganske enkelt en masse management-software, som du bruger i et Windows-miljø, der ikke er nødvendigt med Macs. Og samtidig har vi brug for færre ansatte til at administrere miljøet og færre ansatte til at sidde i vores Mac-helpdesk."

I forbindelse med Mac-programmet har IBM oprettet en helt nyt "help desk" specifikt til Mac-brugere.

En stor del af de ansatte i help desken har tidligere arbejdet som supportere i den såkaldte Genius-bar, der findes i de officielle Apple-butikker.

Men IBM har konstateret, at virksomhedens Mac-brugere er mindre tilbøjelige til at ringe til help-desk end de ansatte, der bruger Windows-pc'er.

"Da vi opdagede tendensen, foretog vi en undersøgelse, hvor vi udvalgte 5.000 af vores Mac-brugere og undersøgte deres adfærd før og efter de fik en Mac. Det viste sig, at de i gennemsnit ringede til help desk seks gange om året, da de havde en pc, men da de fik en Mac, ringede de 1,4 gange om året. Ofte var deres adfærd sådan, at de ringede en enkelt gang, da de modtog deres computer, og herefter hørte vi aldrig igen fra hovedparten af dem," siger han.

Læs også: Holder påstanden? En Mac kræver langt mindre support end en Windows-maskine

Hvad vurderer du er forklaringen på det? En teori kan jo være at folk, der specifikt vælger en Mac, tilhører en gruppe, der har meget klare præferencer i forhold til deres hardware. En gruppe, der også er mere teknologi-kyndige og derfor har brug for mindre support.

"Jeg tror, at det er en kombination af en række forklaringer. En del af forklaringen skal findes i, at folk har brug for mindre support, når de frit kan vælge den platform, som de er mest fortrolige med. En anden del af forklaringen skal findes i den måde, som vi administrerer platformen på og udsteder enhederne på, hvor opsætningen foregår automatisk via cloud. En tredje del af forklaringen tror jeg skal findes i Mac'ens høje hardware-kvalitet og det stabile styresystem," siger han.

De erfaringer, som I har lært ved at administrere Mac-computere, kan de overføres til jeres pc-miljø?

"Ja, vi prøver at tage vores bedste erfaringer og overføre dem til vores kommende pc-miljø, hvor vi er ved at forberede os på at udrulle Windows 10. Jeg tror helt sikkert, at vi kan drage nytte af nogle af de erfaringer, som vi har lært med vores Mac-udrulning. Vi kan næppe overføre alle vores erfaringer, men det vil helt sikkert være med til at forme den måde, som vi kommer til at se på vores Windows-miljø på."

Hvorfor kan I kun høste nogle af fordelene, men ikke dem alle i jeres Windows-miljø?

"Det skyldes, at Apple kontrollerer både hardwaren og softwaren, og det betyder, at vi har nogle andre tekniske udfordringer på Windows-området, hvor vi ofte har hardware fra flere forskellige producenter, og samtidig har vi allerede en masse etablerede Windows-management-processer. Med Mac'en har vi derimod haft mulighed for begynde helt fra "scratch" uden en masse legacy."

IBM er en meget stor virksomhed. Hvad tror du, at mindre og mellemstore virksomheder kan lære af jeres erfaringer?


"Folk siger til mig: Du er hos IBM, og der kan I gøre ting, som vi ikke kan gøre i vores mindre virksomhed. Jeg ville ønske, at det var tilfældet, men vi er 100 år gammel virksomhed med hundredetusindvis af ansatte. Det er ikke altid en fordel."

"Jeg tror, at mange virksomheder kan lære af, hvordan vi har haft held med at reducere administrationsarbejdet og gøre opsætningen af deres Apple-enheder selvbetjent. Jeg tror faktisk, at mange små- og mellemstore virksomheder på nogle områder vil drage endnu større nytte af det, fordi arbejdet med servicering og udstedelse af nye enheder fylder uforholdsmæssigt meget i små organisationer."

IBM oplyser, at 58 procent af de danske ansatte i dag anvender en Mac, og på globalt plan har 70 procent givet udtryk for, at de vil vælge en Mac, når de næste gang skal have udskiftet deres arbejdscomputer.

Ifølge IBM's data er yngre ansatte mere tilbøjelige til at vælge en Mac end ældre ansatte.

Læs også:
IBM-chef: Sådan gik det til, da jeg løb ind i Tim Cook under en brandøvelse

Tre klare konsekvenser af Apples fremmarch i Danmark





mest debatterede artikler

Premium
Test: Lenovos seneste budget-basker kan det hele - man skal dog leve med en alt for synlig svaghed
Computerworld tester Lenovos Ideapad 5. Maskinen er stærk, prisen er skarp og designet er vellykket. Men der er stadig en god grund til at springe modellen over.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.