Test af Alcatel Idol 4: Prisvenlig smartphone overrasker positivt

Alcatel er tilbage med en imponerende god "basis"-telefon, hvor du virkelig får noget for pengene

Alcatel var engang en af de største mobil-mastodonter. Sammen med firmaer som Nokia og Sony-Ericsson ejede Alcatel det tidligere pre-smarte marked for mobiltelefoner.  

Så kom iPhonen og bølgen af sydøstasiatiske Android-smartphones, og væk var Alcatel.

I dag ejes Alcatels gamle smartphone-forretning af kinesiske TCL, en af verdens største producenter af fladskærme og kaldes Alcatel One Touch. 

Alcatel fokuserer på billige og skarpt prissatte smartphones i mellemsegmentet, og netop det er Alcatel Idol 4: En uhyre prisskarp mellemklasse-smartphone med styr på de mest basale smartphone-evner. Den er ikke perfekt og har stadig mangler, men for pengene er den et fund. 

Design
Alcatel Idol 4 er en stor smartphone med en skærm på 5,5 tommer. Telefonen består af metalkanter og glas på for og bag, og efter tre ugers brug har glasset endnu ikke fået så meget som en lommeridse. 

Telefonen virker solidt bygget og udstråler et højere niveau af kvalitet, end den burde til prisen. 

Dog modtager metalkanterne lettere ridser, end vi har oplevet på dyrere smartphones. Den har allerede et par hak i metallet, selvom vi ikke har tabt den på noget tidspunkt.

Hardware og ydeevne
Inde i telefonen sidder en Qualcomm Snapdragon 617-processor og 3 gigabyte RAM. Både processor og mængden af RAM vidner om en svag smartphone, men alligevel oplever du kun sjældent telefonens brugerflade hakke eller være langsom. 

Særligt i de ikke særligt krævende apps som MobilePay, Facebook, Instagram, Spotify, Netflix og lignende, oplevede vi ingen nævneværdig forringelse på denne 2.300 kroners telefon i forhold til en 5.000 kroners flagskibsmodel. 

Du kan dog tydeligt mærke den svage processor, når du åbner tunge spil og apps. Det tog 15 sekunder at åbne World of Warcrafts Companion-apps (det tager fire sekunder på en iPhone 6S og 6 sekunder på en Samsung S6), og visse meget krævende spil hakkede. 

Du skal selvfølgelig betale mere for at få bedre ydeevne, men Alcatel Idol 4 har rigeligt af digitale hestekræfter til de fleste, hvilket er imponerende for 2.300 kroner. 

At telefonen kun har 3 gigabyte RAM er dog stadig et minus, da selv telefoner med 3 gigabyte RAM med tiden begynder at hakke og have problemer ved multitasking. 

Idol 4 har desuden en flot 5,5 tommer skærm med 1.920 x 1.080 pixel. Både farver og billeder er skarpe, og opløsningen er faktisk høj for en telefon i denne prisklasse. Skøn Android-version, men med bloatware
Idol 4 kommer med Android 6.0, forvent ikke 7.0 foreløbig, og Alcatel har næsten ikke rørt ved Android-systemet, som mange af de store producenter ellers har for vane.

Det kan blandt andet være derfor, at telefonen virker så hurtig og velfungerende trods den relativt svage processor. 

Du slipper dog ikke for bloatware, præinstallerede apps, som fylder, og hvor nogle af dem ikke kan slettes fra telefonen. 

Telefonen kommer blandt andet med et VR-headset samt en række forskellige VR-apps, men det er ikke den bedste VR-løsning på markedet. Desuden bliver telefon utrolig varm, når du afspiller VR-spil eller film, og vi blev køresyge af at spille et af de medfølgende VR-spil. 

Det bliver ikke bedre af, at opløsningen på telefonen kun er 1.920 x 1.080 pixels. Det er helt perfekt på en smartphone, men hvis telefonen skal bruges til VR, skal du højere op for at få en ordentlig oplevelse. Alcatel sælger også en 4S-model, men så ryger prisen også op på 3.500 kroner.

Uimponerende, men funktionelt kamera
Idol 4 har et 13 megapixel kamera med en blænde på f/2. Der er ikke meget mere at sige om kameraet, end at billederne er middelmådige.

I dagslys fanger kameraet fine billeder, men bukker under i sene aftentimer. Farverne er fine, men du kan ikke zoome meget ind, før detaljer forsvinder. 

Desuden har kameraet ingen optisk stabilisering, så du skal holde kameraet stille for at fange gode billeder. Det bliver særligt tydeligt i mørke omgivelser. 

Det er dog, hvad man kan forvente, når telefonen koster 2.400 kroner. Batteri, opkaldskvalitet og netværk
Telefonen har brug for at oplade hver aften. På en almindelig dag med Facebook, Spotify, mails og webbrowsing rammer telefonen 10 procent, når jeg går i seng kl 23.

Opkaldskvalitet var udmærket, og jeg modtog heller ikke kritik fra dem, som jeg har talt med omkring mikrofonkvaliteten. 

Netværksmæssigt var telefonen på 3G/4G det meste af den testede tid, og jeg oplevede aldrig udfald (på 3's netværk). Telefonen har ikke den hurtigste 4G, men det meste indhold via YouTube, Facebook og Instagram samt webbrowsing åbnede ikke nævneværdigt langsommere end på dyrere telefoner.

Konklusion
Hvis du har brug for en smartphone med en flot skærm, et funktionelt kamera, godt design, et par gode højttalere og til en fornuftig pris, kan du roligt overveje en Alcatel Idol 4. 

Den koster i dag 2.400 kroner, men husk på, at du ikke skal betale meget mere for en telefon, der er markant bedre.

For 3.000 kroner kan du flere steder finde en Honor 8 med et markant bedre kamera eller for godt 3.299 kroner en OnePlus 3T eller LG G5.

Ikke desto mindre får du en god smartphone i Alcatels Idol 4, hvor vores største kritik er ligegyldigheden i det medfølgende VR-headset, at kameraet ikke imponerer og at telefonen formodentligt med tiden vil føles mere langsom på grund af den lave mængde RAM. 

Læs også: Test af Honor 8: Virkeligt meget telefon for pengene




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
Computerworld
Danske netbanker og Nets ramt af massive it-problemer: Her er årsagen
Opdateret torsdag morgen: En stribe danske netbanker samt Nets var onsdag ramt af store problemer med blandt andet betalinger og pengeoverførsler. Samtidig blev DSB ramt af et totalt nedbrud.
CIO
Her udvikler Atea innovative løsninger: "Vi har været nødt til afskedige folk, fordi de hang fast i deres erfaring og antagelser fra fortiden"
Interview: Danmark lider ikke af mangel på teknologi, men af en mangel på visionære teknologiske løsninger, mener Natasha Friis Saxberg, direktør for Ateas nye Future Growth Lab. Hun anbefaler, at man ikke giver udviklings-afdeling mange penge. "Putter du for mange penge i denne type projekter mister man en del af det pres, der kendetegner startup-virksomheder," siger hun.
Comon
Anmeldelse: Flitsbuer og mekaniske fortidsøgler forenes på smukkeste vis i Horizon: Zero Dawn
Fremtids teknologi og stammesamfund blandes i knap så original, men imponerende spil-blockbuster.
Channelworld
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.