Skjult reklame: Kan visse typer af SoMe-platforme være fundamentalt i strid med markedsføringslovgivningen?

Klumme: Reklamer på sociale medier skal i særlig grad være tydeligt markeret. Det siger loven, og det gælder også for bloggere og de såkaldte instagrammere.

I markedsføringsreglerne i de nordiske lande er det et krav, at en reklame skal kunne identificeres.

Dette betyder, at en forbruger skal gøres opmærksom på, at der er tale om en reklame, uanset hvilken form den har, og uanset hvilket medie den optræder i.

Hvis reklamen vises et sted, der ikke er forbeholdt reklamebudskaber, stilles der større krav til tydeliggørelsen af, at der er tale om en reklame.

Hvad er skjult reklame?
En reklame er som udgangspunkt enhver form for kommunikation, som har til formål at øge salget af varer og tjenesteydelser.

Skjult reklame er således kendetegnet ved, at afsenderen bevidst ønsker at camouflere reklamen og dens hensigt, som er at påvirke forbrugerne til for eksempel at købe en bestemt vare.

Denne form for reklame er effektiv, i det modtageren ikke er opmærksom på, at der er tale om en reklame.

Forbrugeren har ikke paraderne op og er derfor nemmere at manipulere med og påvirke i den retning, som afsenderen ønsker.

Reklamer på sociale medier og blogs
På de sociale medier, der almindeligvis forstås som online-tjenester, hvor privatpersoner kan kommunikere og udveksle oplysninger med hinanden, holder kendte instagrammere og bloggere deres followers opdateret med de nyeste tendenser inden for eksempelvis mad, træning og mode.

Det skal i henhold til kravet om reklame-identifikation tydeligt fremgå, at der er tale om markedsføring, og på hvis vegne der reklameres, når en blogger omtaler varer eller tjenesteydelser efter aftale med virksomheden eller modtager betaling eller andre fordele for at omtale eller på anden måde henvise til en virksomheds varer eller tjenesteydelser.

Platforme som Boostified
Visse typer af tjenester hjælper producenter af varer med at markedsføre deres produkter via instagram og blogs.

Et eksempel på det er Boostified, en svensk it-platform, der på hjemmesiden reklamerer med, at Boostified har samlet et stort netværk af "up-coming" instagrammere, der omkostningsfrit anbefaler et bestemt varemærke eller bestemt produkt til sine følgere.

Hvorfor kan dette være et problem?

Disse tjenestetyper hjælper virksomhederne med at lade deres varemærke og produkter blive markedsført via anbefalinger til de mange followers, dog uden at gøre modtagerne opmærksom på, at der er tale om en reklame.

Spørgsmålet er derfor, om disse typer af platforme ikke er fundamentalt i strid med markedsførings-lovgivningen, herunder forbuddet mod skjult reklame, da de mange followers på sociale medier ofte ikke tydeligt gøres opmærksom på, at det er tale om en reklame?

NB. Dette indlæg tager ikke konkret stilling til, om Boostified overholder markedsførings- eller andre regler i Danmark eller andre lande!

Tak til stud.jur. Elayna Michelsen, der har bidraget til dette indlæg.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Premium
Skal du tage en Pro eller ej? Sådan vælger du imellem iPhone 12 og 12 Pro
Apples to iPhone-nyheder minder overraskende meget om hinanden. Der er dog væsentlige forskelle, som du skal være opmærksom på, når du vælger.
Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.