Skal du være innovativ? Så er du nødt til straks at vende blikket mod dit datacenter

Klumme: I dag bruger virksomheder typisk 80 procent af it-budgettet på drift og kun 20 procent på innovation. En typisk faldgrube er drift af ikke-tidssvarende it-infrastruktur, der sluger en stor del af driftsbudgettet, som i stedet kunne bruges på netop innovation.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Det er næppe gået hen over hovedet på nogen, at teknologi og it ændrer verden, som vi kender den i hastigt tempo.

Alle snakker om, at der er sat fart på erhvervslivet, at datamængderne vokser konstant med rekordhøjt tempo, og at vi i dagligdagen får mere og mere teknologi lige ved hånden.

Ny teknologi giver virksomhederne et væld af muligheder for at skabe innovative produkter og løsninger, effektivisere deres virksomhed eller få indsigter om sammenhænge i deres forretning og marked, som den menneskelige hjerne ikke vil være i stand til at se – hvis virksomhederne vel at mærke griber det rigtigt an.

For selvom digitalisering åbner en masse muligheder for virksomheder, er de også nødt til at erkende, at den digitale transformation lægger pres på it-afdelingen.

I takt med at datamængderne vokser og antallet af applikationer stiger, ja så stiger behovet for server- og datakapacitet samt administration også.

Digital transformation kalder således på en transformation af hele it-infrastrukturen.

Digitaliseringsfordele afhænger af en solid infrastruktur
I dag bruger virksomheder typisk 80 procent af it-budgettet på drift og kun 20 procent på innovation.

En typisk faldgrube er drift af ikke-tidssvarende it-infrastruktur, der sluger en stor del af driftsbudgettet, som i stedet kunne bruges på netop innovation.

Således kan gammel it-infrastruktur – eller legacy-systemer – spænde ben for de gode hensigter med digitalisering, så virksomhederne ikke høster det fulde udbytte af deres investeringer og går glip af innovationsmuligheder.

Infrastrukturen er nødt til at være slank, hvis digitaliseringsindsatsen for alvor skal drive virksomhederne frem mod nye, ambitiøse mål. Succeskriteriet bør være at implementere teknologi, som er simpel at køre og bruge.

Det kræver en strømning væk fra de traditionelle datacentre over imod mere moderne datacentre.

Forretningsresultater fremfor teknisk passion
Det moderne datacenter består af avancerede teknologier og praktiske innovationer, som er skabt til at løse de it-udfordringer, vi står over for i dag.

En mulighed er konvergeret infrastruktur, som kombinerer server, storage og netværk i én løsning – eller stak.

En anden er hyper-konvergeret infrastruktur, som går skridtet videre og virtualiserer store dele af hardwaren ved hjælp af software.

Mulighederne for et mere moderne datacentre er mange og frigør netop ressourcer til drift, support og vedligehold, som kan konverteres til innovation og nyudvikling.

Men for at indfri disse fordele, er der behov for en kulturændring.

Teknikerne i serverrummet bliver nødt til at erkende, at byg-selv-løsninger oftest er drevet af passion og interesse for teknik fremfor fokus på forretningen.

Byg-selv-løsninger kan typisk kun retfærdiggøres, hvis virksomheden har en forretningsmæssig fordel ved at anvende specifikke hardwarekomponenter, hvilket meget sjældent er tilfældet.

Virksomheder bør i stedet fokusere på, hvordan it kan blive en del af forretningsstrategien og bidrage til bedre produkter, mere tilfredse kunder og højere omsætning.

Leverandørerne har et ansvar
Generelt har virksomheder meget forskellige behov, når det kommer til it-infrastruktur.

Men fælles for dem alle er ønsket om fleksibilitet. Virksomheder vil gerne have mulighed for at beskytte deres investeringer, så det, de køber i dag, ikke viser sig at være overflødigt i morgen.

Hvis man som leverandør ikke forholder sig til, hvad der sker hos kunderne, efter en storage-løsning for eksempel er implementeret, så går kunderne glip af fleksibiliteten.

Det er ikke unormalt, at virksomheder får brug for at skalere netværket op eller ned eller, at kravene til løsningen helt ændrer sig.

Derfor bør leverandørerne være der hele vejen igennem til at forholde sig til situationen sammen medkunder, så de får lige den løsning, som passer til deres behov.

Selvom det for mange er sjovere at snakke om de innovative teknologier, som ændrer vores hverdag – kunstig intelligens, Internet of Things og blockchain for at nævne nogle stykker – så er virksomhederne nødt til at vende blikket mod datacentret og de muligheder, der er for at optimere og modernisere det.

Datacenteret er afgørende for, hvor stort et udbytte virksomheder får af nye, innovative teknologier – og hvor store konkurrencefordele, de kan opnå.

Digital transformation kan nemlig ikke gennemføres succesfuldt, før en it-transformation finder sted.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
Devoteam har ansat 45 konsulenter på et år - kun tre er blevet ansat via jobopslag: "I en konsulentforretning skal der bruges rigtig meget energi på medarbejderne"
Den danske konsulentvirksomhed Devoteam holder fast i sine rødder tilbage fra 1970'erne. Det er en del af opskriften på at tiltrække nye medarbjedere og sikre gode arbejdsforhold. Senest kunne administrerende partner hos Devoteam, Søren Nielsen, fejre udmærkelsen, som en af de bedste it-arbejdspladser i Danmark.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Sådan vælger du det bedste intranet
At vælge den bedste, eller skal vi kalde det, den rette intranetplatform til din virksomhed eller organisation, er ikke nødvendigvis nogen let opgave. Sammenlignet med andre stykker software eller værktøjer til udførelse af specifikke behov, ja så er et intranet typisk en platform, der skal implementeres på tværs af hele virksomheden. Det med det faktum, at det også vil berøre mere eller mindre samtlige ansatte og funktionsområder, hvorfor man alt andet lige skal gøre sig ekstra umage – både mht. valg af hvilken platform, men også mht. udarbejdelse af business case, implementering, udrulning samt adoption og uddannelse. Dette er en 40 siders udførlig guide til dig som skal i gang med at vælge intranetplatform til din virksomhed, og mangler inspiration til, hvordan hele processen bør køre fra start til slut.