Advarsel: Agil er blevet et bandeord, som man skal være forsigtig med at bruge - vi bør tænke det på en anden måde

Klumme: Agil er blevet et bandeord - og nu vi er ved bandeord, så lad os dvæle lidt ved disruption. Et belastet ord. Fyldt med konnotationer om varm luft, studieture til Californien for de privilegerede og disruptionrådet. Men er det i virkeligheden os, der bruger ordene forkert?

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

”Tak fordi du ikke brugte ordet agil.”

Jeg havde netop rejst mig, da it-chefen pludselig indskød en bemærkning på falderebet.

Vi havde haft en times drøftelse om udvikling- og implementeringsstrategi for en mobil kundeservice.

Jeg studsede selvfølgelig over bemærkningen og opdagede: Ja. Den er god nok. Agil er faktisk et ord, jeg undgår.

Jeg har bare ikke været bevidst om det. Før nu. Et passivt fravalg af ordet, så at sige.

Og en øjenåbner: Hvorfor er agil blevet et bandeord i de mere resultatorienterede kredse?

Kan vi overhovedet bruge det?
Kan ordet overhovedet bruges her i 2019?

Ja, der er situationer, hvor ordet agil skal i spil:

Det er et must say, hvis du vil i betragtning til at offentligt udbud, og det er også godt at kunne, hvis man er til interview og skal indgyde tillid hos HR-konsulenter, afdelingschefer og den slags.

Det forekommer i overraskende mange jobannoncer.

Men i forhold til at beskrive om vi laver it effektivt, er ordet ikke meget bevendt.

Jeg kan komme i tanke om adskillige it-katastrofer, der er kørt efter agile principper.

Agil er de facto blevet et ord, der betyder ”vi kører ikke længe vandfaldsmodel” ….. ”vi kører vandfaldsmodel, men nu i agil forklædning” ….. ”vi kører projekter mindre uhensigtsmæssigt end vi plejede at gøre – og det er også en slags fremskridt”.

Vi gør bare det samme på en ny måde, hvis du forstår hvad jeg mener
Jeg er selv certificeret scrum master.

Jeg husker, at jeg i sin tid læste det agile manifest med begejstring.

Så ”agil” er ikke født med de negative konnotationer. Der var engang, hvor det var sund fornuft. Et frisk pust. Væk fra nogle rigide best practices.

Men nu – her i 2019 – er det ikke nødvendigvis overbevisende at beskrive sin udviklingsmetode som ”vi kører efter agile principper”, hvis man skal overbevise en it-chef om, at man kan lave et effektivt udviklingsforløb og nogle overbevisende resultater.

It-cheferne har høstet erfaringer. De er nervøse for at få ”mere af det, som vi plejer - nu bare efter agile principper”. Det er ikke nok at være agil. Vi skal ville noget med det.

Problemet er, at hvis vi stræber efter det, som vi plejer at stræbe efter – men nu bare efter agile principper - så sker der ikke noget nyt.

Vi gør bare det samme på en ny måde, hvis du forstår, hvad jeg mener.

Du får et eksempel:

Vi har kendt til hjulet i lang tid. Vi har også kendt kufferten i lang tid. Man skulle mene, at det ville være en nobrainer sådan lige at få kombineret de to ting.

Men prøv at overvej, hvor lang tid der gik, inden der kom hjul på kufferter. Til trods for at der løbende er blevet arbejdet intensivt med kuffertdesign.

Og så er det, at ordet disruption dukker naturligt op i min hjerne.

Men det er et ord, jeg er opmærksom på at omgås varsomt. Et belastet ord. Fyldt med konnotationer om varm luft, studieture til Californien for de privilegerede, disruptionrådet osv.

Og det er måske en fejl. For vi har brug for det. Disruption. Og oprindeligt lå der noget helt andet i ordet.

Jeg tænker, at det samme måske gør sig gældende for ordet agil.

Vi skal bare huske, at det ikke kan stå alene: Vi skal først og fremmest fokusere på, hvad det er, vi stræber efter. Det er dét, der tæller. Vi skal levere resultater.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.