Digitale markedspladser: Sådan bevarer du optimismen

Klumme: Jo, det ER muligt gradvist at tage et effektivt digitalt ejerskab over virksomhedens informationsmodel. Det kræver en bevidst og styret datamodel for dine produkter, hvor du bruger data omkring dit produkts performance til at føre bevis for produktets premium identitet.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

De europæiske industrivirksomheder ser med optimisme på Amazon og Alibaba. Det var konklusionen, jeg for nylig læste i en eCommerce Benchmark Rapport udgivet af Copperberg.

Hele 65 procent af de adspurgte virksomheder ser de digitale B2B-markedspladser som en oplagt mulighed for øget global omsætning.

Det er umiddelbart positive signaler i en verden, hvor digital transformation de seneste år har stået højt på agendaen.

Det er dog min erfaring, at denne omfavnelse af nye kanaler ikke altid ender lykkeligt.

Ofte føler virksomhederne sig usikre på det strategiske potentiale og handler mere i nød end som en prioriteret indsats.

Alt for mange gange ser jeg, at produkter bliver placeret på de digitale markedspladser uden større målsætning eller drevet som en test af lokale salgskontorer.

Nølende tilgang

Den nølende tilgang er måske den største risiko.

For hvis din virksomhed kun går halvhjertet ind i Alibaba – måske endda drevet af frygt for ikke at være til stede på platformen – ja, så gør du sandsynligvis kun Alibaba til vinderen.

Europæiske industriprodukter af høj kvalitet vil primært styrke tilliden til markedspladsen og fungere som en døråbner for utallige kopiprodukter af varierende kvalitet.

Det er hele modus operandi i markedspladsernes kundecentriske platforme.

Både Amazon og Alibaba er verdensmestre i at skabe konteksten til dit produkt, så går du ikke ind på markedspladserne for fuld musik, risikerer du, at platformene bliver industrielle vejvisere til substituerende produkter til en lavere pris.

Og hvad mener jeg så med det?

Jo, uden relevant data til at berige og iscenesætte dine produkters kvaliteter er risikoen, at du bliver valgt fra og ryger out of business.

Succes på de digitale markedspladser forudsætter nemlig strategisk fokus på kommercielle informationsmodeller, som i en digital verden kan sælge dine produkter og services på lige fod med dine bedste sælgere.

Kræver bevidst og styret datamodel

Det kræver en bevidst og styret datamodel for dine produkter. En model, hvor du bruger data omkring dit produkts performance til at føre bevis for produktets premium identitet, og hvor kunden forstår og måske ligefrem påskønner sammenhængen mellem din pris og dine produkters kvalitet.

Dette gøres ikke bare med upload af et billede og en beskrivelse, men forudsætter en sammenhængende og rig informationsmodel, som skal kunne skaleres og differentieres lokalt helt ned til den enkelte brugers anvendelse.

Og så skal din informationsmodel evne at håndtere garantier, certificeringer, visuel dokumentation, produktrelationer og i stigende grad services på produkter.

Kunderne skal ikke bare vælge produktet ud fra tekniske data, men forstå den værdi, som er unik ved jeres produkter, så kunden ikke lader sig friste af reservedele og tilbehør konkurrerende producenter, som Alibaba foreslår.

Det lyder enkelt, men er almindeligvis udfordret af ’tingenes tilstand’, da virksomhedens data ofte ligger spredt og i divergerende formater, hvor det kan være svært bare at skabe en god kundeoplevelse på egne kanaler.

Det er oftest denne udfordring, som ligger til grund for følelsen af en ’nødtilstand’.

Nok er markedspladsen en mulighed, men en uoverskuelig en af slagsen – for hvor skal man starte med styring af data?

Et godt afsæt for denne rejse er jeres PIM ('product information management').

Det rummer muligheden for at bygge strategiske datamodeller, som med hurtig responstid kan levere sammenhængende og rige informationer, der kan positionere og sælge jeres produkter på tværs af markeder.

Det gode PIM-system er ikke et quick fix, og for at fungere effektivt skal det tænkes som en del af en samlet forretningsarkitektur, som løftes af nye cloud-services til skalering af data.

PIM løser ikke dataudfordringen, men kan understøtte en proces og værktøjer, hvor virksomheden gradvist kan tage et effektivt digitalt ejerskab over sin informationsmodel.

Lykkes det, så er jeg også optimist!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S