Jubii rykker udviklingen til Armenien

Jubii rydder op i sine løsninger og har flyttet udviklingen af nye produkter til Armenien. Firmaet bebuder, at det er slut med at vedligeholde funktioner, der er blevet udviklet i internettets barndom. Geografisk nærhed, dygtige folk og en 60 timers arbejdsuge gør det attraktivt at rykke øst på.

Hvad gør man, når man sidder med en masse lappeløsninger og pengene vælter ud af det firma, man er direktør for?

Man bruger udviklingsafdelingen i Armenien. I hvert fald hvis man hedder Peter Lundsgaard og er administrerende direktør i Jubii.

Selskabet har sendt projektdirektør Torben Rudgaard til Armenien, hvor han sammen med en række armenske udviklere skal bygge et nyt chat-community op.

Store tekniske komplikationer
- Det har overrasket mig, hvor store, tekniske komplikationer, der er her i huset. Jubii er jo blevet bygget op fra nul. Man har bygget ting til at fungere til 10 mennesker, så hundrede og så videre. Og nu har vi så 350.000 brugere om dagen. Måden, det hele er bygget op på, er mildest talt uoverskuelig, siger Jubii's administrerende direktør, Peter Lundsgaard, der tiltrådte for et år siden.

Jubiis' nuværende chat er egentligt konstrueret af Torben Rudgaard til ham selv og vennerne.

- Og det er altså svært at have fire millioner aktive brugere over hele Europa på en chat, der er udviklet til 10. Det betyder, at vi bruger utroligt mange ressourcer på at holde tingene ved lige, og det er dyrt, siger Peter Lundsgaard.

Jubii's nye chat skal henvende sig til de unge. Det nye community skal kunne skaleres og være meget fleksibelt. Hver eneste funktionalitet, hver eneste bid kode skal dokumenteres. Det betyder mandetimer. Rigtig mange mandetimer.

- Det hele skal bygges fra bunden uden hensyn til det, vi har. For at komme væk fra lappeløsningstanken, må vi flytte tingene væk. Men vi styrer det ved at tage vores bedste folk og sætte dem på opgaven, forklarer Peter Lundsgaard.

Ny måde at arbejde på

Danske Jubii blev i 2000 købt af det internationale selskab Lycos Europe, der i et stykke tid har fået udviklet forskellige produkter i Armenien. Det er imidlertid fortsat temmelig nyt for danske Jubii, som ikke tidligere i stort omfang har benyttet sig af faciliteterne.

Projektet er en del af den fremtidsvision, som Peter Lundsgaard har for Jubii. Han er nemlig overbevist om, at det gælder om at udvikle frem for at lappe på løsninger, der har eksisteret siden nettets barndom.

- Vi vedligeholder stadig de ting, vi har herhjemme. Men vi er nødt til at se på, at vi skal producere for hele Europa, og det har vi ikke skullet gøre fra starten af Jubii's barndom, siger han.

Den nye Jubii chat kommer ikke før 2005. Men til gengæld skulle den være værd at vente på, lyder det fra Peter Lundsgaard. Der vil være en hel del nye features, der ikke er set før.

Chatten vil kunne klare 200.000 simultane brugere, og systemet vil kunne tegne en profil af brugeren, der er baseret på tonen i de mails, og den chat, som vedkommende har.

Som det ser ud nu, kræver projektet 20 programmører, der kan deres C++ og fem designere, der uden at blinke skal arbejde de 60 timer om ugen, som er normen i Armenien.

Move over, India

Når det handler om at outsource, er der er flere grunde til, at Armenien kan være mere attraktiv end for eksempel Indien. Kulturelt og geografisk er Armenien tættere på Europa, og landet har siden Sovjettiden været fokuseret på teknologi og udvikling.

- Der er nogle utroligt dygtige programmører og kodere. Vi har 120 mand siddende i Armenien for Lycos. Vi er den største udenlandske arbejdsgiver i Armenien i dag, siger Peter Lundsgaard.

Lycos Armenia står blandt andet for at udvikle søgefunktionalitet, communities, og shopping for mange af Lycos' europæiske selskaber.

Den armenske division er vokset eksplosivt og behovet for nye kræfter stiger konstant. Så meget at Lycos nu sponsorerer uddannelsen af de kommende medarbejdere.

- Der er to universiteter dernede, hvor Lycos sponsorerer en retning på hver. De bliver undervist i vores måde at gøre tingene på, og når de så er færdige, kan de få arbejde hos os dernede, fortæller Peter Lundsgaard. Alle Lycos-ansatte programmører i Armenien har som minimum en master-grad fra universitetet.

Lycos Armenia står for mange af de programmeringstunge backend-komponenter, der skal bruges i Lycos' mange datterselskaber verden over. Blandt andet bag hele Lycos' betalingsplatform, en mobil chatløsning og et system, der kan finde pædofile i chatrooms.

Det er planen, at Lycos Armenia skal vokse betydeligt og have mange flere opgaver fremover.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse