Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Etablerede it-virksomheder har 1.700 gange bedre odds end startups

Klumme: Etablerede virksomheder har 1.700 gange så stor sandsynlighed for at lykkes med nye produkter og forretningsområder end startups. Her er nogle gode råd til at omgå problemet.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Som iværksætter i en it-startup og vækstvirksomhed får man ofte at vide, at man har en lang række fordele frem for det etablerede erhvervsliv. Vi skulle være langt mere agile; ikke være bundet af tunge processer osv.

Man skal da også blot kigge på listen over toppen af verdens mest værdifulde og innovative virksomheder for at se, at der sker en udskiftning som aldrig set mage i verdenshistorien.

Selv om der foregår denne udskiftning i verdenstoppen, så er ovenstående imidlertid ikke nogen endegyldig sandhed. Faktisk tværtimod.

Således viser internationale studier fra blandt andet Bain & Harvard Business Review, at etablerede virksomheder har langt bedre odds for at skabe endnu en succesfuld innovation og forretning.

1.700 gange større sandsynlighed

Faktisk har de 1.700 gange så stor sandsynlighed for at lykkes med nye produkter og forretningsområder i forhold til startups!

Pointen er den, at man som startup godt nok har agilitet og mindre bureaukrati og hierarki, men til gengæld mangler man så alt det andet: Kunder. Netværk. Team til at eksekvere. Kapital. Og ja – faktisk også forretningsmodellen, da de fleste startups ikke er virksomheder, men idéer der leder efter den skalerbare forretningsmodel. Deres product-market fit.

Paradokset er, at de etablerede virksomheder i alt for mange tilfælde ikke evner at udnytte de åbenlyse styrker og fordele, de har.

Nogle af udfordringerne går på manglen på entreprenant mindset indeni de store organisationer; andre udfordringer er evnen til at udpege de rette startups, man bør teame op med, og endelig er der manglen på evidens for, hvorvidt løsningen til fremtidens succes for etablerede selskaber ligger i inkubatorer; acceleratorer; fornyelse i egne innovationsmetodikker eller noget helt fjerde.

Det omvendte problem

Problemet findes imidlertid også hos danske startups, men her er det omvendt.

Her handler det sjældent om mindset, men nærmere om erfaringer; kompetencer og kapital.

Derfor bliver det i fremtiden fuldstændig afgørende, at startups og vækstiværksættere får etableret nogle flere relationer og alliancer med det etablerede erhvervsliv.

Selv om det naturligvis er udmærket at få investorer ombord, så giver alliancerne med det etablerede erhvervsliv samtidig adgang til deres unikke kombination af erfarne medarbejdere og ledelse, eksisterende salgs- og kundenetværk, adgangen til kapital og ressourcer m.v.

Derudover er det vigtigt at gøre sig klart, at matchet imellem ny og gammel ikke behøver at være matchet imellem en højteknologisk startup og en etableret gigant som IBM eller Google.

Det kunne ligeså godt være én af de veldrevne og velrenommerede produktionsvirksomheder og en nørdet ung mand fra Fyn, der har fået de første kunder til sin nye metaldims til jernindustrien.

Jeg tror på, at fremtiden for de etablerede danske it og tech-virksomheder ligger i at blive multi-business-virksomheder: Det vil sige selskaber, der udnytter deres eksisterende fordele til at opkøbe eller samarbejde tæt med startups, vækste dem og måske derefter igen skaber spinoffs derfra.

I praksis kræver det formentlig, at vi, når coronakrisen er ovre, kommer noget mere ud på landevejene – sådan i helt bogstavelig forstand.

Der er lige nu super langt fra en tech-startup i København til en produktionsvirksomhed ved E45-motorvejen i det midtjyske, men de har i den grad brug for hinanden.

Eller faktisk behøver vi jo ikke at vente, indtil krisen er ovre. Gå ind på LinkedIn.

Spørg ud i dit netværk efter spændende nye relationer, du ikke har i forvejen, og få så sat nogle møder i stand, som du ikke havde tænkt på hidtil. Som englænderen Karen Lambs har udtryk det: "A year from now you will wish you had started today."

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.