Artikel top billede

Ny dansk phishing-undersøgelse: 3 ud af 10 klikker på ondsindede links i mails

64.000 phishingmail blev udsendt til studerende og ansatte på tre store danske uddannelsesinstitutioner, og her valgte 3 ud af 10 at klikke mailens link.

3 ud af 10 falder for de it-kriminelles bedrageriforsøg og vælger at klikke på onsindede links i mail, som de modtager.

Det viser forskingningsresultatet fra den professionshøjskole UCL ifølge it-mediet Version2.

Som led i forskningen har UCL udsendt 64.000 phishingmail til tre af Danmarks største uddannelsesinstitutioner.

De mange mail vardesignet, så de ud som om, at de kom fra universitetets bibliotek og de indeholdt et link, hvor brugeren for at få adgang til printeren skulle indtaste personlige oplysninger.

”Det er relativt nemt at ramme den her sektor. Det kan undre, at 30 procent trykker ind, og selvom vi træner og træner i awareness, så går tallene kun relativt lidt ned,” siger Kurt Gammelgaard, CIO på UCL, til Version2.

Kurt Gammelgaard oplyser til Version 2, at mænd oftere falder for phishingforsøg end kvinder, mens uddannelsesniveauet ikke lader til have nogen betydning.

Læs også: FE advarer: It-kriminelle udnytter udbetaling af feriepenge til at stjæle personoplysninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere