Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen / Lars Jacobsen)

Lær af de bedste: Fem tips og tricks til at gå helt i stå

Klumme: Fem best practices der ser godt ud, giver indhold til power points og sikrer, at der ikke sker noget som helst.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter

Lad os se på det oppefra: Det går rigtig godt. Firmabilen skinner. Du er inviteret med til de rigtige møder. Du er on top. Og sådan må det gerne blive ved med at være!

Så hvordan får du tiden til at stå stille, samtidig med at du ser visionær og forandringsparat ud? Nu spørger du nok: Kan det kombineres med magelighed? Og her kommer en god nyhed: Selvfølgelig kan det det!

Der findes heldigvis velgennemprøvede metoder – best practices – der er lige til at kopiere.

Du behøver ikke engang finde på dem selv.

I dagens anledning (det er jo 1. april) løfter vi her sløret for, hvordan du - også med en it-baggrund - får succes med executive management.

1: Tag udgangspunkt i et framework

Der er mange fordele ved frameworks. Dels findes de allerede, så du slipper for at opfinde noget selv.

Dels er de tit relateret til succesfulde virksomheder i for eksempel Californien, så du får noget ”halo” effekt med på vejen – det vil sige, at noget af successen smitter af på dig.

På den måde udsætter du dig heller ikke for unødig kritik. For det er jo sin sag at sætte spørgsmålstegn ved noget, der er nedfældet af eksempelvis en berømt CEO eller feteret bestyrelsesformand.

Det er i det hele taget en taknemmelig opgave at basere sig på et framework - lidt ligesom at male i malebog.

Du indsætter bare en passende mængde abstrakte ord i modellen.

2: Vælg ord og begreber, der har et passende abstraktionsniveau

Hvad menes der egentlig med et passende abstraktionsniveau? Godt spørgsmål.

Grundreglen er, at det skal være noget, der er vanskeligt at omsætte til handling, men smager af action: ”Nedbryd siloer”, ”være kundens foretrukne valg”, ”levere kvalitet”, ”være ærlige”, ”vise vejen” mulighederne er uudtømmelige.

Hvis du er den øvede type, kan du begynde at arbejde med kombinationer: For eksempel kan ”nedbryd siloer” sagtens kombineres med ”klar ansvarsfordeling” og ”flad struktur”.

Hvis du er en spasmager, kan du også eksperimentere med såkaldte ”easter eggs” – små overraskelser som modtageren måske / måske ikke opdager.

For nylig oplevede jeg selv en bullet ”Vi slås med knyttet hånd” glide fuldstændig upåtalt hen.

Men det stiller selvfølgelig krav til præsentationsteknikken, at få den til at glide upåagtet igennem.

Tricket er her at hænge rigtig længe ved samme (meget ordrige) slide – det sænker opmærksomheden effektivt.

3: Sørg for at ingen føler, de skal foretage sig noget

Her er det en sikker vinder at arbejde med begrebet mindset.

Dels kan I bruge adskillige møder på overhovedet at definere det helt ”rigtige” mindset.

Og så er fidusen, at det stensikkert bliver defineret ved stakkevis af positivt ladede ord: Forandringsparat, modig, noget med at gå den ekstra mil, være stærk, visionær … fortsæt selv.

Og her kommer det smukke: Det er de færreste af os, der definerer os selv som stivnede, bange, dovne, slappe, åndsforladte … fortsæt selv.

Og det betyder, at ingen af os føler, at det er MIG der skal gøre noget som helst anderledes.

Det er kun ”de andre” – dem på Ballerupkontoret, dem nede i indkøb eller hvem vi nu er godt trætte af.

Og eftersom ”de andre” har det på helt samme måde, er der ingen modtager af budskabet om, at vi skal tænke eller agere anderledes. Bingo.

4: Op på ølkassen

Dagen før præsentationen i kantinen går du i gang med din power point.

Du ved, du har hele firmaets fulde opmærksomhed i en time, så du behøver ikke gøre dig umage. Det er dig, der har mikrofonen på.

Undgå brug af billeder – det tager tid at finde den slags frem. Du har vigtigere ting at tage dig til. Og forstår at prioritere din tid.

Det er en sikker vinder at tage udgangspunkt i virksomhedens DNA.

Snak også lidt om brændende platforme, så tilhørerne forstår, at det er vigtigt, at der sker noget.

Herefter springer du til gennemgang af et udvalgt framework, krydrer det med nødvendigheden af et nyt mindset, tilsat begejstring for samarbejde på tværs i organisationen.

Videndeling er ved at blive lidt slidt – men kan med fordel bruges, hvis du gerne vil trække tiden og undgå tid til spørgsmål.

Voila: Du har bevaret status quo! Det møde kommer ikke til at forandre noget som helst.

5: Sørg for de rigtige rammer

Lyder det anstrengende?

Så er det fordi du griber det helt forkert an.

Det giver sig selv at arbejdet med at definere det helt rigtige mindset er en kreativ proces – så smukke omgivelser, god mad og kammeratligt samvær på firmakortet er en naturlov.

Ja, det forventes næsten. Og praktisk nok bliver I endnu mere sammentømrede og du har befæstet både din jobsikkerhed og din jobtilfredshed. På en gang.

What’s not to like: Enjoy!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.