Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Kvinderne gør mest ved billederne, efter de er taget, mens mænd er lidt mere tilbøjelige til at tænke deres eget image med i billederne, de deler online. Fynboer, københavnere og østjyder deler flest billeder, mens folk på Sydsjælland, Lolland-Falster deler færrest billeder.
Alt dette er oplysninger, men finder i en netop offentliggjort undersøgelse fra Nikon. Producenten har gravet dybt i danskernes fotovaner og adspurgt 1010 mænd og kvinder, hvordan de bruger billeder i deres hverdag.
Undersøgelsen viser, at 32 procent af os tager mellem 25 og 100 billeder om måneden. Ligeså interessant er det dog hvordan vi bruger dem.
Undersøgelsen afslører således, at danskerne i høj grad bruger billeder til at vedligeholde deres "personlige brand" - altså den måde de ønsker at andre skal opfatte dem.
Næsten halvdelen (45 procent) af de billeder, som danskerne tager, lægges ud på Internettet. Vi udvælger dog omhyggeligt billederne alt efter, hvad de siger om os.
Ser man på online deling af billeder, er det kvinderne, der deler mest. De lægger 47,5 pct. af deres billeder ud, mens mændene nøjes med 39,9 pct. af deres billeder.
Geografisk set lægger københavnerne flest af deres billeder ud (47,3 pct.), mens nordsjællænderne kun lægger 40,4 pct. af deres billeder ud. Vestjyderne hænger 30,3 pct. af deres billeder op i rammer, mens vestsjællænderne samt folk på Lolland-Falster viser flest af billeder i digitale fotorammer (18,3 pct.).
Når det gælder online deling af billeder, bruger vi oftest Facebook og Flickr.