Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Ny dansk prisportal har bidt sig fast

I vores moderne samfund er viral markedsføring blevet en vigtig faktor. Og der er mere af det, end de fleste forestiller sig.

Af Jan Dahlmann, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Internettet er et fremragende eksempel på, at produktivkræfternes udvikling ændrer vores tankemåde og forestillingsverden. Det ændrer også forbrugsmønstret, kan man tilføje i dag, da den ene prisportal og shoppingportal efter den anden hører til dagens orden takket være selvsamme internet.

At portalerne udvikler sig, viser et af de nyeste skud på stammen, Pribot.dk.

Pribot.dk må kaldes en discountportal, men det har ikke at gøre med priserne for forbrugerne, for de er ikke anderledes end alle andre steder.

”Men vi forsøger at konkurrere på prisen set fra forhandlernes side”, siger den 44-årige Lau Dybbro, der er den ene af to personer bag Pribot.dk.

Ideen

Det er Pribots mål at blive den største prisportal i Danmark, og målet skal nås ved tilbyde den billigste online markedsføring, en webshop overhovedet kan finde på nettet.

Ideen er, at det ikke skal koste forhandlerne adskillige tusinde kroner at annoncere deres produkter på prisportalen, for i sidste ende er der kun én til at betale, og det er forbrugeren. Flere andre prisportaler og shoppingguides arbejder, ifølge Lau Dybbro, ud fra et princip om, at forhandlerne betaler pr. klik, pr. visning eller pr. produkt og nogle endda ud fra kombinationer af disse.

Det gør det umuligt for forhandleren at vide, hvor store hans omkostninger til markedsføring bliver, hvis potentialet skal udnyttes fuld ud. Det problem har forhandlerne hos Pribot.dk ikke, for her betaler man aldrig nogen sinde mere end 300 kroner om måneden for at have sine produkter på, og hvis man ingen klik får... ja så betaler man slet ingenting, siger han.

Målet nået på fem måneder

”Pribot konkurrerer med de store prisportaler som Kelkoo, Pricerunner og andre, og jeg ved godt, at det ligner Davids kamp mod Goliat. Men jeg tror at ved at tilbyde forhandlere en helt anderledes lav pris end ellers, kan vi klare os”, siger han.

Og han skulle vide, hvad han taler om, for han var indtil for et år siden portalchef for EDBpriser. Antallet af forhandlere er i sagens natur alfa og omega for enhver prisportal.

”Målet var at have 100 forhandlere på portalen inden udgangen af 2009, og i dag har vi 150. Og over en million priser. På den baggrund og nu med 42.000 besøgende pr. måned er jeg godt tilfreds”, siger han til Alt om Data.

Forbrugerne

Pribot.dk har ingen begrænsninger, hvad angår produkter på portalen. I dag finder man damesko, fotoudstyr, smykker, legetøj, ure, biludstyr ... og alt, hvad der er lovligt at sælge, vil i princippet kunne finde adgang til Pribot.dk.

Lau Dybbro er stensikker på, at antallet af forbrugere, der tjekker prisportaler vil stige og stige, for som han siger: ”Hvem vil ikke gerne have bedre overblik over markedet”.

Pribot.dk er både en prisportal og en shoppingportal.

”Vi er en shoppingportal, underforstået at brugeren her enten kan finde det produkt, han eller hun leder efter eller blive inspireret af andre lignende produkter. Og vi er en prisportal, fordi vi også på nogle områder sammenligner priser på de enkelte produkter, fra flere forhandlere”, forklarer Lau Dybbro.

Pribot.dk tilbyder også online support. De er specialister inden for it, men kan ifølge Lau Dybbro næsten altid også hjælpe kunderne med at finde forhandlere blandt portalens andre produktområder.

Pribot.dk tilbyder gratis og professionel markedsføring resten af året, og i 2010 skal forhandlerne på Pribot kun betale en krone pr. klik, dog maksimalt 300 kroner pr. måned. På den måde overstiger forhandlerens marketingsbudget aldrig 300 kroner, og de betaler kun, for det de får.