Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
»For ikke så mange år siden talte alle om, hvor mange pixel et digitalkamera havde. I dag er der nok pixel, og derfor taler man i stedet om at tage gode billeder. Det samme paradigmeskifte starter vi på bredbåndsmarkedet, der i alt for mange år har fokuseret på hastigheden og ikke på de mange ting, man kan bruge en internetforbindelse til,« siger Jesper Theill Eriksen, koncerndirektør for TDC Privat.
I første omgang vil TDC give op til 20 Mbit/s til 75-80 procent af sine kunder, mens 20-25 procent vil få op til 10 Mbit/s. Antallet af kunder med 20 Mbit/s vil stige, efterhånden som TDC’s infrastruktur udbygges, ligesom hastigheden også løbende vil blive opgraderet for at understøtte danskernes behov.
Vinderen på fremtidens bredbåndsmarked er ifølge TDC det selskab, der bedst formår at sælge det relevante indhold til kunderne og ikke blot fokuserer på hastigheden.
»Branchen har i alt for mange år konkurreret om kunderne ved at fortælle om, hvor hurtigt deres egen motorvej var. Det var også relevant dengang, der ikke fandtes rigtige motorveje, så hastigheden var begrænset. Den tid er ovre, og nu skal vi til at fortælle, hvor kunderne kan rejse hen,« fortæller Jesper Theill Eriksen.
TDC tror på, at forbrugerne fremover vil vælge udbyder, efter hvilke sikkerheds- og underholdningspakker de bliver tilbudt og ikke på baggrund af hastigheden. Den udvikling har man blandt andet set i England, hvor British Telecom var med til at ændre bredbåndsmarkedet ved netop at fokusere på indhold i stedet for hastighed.