Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sms’en er ved at uddø

Danskerne vælger i stigende grad sms’erne fra, når vi kommunikere
med hinanden på mobilen. Antallet af sendte sms’er er faldet stødt
siden 2010, samtidig med at dataforbruget nærmest er eksploderet år
efter år. Det viser nye tal fra Erhvervsstyrelsens telestatistik.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Erhvervsstyrelsens halvårlige telestatistik samler opgørelser for samtlige teleoperatører og giver dermed et meget tydeligt og troværdigt billede af, hvordan danskernes mobilvaner udvikler sig.

De mest iøjefaldende tendenser i den nye statistik er en stærk stigning i dataforbruget og markant færre sms’er. I løbet af 2013 sendte danskerne 15 % færre sms’er end året før. Samtidig er dataforbruget steget med næsten 115 %. Tallene understøtter den oplevelse, Telias personale oplever i butikkerne:

”Kunderne efterspørger data, så de kan bruge sociale medier og apps. Især hører vi, hvordan foto-app’en Snapchat i stigende grad har overtaget den traditionelle sms-funktion, når der skal sendes korte beskeder. Ikke mindst de unge foretrækker at tage et billede, der viser en situation, et godt tilbud eller et ansigtsudtryk, frem for at skulle skrive 100 tegn i en sms. Det er hurtigt og nemt at tage et foto og tilføje en kommentar. Og så behøver man jo ikke at slette alle billederne bagefter – det klarer Snapchat selv. Sms’en bruges efterhånden kun til den mere ’seriøse’ kommunikation med eksempelvis en chef eller forældrene,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Tallene fra Erhvervsstyrelsen viser også, hvordan danskerne i højere grad dokumenterer den lækre middag, turen i fitnesscentret og koncertoplevelserne via billeder i mms’er, som også er steget siden 2010 – og alene fra 2012 til ’13 steg med 22 %.

iPhones sluger dine sms’er

En anden forklaring på faldet i antallet af sendte sms’er er ifølge Telia den store udbredelse af iPhones. iPhone-brugere kan nemlig benytte sig af iMessage, der takseres som data fremfor sms’er – ligesom det i øvrigt gælder for beskeder via Facebook Messenger:

”Siden vi som de første introducerede iPhone herhjemme i 2008, har vores kunder virkelig taget dem til sig. Vi kan blandt andet se, at mere end 75 % af taletrafikken i vores net i april indtil nu er foretaget på iPhones. Det vidner om, hvor udbredt denne telefon er, og kan også være med til at forklare, hvorfor stadig flere beskeder bliver sendt via data frem for sms,” siger Christoph Nørgaard.

FAKTA

Sendte sms’er i 2012: 11.284.481.482
Sendte sms’er i 2013: 9.637.048.200

Sendte mms’er i 2012: 147.227.103
Sendte mms’er i 2013: 179.871.407

Mobil datatrafik i 2012: 16.820.781.924 MB
Mobil datatrafik i 2013: 36.095.268.708 MB




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere