Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
De fleste af os gør det dagligt – vi betaler for dagligvarer med kort, kontanter eller mobiltelefonen, og mere er der ikke i det. Det vil mobilbetalingsapp’en Zalr lave om på, for hvorfor ikke have det sjovt og samtidig optjene point og høste fordele, når vi alligevel gennemfører transaktionen?
”I dag har du som forbruger ikke den store fordel ved at bruge din telefon som betalingsmiddel. Hver gang, du gennemfører en betaling med Zalr, får du mulighed for at vinde både præmier og Zalr Coins, som du kan bruge til at købe varer og oplevelser for,” siger Erik Hougaard, bestyrelsesformand i Zalr.
Værdi for begge parter
Tanken bag Zalr er at skubbe værdi ind i en ellers ”kold” transaktion, og værdien skal kunne mærkes på begge sider af disken.
”Forbrugeren vinder hver gang, han bruger Zalr. Både i form af underholdning, men også fordi han får en gevinstchance. Desuden kan Zalr – i det omfang butikken ønsker det – administrere medlemskab af kundeklubber og fordelsprogrammer, så kunden altid får det, han har ret til. Butikken får til gengæld et indblik i, hvem kunderne er, og hvad de foretrækker – det har hidtil været viden, der har været forbeholdt netbutikkerne. Det giver muligheder ikke mindst i forhold til markedsføring,” siger Erik Hougaard.
”På nettet ved sælgeren langt mere om kunden, end tilfældet er i en fysisk butik. Det giver netbutikken en lang række fordele, når det kommer til markedsføring og muligheden for at give den enkelte kunde lige præcis dét, han skal til at efterspørge – hans forbrugsmønstre og præferencer kan jo aflæses af de digitale spor, han lægger. Det er den type viden, vi gerne vil give de fysiske butikker,” siger Erik Hougaard.
Gratis at bruge for butikkerne
Zalrs adskiller sig afgørende fra både betalingskort og andre mobilbetalingsløsninger ved at være gratis for butikkerne at bruge.
”Selve transaktionen er en simpel ting, og den vil vi ikke opkræve et gebyr for. Værdien ligger i den viden og den målrettede markedsføringsplatform, Zalr kan give butikkerne, så det er dér, vi skal tjene vores penge,” fortæller Erik Hougaard, som håber, at både butikker og forbrugere vil tage løsningen til sig.
”Vi ved, at gebyrer er en sten i skoen for mange butikker og kæder, og den barriere vil vi gerne fjerne. Samtidig håber vi, at forbrugerne har lyst til at gribe chancen for at få noget sjov ud af det, de alligevel bruger tid på, og samtidig slippe for de mange plastikkort og krøllede kvitteringer, der i dag fylder tasker og punge,” siger Erik Hougaard.
Zalr kører lige nu i test hos cirka 50 fysiske og online butikker, og Zalr forventer at være i fuld drift i midten af oktober.