Teknologien kan vinde spildt arbejdstid tilbage

Hvert år spilder vi ca. 20 hele arbejdsdage på grund af ineffektivitet.
Det viser en ny rapport, der samtidig peger på, at teknologien er
essentiel for at sikre en effektiv organisation. 96 procent af de
adspurgte virksomhedsledere mener, at teknologi øger en organisations
effektivitet, og hvis vi i Norden kunne få den tabte tid tilbage, ville
omkring halvdelen af lederne geninvestere tiden i arbejde.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En uafhængig, international undersøgelse afslører at virksomheder, der bruger teknologiske redskaber strategisk i deres produktion, er de mest effektive. Undersøgelsen bag rapporten Powering Productivity, der er bestilt af Planview - virksomheden bag samarbejdsredskaber fra Projectplace - og foretaget af analysevirksomheden Loudhouse, viser også, at manglen på effektivitet går ud over kundernes tilfredshed.

Formålet med undersøgelsen var at udforske de udfordringer og muligheder, som virksomheder står overfor, når de skal investere i teknologi og forbedre produktiviteten. 515 virksomhedsledere og centrale beslutningstagere - heraf 34 fra Sverige og 33 fra hver af Norge og Danmark - deltog i undersøgelsen, der konkluderede, at effektivitet og teknologiske investeringer går hånd i hånd.

Mangel på effektivitet har store konsekvenser

Ineffektive processer er den største årsag til tidsspild i løbet af arbejdsdagen, og derudover peger undersøgelsen på, at den manglende effektivitet påvirker såvel kunder som medarbejdere.

"Når produktiviteten halter efter på grund af ineffektive arbejdsgange, går det selvsagt ud over kunderne. Men som regel går det også ud over medarbejderne, og hvis de lider under at skulle arbejde med ineffektive processer, er det svært for en virksomhed at fastholde dem på lang sigt. Samtidig kan vi se, at ved de virksomheder, der har investeret strategisk i teknologiske løsninger, der følger effektiviteten med", siger Lars Nygaard, dansk country manager hos Planview.

Med teknologi kommer selvsikkerhed

Teknologi er essentielt, når en virksomhed skal yde sit bedste. Ifølge stort set alle adspurgte virksomhedsledere og beslutningstagere (96 procent) er teknologi med til at gøre en organisation mere effektiv. Og ifølge rapporten har 53 procent af de ledere, der betegner deres effektivitetsprogram som teknologi-drevet, større sandsynlighed for at være ‘meget selvsikker’ på succes end de 14 procent, der anser sig selv som tøvende over for teknologi.

"Virksomheder, der har de rigtige værktøjer, har også selvtilliden til at nå deres mål - det fremgår også tydeligt af rapporten", siger Lars Nygaard og fortsætter:

"På den måde er selvsikkerhed nøje forbundet med det at bruge de rigtige teknologiske løsninger.

Højt IT-niveau gør det lettere at bedømme ROI

Effektivitet og produktivitet kan være svært både at definere og opnå, og for virksomheder i dag er det vigtigt at kunne se et fornuftigt ROI (Return On Investment) blandt andet på softwareinvesteringer. Undersøgelsen bag rapporten Powering Productivity viser, at virksomhedsledere, der arbejder tæt sammen med deres IT-afdeling, har bedre forudsætninger for at identificere og vurdere ROI-potentiale.

Ifølge rapporten hævder 63 procent af de virksomheder, der har et højt niveau af IT-support, at det er nemt at fastsætte værdien af teknologi-investeringer både før og efter de er foretaget. Til sammenligning er det kun 29 procent af de virksomheder med at lavt-mellem niveau af IT-support, der mener det samme.

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job