Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
For de fleste mennesker er vasketøjet en sur og tidskrævende pligt, og kommer man træt hjem efter en lang arbejdsdag, er vasketøjet sjældent det første, man har lyst til at kaste sig over.
Det er det til gengæld for tre unge københavnere, som hellere end gerne omgiver sig med vasketøj. For nyligt har de lanceret app’en Washa – en app, der med blot et par tryk på din smartphone eller tablet, klarer vasketøjet, uden at du behøver bekymre dig om vaskemiddel, vaskegrader eller sortering.
"Vores koncept er helt enkelt. Man laver en bestilling i app’en, hvorefter vi henter vasketøjet hjemme hos kunden og bringer det til vores vaskeri. Til sidst bliver det nyvaskede tøj leveret direkte tilbage til hoveddøren. Alt sammen på under 48 timer", forklarer Karim Ben M’Barek, der sammen med kammeraterne Jannick Christensen og Max Børglum Stripp står bag Washa.
Servicen kan i første omgang bruges i hele Storkøbenhavn, hvor der er afhentning og levering 350 dage om året. Ambitionen er dog på sigt at klare vasketøjet for danskerne i alle de større byer herhjemme, ligesom også storbyer rundt om i London kan se frem til en hjælpende hånd med vasketøjet.
For hvert kilo tøj du skal have vasket, skal du slippe 29 kr. Til gengæld sørger vaskerivirksomheden Berendsen for, at det snavsede vasketøjet bestilt gennem Washa kommer nyvasket tilbage.
Foruden at vaske tøjet, har Berendsen investeret i Washa, ligesom også erhvervstalenterne Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch har satset på den nystartede online-virksomhed, som de ser et stort potentiale i.
Dermed rykker de tre unge iværksættere bag Washa tættere på målsætningen om, at klare det beskidte vasketøj i 14 lande, når vi rammer 2018.