Nu klarer mobilen vasketøjet for dig

Et par tryk på mobilen og dit tøj er nyvasket indenfor 48 timer. Det sørger en ny dansk app for.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

For de fleste mennesker er vasketøjet en sur og tidskrævende pligt, og kommer man træt hjem efter en lang arbejdsdag, er vasketøjet sjældent det første, man har lyst til at kaste sig over.

Det er det til gengæld for tre unge københavnere, som hellere end gerne omgiver sig med vasketøj. For nyligt har de lanceret app’en Washa – en app, der med blot et par tryk på din smartphone eller tablet, klarer vasketøjet, uden at du behøver bekymre dig om vaskemiddel, vaskegrader eller sortering.

"Vores koncept er helt enkelt. Man laver en bestilling i app’en, hvorefter vi henter vasketøjet hjemme hos kunden og bringer det til vores vaskeri. Til sidst bliver det nyvaskede tøj leveret direkte tilbage til hoveddøren. Alt sammen på under 48 timer", forklarer Karim Ben M’Barek, der sammen med kammeraterne Jannick Christensen og Max Børglum Stripp står bag Washa.

Servicen kan i første omgang bruges i hele Storkøbenhavn, hvor der er afhentning og levering 350 dage om året. Ambitionen er dog på sigt at klare vasketøjet for danskerne i alle de større byer herhjemme, ligesom også storbyer rundt om i London kan se frem til en hjælpende hånd med vasketøjet.

For hvert kilo tøj du skal have vasket, skal du slippe 29 kr. Til gengæld sørger vaskerivirksomheden Berendsen for, at det snavsede vasketøjet bestilt gennem Washa kommer nyvasket tilbage.

Foruden at vaske tøjet, har Berendsen investeret i Washa, ligesom også erhvervstalenterne Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch har satset på den nystartede online-virksomhed, som de ser et stort potentiale i.

Dermed rykker de tre unge iværksættere bag Washa tættere på målsætningen om, at klare det beskidte vasketøj i 14 lande, når vi rammer 2018.

App’en fås både til iOS og Android.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S