Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Umiddelbart ville man nok tro, at enten mærke eller design ville være den vigtigste faktor, når det ellers så brand- og designelskende danske folk skal vælge ny smartphone. Det er det bare ikke. Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Sony Mobile i Danmark, er det derimod noget så elementært som batteriets levetid.
En mobil skal være – mobil
Den tid, hvor en telefon kun var noget vi talte i, er endegyldigt forbi. I dag er smartphonen ikke blot omdrejningspunktet for vores forbindelse til verden omkring os, men for rigtige mange af de ting vi foretager os i dagligdagen.
For eksempel viser undersøgelsen, at udover opkald og sms’er, som topper listen, bruger de fleste danskere deres smartphone til foto- og videooptagelser (94 pct.), vejrudsigter (89 pct.), kort og GPS-navigation (85 pct.), nyheder (82 pct.) e-mails (80 pct.), sociale medier (71 pct.) og pengetransaktioner (70 pct.). Længere nede på listen, hvor aktiviteterne bliver mere interessebestemt, kommer streaming af film og musik, spil, e-bøger, dating, træning, kost og sundhed.
Vi bruger den således flittigt og til rigtig mange forskellige ting. Det stiller store krav til både hastighed, hukommelse og – ikke mindst – batteriets levetid.
”Selvom resultatet af vores undersøgelse nok virker en smule overraskende, giver danskernes valg af batterilevetiden ganske god mening. For de fleste af os er smartphonen blevet et uundværligt redskab i hverdagen. Ikke blot vores kommunikation med omverdenen, men også mange af vores daglige gøremål og opgaver kræver, at vi har adgang til vores mobiltelefon – og at den rent faktisk fungerer mobilt. Det er derfor helt essentielt, at vi ikke hele tiden risikerer at løbe tør for strøm og dermed bliver afhængige af at være i nærheden af et strømstik og en oplader. For så tjener telefonen jo ikke sit formål. Vi ved, hvor vigtigt det er for brugerne og har derfor rettet et stærkt fokus på netop batterilevetiden i udviklingen af vores mobilprodukter”, siger Morten Johansen, marketingchef hos Sony Mobile i Danmark.
Prisen er også vigtig
Hvor hverken mærke eller design tilsyneladende er af afgørende betydning for danskerne, spiller prisen dog også – og måske knap så overraskende – en væsentlig rolle, når det kommer til vores valg af ny smartphone. Således angiver 30 pct.af de adspurgte netop prisen som den vigtigste faktor og lukker den dermed ind på en klar andenplads.