Vi vil hellere have Wi-Fi end minibar

Havudsigt og minibar kan vi undvære, men Wi-Fi ting vil danskerne nødigt være foruden, når vi bor på hotel i udlandet.   .

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskerne prioriterer adgang til WiFi højere en d både havudsigt, roomservice og minibar, når de bor på hotel i udlandet.

Det viser en ny undersøgelse fra Wilke. Her svarer 40 procent af danskerne, at de nødigt vil undvære adgang til WiFi på hotellet. Hos teleselskabet 3, der med konceptet 3LikeHome har droppet roamingafgifterne i 28 lande, genkender man tendensen:

”Tallene viser, at det er rigtig vigtigt for danskerne, at de kan være online på rejsen. Og selvom hotellets WiFi kan være en udmærket løsning, så er det også stærkt begrænsende, når man eksempelvis kun kan gå online fra hotellets reception. For os betyder det meget, at vi kan tilbyde kunderne frihed på rejsen og med 3LikeHome kan vores kunder bruge mobilen ligesom derhjemme og gå online, når og hvor de vil,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.

Mobilen er den moderne rejsendes søkort

3 har for nylig spurgt 4.400 kunder, hvorvidt selskabets 3LikeHome-koncept vil have betydning for næste valg af rejsedestination. Her svarer 10 procent af kunderne ’Ja’ og 19 procent af kunderne ’Måske’. I 2014 var det kun 5 procent, der svarede ’Ja’ til samme spørgsmål. David Elsass fortæller:

”Vores interne analyser bekræfter tendensen. Vi ved, at smartphonen giver frihed til impulsive oplevelser på ferien. Man slipper for at planlægge dagens seværdigheder hjemmefra, fordi man altid kan Google sig frem til interessante attraktioner i området og bruge mobilens GPS, hvis man skulle fare vild. Man kan sige, at smartphonen er den moderne rejsendes søkort. Og det er netop på rejsen, at vi virkelig drager fordel af mobilens mange muligheder, når vi bruger apps som Triplt til at holde styr på rejsedokumenter, Uber til at komme fra lufthavnen til hotellet og Google Maps til at finde rundt på destinationen.”

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Hvad vil du nødigt undvære på et hotel i udlandet?
• Adgang til WiFi: 40 %
• Restaurant: 15 %
• Andet: 13 %
• Balkon: 11 %
• Pool: 10 %
• Havudsigt: 4 %
• Roomservice: 3 %
• Adgang til fitness, motionsrum eller spa: 2 %
• Minibar på værelset: 2 %

Om undersøgelsen
• Undersøgelsen er gennemført i Wilkes webpanel Wilke Wisdom og er repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år.
• Der er gennemført i alt 1004 interviews.
• Undersøgelsen er gennemført i perioden 15.01- 24.01 2016.

Om 3LikeHome
• Med 3LikeHome kan 3’s privat- og erhvervskunder bruge deres smartphone i USA, Singapore, Puerto Rico, Amerikanske Jomfruøer samt det meste af Europa til samme pris som i Danmark.

• 3LikeHome omfatter i alt 28 lande: Amerikanske Jomfruøer, Belgien, Cypern, England, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hongkong, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, M alta, Nordirland, Norge, Portugal, Puerto Rico, San Marino, Schweiz, Singapore, Skotland, Spanien, Sverige, Tyskland, USA, Wales og Østrig.

• Med 3LikeHome kan man surfe løs med den mængde data, man har inkluderet i sit abonnement – dog højst 10 GB, samt ringe og sende SMS’er til alle danske numre.

3LikeHome dækker:
* Trafik på alle netværk i de pågældende lande, ikke kun 3’s netværk
* Modtagelse af kald og opkald til danske numre
* SMS/MMS til danske numre
* Op til 10 GB i op til 30 dage af gangen. Data forbruges fra den datamængde, der er inkluderet i kundens abonnement
* Opkald til udenlandske numre koster almindelig udlandstakst

Læses lige nu

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Internal Account Manager

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Security Consultant (GRC)

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Skåne

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil