Danskerne er vilde efter Virtual Reality

Telia registrerer rekordhøj forhåndsinteresse for Samsung S7 og S7 edge, hvor brugerne får en Virtual Reality-brille med i købet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Telia registrerer rekordhøj forhåndsinteresse for Samsung S7 og S7 edge, hvor brugerne får en Virtual Reality-brille med i købet.

Virtual Reality skaber en digital virkelighed, der giver brugeren en 360 graders oplevelse af at befinde sig i en 3D-verden. Mulighederne for helt unikke oplevelser er dermed uendelige – fra de vildeste rutsjbaneture til virtuelle rumvandringer – og efterspørgslen på smartphones, briller og software, der kan skabe Virtual Reality, er eksploderet.

Men hvorfor er det først nu, at den teknologi, vi har hørt om siden 80’erne, får sit folkelige gennembrud? Det har fremtidsforsker og stifter af Innovations Lab, Preben Mejer, et bud på:

”I sin spæde begyndelse var Virtual Reality en meget hakkende oplevelse, der fremstod som en Lego-konstruktion. Det var resultatet af dårlig opløsning i skærmene og en begrænset hastighed i netværket. I dag har vi smartphones med masser af regnekraft og stor båndbredde, og derfor er tiden nu moden til, at Virtual Reality for alvor kan blive allemandseje”.

Og danskerne er med på bølgen. Det mærker privatkundedirektør i Telia, Christoph Nørgaard, tydeligt:

”Salget af Samsung S7 og S7 edge er gået over al forventning, og jeg er sikker på, at en del af succesen skyldes Virtual Reality-brillen, som kunderne får med, når de forudbestiller telefonen. Det er første gang, vi sælger Virtual Reality-udstyr i Telia, og det lader til, at danskerne er klar til at tage imod den nye teknologi”.

Netop smartphonen vil ifølge Preben Mejer spille en afgørende rolle i udbredelsen af Virtual Reality:

”Smartphonen vil her i begyndelsen fungere som den primære skærm for Virtual Reality. Senere vil vi se teknologien implementeret i bilens forrude og vores vinduer i hjemmet, og efterhånden vil processorkraften – og dermed det, der reelt udgør vores smartphones – smelte ind i brillerne. Man taler faktisk om, at smartphonen er forsvundet i 2025, hvor Virtual Reality-brugerfladen tager over”.

Denne teknologi vil med tiden åbne op for et hav af anvendelsesmuligheder på tværs af brancher:

”Teknologien vil formentlig bryde igennem med spil, hvorefter underholdning og oplevelser vil følge. Vi taler på sigt om de helt store perspektiver, hvor Virtual Reality har potentiale til at gøre ekstremt komplekse problemstillinger forståelige, fordi man pludselig kan gå inde i grafer og opstillinger og forstå meget mere i den 3D-verden, man befinder sig i. Det vil også være muligt at besøge fortiden og fx opleve romernes hverdag, eller gå en tur i kroppens mikroverden af bakterier”, slutter Preben Mejer.

Det eksklusive forsalg af Samsung S7 og S7 edge med Virtual Reality-brillen slutter hos Telia og andre teleselskaber torsdag den 10. marts.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S