Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Gratis tjeneste hjælper dig med slægtsforskning

Med MyHeritage Community får brugerne nu mulighed for at sende forespørgsler om slægtshistorie og modtage hjælp fra de øvrige 81 millioner MyHeritage-brugere på en ny og bedre måde.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

MyHeritage, der er det førende system til at finde, gemme og dele brugeres slægtshistorie, præsenterer i dag tjenesten MyHeritage Community, der er udviklet til at skabe dynamisk samarbejde om slægtshistorie mellem alle brugerne. Den nye tjeneste er et billedorienteret forum, der er en del af hjemmesiden. Det går ud på, at brugerne kan hjælpe hinanden med at løse de forskellige udfordringer om slægtsforskning, som man uvilkårligt støder på undervejs. Det kan eksempelvis være at få oversat dokumenter, at få tydet håndskrevne breve, identificeret ukendte personer på fotografier og finde forfædre, der af den ene eller anden grund har holdt sig ude af syne.

Med sine 81 millioner registrerede brugere og 42 understøttede sprog er MyHeritage et særdeles godt mødested for folk, der er nysgerrige efter at forsøge at løse mysterierne i familien sammen med andre for at få dem frem i lyset. Med den nye tjeneste kan en MyHeritage-bruger sende en forespørgsel ud til de andre brugere, få ekspertråd fra andre og udnytte de øvrige brugeres sprogfærdigheder og kendskab til lokale forhold. Her er et eksempel: En bruger i USA med rødder i Tyskland kan lægge et billede op af en forfaders håndskrevne brev formuleret på det gamle tyske kursivsprog Kurrent og bede om hjælp til at tyde det. En sprogkyndig bruger fra Tyskland, der er interesseret i at hjælpe, har derefter mulighed for at oversætte det og eksempelvis tilføje førstehåndsviden om den by, hvor brevet er skrevet.

Frivillighed repræsenterer en meget stor værdi i slægtsforskningens verden. Et andet eksempel på dette kan være en bruger, der sender et spørgsmål om sine slægtninge fra en bestemt region i Italien og derefter modtager konkret info om adressen på det kontor, som hun skal kontakte for at få de ønskede informationer. Eller det kan være en bruger, der spørger en anden bruger, om vedkommende kunne have tid og lyst til at oversætte et dokument fra en portugisisk kirkebog til engelsk. Og man kan forestille sig både lignende og helt anderledes muligheder for at yde hinanden uvurderlig stor assistance til at komme tættere på sin slægts historie.

”Min definition af en rigtig slægtsforsker er en person, der efter at have udforsket sine egne familieforhold, giver sig i kast med at bruge sin viden til også at hjælpe andre personer med at udforske slægtstræer – simpelt hen fordi han eller hun er så interesseret og engageret i området,” siger Gilad Japhet, der er grundlægger af MyHeritage og CEO i virksomheden. ”Mange slægtsforskere er desuden kendetegnet ved at være generøse mennesker med både deres tid og viden og derudover ivrige efter at hjælpe andre, hvilket gør den nye service meget brugbar og effektiv.”

MyHeritage Community er gratis og findes her: www.myheritage.com/community




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere