Gratis tjeneste hjælper dig med slægtsforskning

Med MyHeritage Community får brugerne nu mulighed for at sende forespørgsler om slægtshistorie og modtage hjælp fra de øvrige 81 millioner MyHeritage-brugere på en ny og bedre måde.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

MyHeritage, der er det førende system til at finde, gemme og dele brugeres slægtshistorie, præsenterer i dag tjenesten MyHeritage Community, der er udviklet til at skabe dynamisk samarbejde om slægtshistorie mellem alle brugerne. Den nye tjeneste er et billedorienteret forum, der er en del af hjemmesiden. Det går ud på, at brugerne kan hjælpe hinanden med at løse de forskellige udfordringer om slægtsforskning, som man uvilkårligt støder på undervejs. Det kan eksempelvis være at få oversat dokumenter, at få tydet håndskrevne breve, identificeret ukendte personer på fotografier og finde forfædre, der af den ene eller anden grund har holdt sig ude af syne.

Med sine 81 millioner registrerede brugere og 42 understøttede sprog er MyHeritage et særdeles godt mødested for folk, der er nysgerrige efter at forsøge at løse mysterierne i familien sammen med andre for at få dem frem i lyset. Med den nye tjeneste kan en MyHeritage-bruger sende en forespørgsel ud til de andre brugere, få ekspertråd fra andre og udnytte de øvrige brugeres sprogfærdigheder og kendskab til lokale forhold. Her er et eksempel: En bruger i USA med rødder i Tyskland kan lægge et billede op af en forfaders håndskrevne brev formuleret på det gamle tyske kursivsprog Kurrent og bede om hjælp til at tyde det. En sprogkyndig bruger fra Tyskland, der er interesseret i at hjælpe, har derefter mulighed for at oversætte det og eksempelvis tilføje førstehåndsviden om den by, hvor brevet er skrevet.

Frivillighed repræsenterer en meget stor værdi i slægtsforskningens verden. Et andet eksempel på dette kan være en bruger, der sender et spørgsmål om sine slægtninge fra en bestemt region i Italien og derefter modtager konkret info om adressen på det kontor, som hun skal kontakte for at få de ønskede informationer. Eller det kan være en bruger, der spørger en anden bruger, om vedkommende kunne have tid og lyst til at oversætte et dokument fra en portugisisk kirkebog til engelsk. Og man kan forestille sig både lignende og helt anderledes muligheder for at yde hinanden uvurderlig stor assistance til at komme tættere på sin slægts historie.

”Min definition af en rigtig slægtsforsker er en person, der efter at have udforsket sine egne familieforhold, giver sig i kast med at bruge sin viden til også at hjælpe andre personer med at udforske slægtstræer – simpelt hen fordi han eller hun er så interesseret og engageret i området,” siger Gilad Japhet, der er grundlægger af MyHeritage og CEO i virksomheden. ”Mange slægtsforskere er desuden kendetegnet ved at være generøse mennesker med både deres tid og viden og derudover ivrige efter at hjælpe andre, hvilket gør den nye service meget brugbar og effektiv.”

MyHeritage Community er gratis og findes her: www.myheritage.com/community

Læses lige nu

    Timengo DPG

    Teknisk Support Lead

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Form fremtidens IT-serviceplatform - søg stillingen som Change Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Midtjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job